۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حزب صلح و دموکراسی نمی‌تواند معضل کردهای ترکیه را حل کند

حزب صلح و دموکراسی نمی‌تواند معضل کردهای ترکیه را حل کند

  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۳
  • ۲۹۰ بازدید
  • ۰

 

یاشار کایا سیاست مدار کُرد پس از ۲۱ سال دوری و بازگشت به ترکیه، به تندی از سیاست های حزب صلح و دموکراسی انتقاد کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از روزنامه ی ستار، یاشار کایا نویسنده و سیاست مدار کُرد ترکیه که به خاطر فعالیت های سیاسی خود ۲۱ سال پیش مجبور به فرار از ترکیه شده بود، با وساطت حسین چلیک معاون کُرد اردوغان به کشورش بازگشت. یاشار کایا در گفتگو با رزونامه ی ستار اعلام کرد:«از لحظه ای که وارد کشور شده ام، مدام در حال گریه و زاری هستم. من در شرایطی در این کشور به فعالیت روزنامه نگاری پرداختم که ۲۱ نفر از نیروها و نویسندگان من کشته شدند و کسی جرات نداشت حتی به کُردی حرف بزند. اما من در همان شرایط دشوار، برای فرزندانم نام کُردی انتخاب کردم و پای آرمان های خود ایستادم و در لیست بلند بالای افرادی که قرار بود توسط افراد تانسو چیللر نخست وزیر وقت کشته شوند، من در ردیف دوم بودم و ناچار شدم از ترکیه فرار کنم. اما حالا اوضاع تغییر کده و رجب طیب اردوغان نسخت وزیر جسوری است که می تواند معضلات بزرگ این کشور را حل کند و در شرایطی که سلاح ها خاموش شده اند، همه ی ما باید وقایع تلخ گذشته را فراموش کنیم».
وی در ادامه و در خصوص سیاست های حزب صلح و دموکراسی و سخنان گلتن کشاناک شهردار دیاربکر مبنی بر ضرورت پرداخت بخشی از نفت و انرژی مناطق کردنشین به کردها گفت:«اگر شما از نفت و انرژی ترکیه سهم بخواهید، به شما خواهند گفت: تو که هستی و از چه کسی سهم می خواهی؟ هیچ کسی چنین حرف هایی را جدی نمی گیرد. من شخصا هیچ وقت باور نکرده ام که حزب صلح و دموکراسی، توان حل معضلات کردهای ترکیه را داشته باشد و به همین خاطر آنها را جدی نگرفته و برایشان اهمیتی قائل نشده ام. نمی توان با همراهی آنها معضلات کردها را حل کرد چرا که فرهنگ سیاسی و ظرفیت شخصیتی آنها برای چنین پروژه ی سنگینی مناسب نیست».
یاشار کایا درادامه اعلام کرد که روابط مثبت مسعود بارزانی و اردوغان دارای اهمیت ویژه ای بوده و دستاوردهای خوبی به دنبال می آورد چرا که مسعود بارزانی مانند پدرش ملا مصطفی، همواره به دنبال آن است که روابط خوبی با ترکیه داشته باشد. وی د رپایان افزود فعلا به طور مستقیم به فعالیت سیاسی نمی پردازد و ترجیح می دهد با دوستان قدیمی خود دیدار کرده و به استراحت بپردازد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین