۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جمیل بایک: خواستار ایجاد کانتون در ترکیه هستیم/ کشور مستقل نمی خواهیم

جمیل بایک: خواستار ایجاد کانتون در ترکیه هستیم/ کشور مستقل نمی خواهیم

  • ۳ اسفند ۱۳۹۳
  • ۳۴۲ بازدید
  • ۰

رییس مشترک کنگره جوامع کُرد ترکیه با اشاره به اینکه پ.ک.ک اکنون تغییر زیادی کرده است، می گوید ما کُردها به دنبال تشکیل کشور مستقل در ترکیه و ایجاد کردستان بزرگ نیستیم.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  جمیل بایک در مصاحبه با مجله اکونومیست گفته است:« پ.ک.ک»ی جدید با «پ.ک.ک»ی قدیم بسیار متفاوت است. وی با رد دکترین مارکسیستی- لنینیستی می گوید ما دیکتاتوری طبقاتی و حزبی را نمی پذیریم.

وی با بیان این که پ.ک.ک اکنون به شدت با ایجاد یک کشور مستقل برای کُردهای ترکیه مخالف است، گفت:« آنچه مورد درخواست ماست، زندگی آزادانه با حفظ هویت، فرهنگ و ارزشها در یک محیط دموکراتیک است.»

جمیل بایک افزود:« حق تعیین سرنوشت نباید به معنای ایجاد کشور مستقل تفسیر شود. ما به دنبال ایجاد کردستان بزرگ و متحد کردن همه کُردها نیستیم. اگر کُردهای عراق می خواهند کشور مستقل خود را داشته باشند، این مربوط به خودشان است.»

به جای آن، جمیل بایک خواستار ایجاد یک سیستم ترقی یافته کانتون در ترکیه و آنچه وی فدرالیسم دموکراتیک می خواند، است.به گفته بایک، عبدالله اوجالان هم با این نوع ساختار موافق است.

وی به عنوان مدل، به کشور سویس و اتحادیه اروپا اشاره می کند.

جمیل بایک در باره روند صلح میان پ.ک.ک و دولت ترکیه گفت در دو سال گذشته آتش بس میان پ.ک.ک و دولت ترکیه برقرار بوده است. اما وی هشدار داد اگر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با خواسته های پ.ک.ک موافقت نکند، ممکن است درگیریها از سر گرفته شود. وی یکی از شرایط پ.ک.ک در مذاکرات را حضور یک طرف سوم در مذاکرات به عنوان میانجی عنوان کرد. بایک می گوید مهم نیست طرف کی باشد؛ میانجی می تواند آمریکاییها یا اروپاییها باشند.

جمیل بایک معتقد است حمله داعش باعث ایجاد اتحاد میان کُردها شد.حمله این گروه ستیزه جو باعث شد رابطه نه چندان خوب پ.ک.ک با کردهای عراق و خصوصا بارزانی ها بهبود یابد؛ چرا که به گفته وی پ.ک.ک اکنون در کنار نیروهای پیشمرگ در عراق با ستیزه جویان داعش می جنگد و نیروهای پیشمرگ هم در شمال سوریه و کوبانی با داعش مقابله می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین