۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حمایت اقلیم کردستان از گروه های تروریستی پژاک و دموکرات

حمایت اقلیم کردستان از گروه های تروریستی پژاک و دموکرات

  • ۶ مرداد ۱۳۹۵
  • ۳۷۱ بازدید
  • ۱

چند وقتی است، گروهک های تررویستی در غرب کشور، با حمایت برخی کشورهای منطقه فعال شده اند و تلاش دارند با حملات تروریستی و حمله به مناطق مرزی، ایران را نیز همچون عراق و سوریه دچار ناامنی کنند. در این میان، مسأله ای که هم اکنون وجود دارد این است که شاید دولت اقلیم کردستان عراق از این گروهک های تروریستی حمایت می کند، به گونه ای که برخی از مقامات و فرماندهان نظامی کشور نیز به دولت اقلیم کردستان در این زمینه هشدار داده اند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : در همین رابطه، «نیچروان بارزانی» در مصاحبه با «صدای آمریکا» به موضوع رویکرد دولت اقلیم کردستان در مورد گروهک های تروریستی غرب کشور پرداخته است.

در این مصاحبه، بارزانی با قدردانی از تأمین منافع دولت اقلیم توسط گروه تروریستی دموکرات ایران گفته است: «حزب دمکرات کردستان ایران عملیاتی انجام داده است‌. البته‌ ما از حزب دمکرات و کومله‌ و طرف های دیگر سپاسگزاریم که‌ بسیاری اوقات، منافع منطقه کردستان را مورد توجه‌ قرار داده‌ و همیشه‌ تلاش کرده‌اند، منطقه کردستان ناامن نشود. اکنون نسبت به‌ ابراز چنین اتهاماتی از طرف ایران بسیار نگرانیم. ما با جمهوری اسلامی ایران، هیأت مشترکی داریم و می توان این مسائل را در این هیأت مطرح کرده و راه حلی هم پیدا کنیم. این همه‌ تهدید و اتهام زنی ایران را رد می‌کنیم و همزمان آماده‌ایم با ایران در این مورد گفت وگو کنیم. بدون شک، سیاست ما این نیست که‌ از خاک منطقه به‌ ایران حمله‌ بشود یا مشکلاتی برای ایران ایجاد بکنند. ایران همسایه‌ مهم ماست و می‌خواهیم روابط ما با این کشور بسیار دوستانه‌ باشد».

به وضوح می توان رویکرد دوگانه بارزانی در مورد گروهک های تروریستی غرب کشور به خصوص گروهک دموکرات و پژاک را مشاهده کرد. در حالی که مقامات اقلیم پس از تهدید فرماندهان نظامی ایران، هرگونه حمایت از این گروهک ها برای عملیات در ایران را رد کردند، می بینیم که بارزانی در مصاحبه خود از گروهک دموکرات و کومله به خاطر مورد توجه قرار دادن منافع اقلیم قدردانی کرده است.

به نظر می رسد، دولت اقلیم باید شفاف و مشخص تکلیف خود را با این مسأله روشن کند، زیرا این گروهک ها بیش از آنکه منافع اقلیم را تأمین کنند، امنیت مرزها و ملی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده اند. در واقع دولت اقلیم نمی تواند ضمن ادعای دوستی با ایران، از گروهک های تروریستی غرب کشور به خاطر تأمین منافع اقلیم که قطعا در تضاد با منافع و امنیت مرزی ایران است، قدردانی و حمایت کند.

نخست وزیر دولت اقلیم در پاسخ به این پرسش صدای آمریکا که اگر می خواهید روابط دوستانه‌ با ایران باقی بماند، چرا سیاستی را که‌ نسبت به‌ پ ک ک دارید، در قبال احزاب کرد ایران در پیش نمی گیرید، شما بارها بین آنکارا و پ ک ک میانجیگری کردید، ولی چرا گامی برای میانجیگری میان کردهای مخالف با ایران بر نمیدارید، نیز مدعی شده : « ما در گذشته‌ گام‌هایی برداشته‌ایم ولی اساسی نبوده‌اند. زمانی که‌ تلاش کردیم در بین «پ ک ک» و آنکارا میانجیگری کنیم، در ملاقات با مقامات ارشد ترکیه‌ از رئیس جمهور به‌ پایین، تصور می کردیم واقعا مایلند مسأله‌ را از راه گفت‌وگو حل کنند. ولی تا این لحظه‌ چنین خواست و تمایلی از طرف ایران دیده نمی‌شود. یعنی در ایران زمینه‌ حل معضل کرد از راه گفت وگو وجود ندارد. اگر چنین زمینه‌‌ای موجود باشد، بسیار خوشحال می شویم که‌ میانجی حل معضل از طریق گفت وگو باشیم».

بارزانی و مقامات اقلیم به خوبی می دانند، چرا ایران حاضر به گفت وگو با این گروهک ها نیست؛ چراکه گفت وگو با گروه های تروریستی نه تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای جهان معنایی ندارد؛ بنابراین، اینکه ایران حاضر به گفت وگو با دولت اقلیم در مورد این مسأله نیست، آنقدر قابل درک است که نیازی به گفتن آن نیست. بدون شک گفت وگو با آن ها به معنای به رسمیت شناختن اقدامات تروریستی شان است.

در همین زمینه، برخی منابع خبری می گویند، دولت اقلیم تلاش دارد با مطرح و دنبال کردن زمینه های ایجاد گفت وگوی میان ایران و این گروهک ها امتیازاتی از ایران در عراق بگیرد. در واقع، از آنجایی که ایران نفوذ سیاسی و معنوی زیادی به واسطه اشتراکات فرهنگی در عراق دارد، به همین دلیل، دولت اقلیم می خواهد با استفاده از اهرم گروهک های دموکرات و کومله، ایران را وارد بازی خود با بغداد کند و از طریق ایران امتیازاتی در مقابل دولت عراق به دست آورد.

در نهایت، به نظر می رسد اگر دولت اقلیم کردستان عراق تکلیف و موضع خود در قبال اقدامات تروریستی گروهک های غرب و شمال غرب کشور را به صورت مشخص و روشنی اعلام نکند، ممکن است با واکنش جدی ایران روبه رو شود؛ واکنشی که قطعا اقلیم را وارد یک چالش جدی خواهد.

منبع:تابناک

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. خوبی که ازحد بگذرد / نادان خیال بدکند
    این هاکه عددی نیستند طرف حساب ما اربابان اینها یعنی آمریکا وصهیونیسم هستش که اونم درعمل نشون دادیم که پاش بیوفته گردنشون رو می شکنیم نمونش هم زیاده ازجمله اخیرا نیروی دریای آمریکا که به حریم دریایی کشور تجاوز کرده بود باچه خفت وخاری پرتشون کردیم بیرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *