۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جمیل بایک: ترکیه، عربستان و قطر تلاش می کنند کنفرانس ژنو شکست بخورد

جمیل بایک: ترکیه، عربستان و قطر تلاش می کنند کنفرانس ژنو شکست بخورد

  • ۴ بهمن ۱۳۹۴
  • ۳۳۶ بازدید
  • ۰

رئیس شورای رهبری پ.ک.ک مدعی شد که ترکیه، عربستان و قطر با کارشکنی در مورد حضور کردهای سوریه در ژنو ۳ در پی شکست خوردن این کنفرانس هستند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه Evrensel ترکیه، جمیل بایک، رئیس مشترک شورای رهبری پ.ک.ک در اظهاراتی با اشاره به کنفرانس ژنو گفت: تمام جهان در مقابل دولت اسلامی عراق و شام (داعش) یک جبهه تشکیل داده است. بزرگترین ضربه را به داعش در مبارزات زمینی چه کسی زده است؟ بدون شک حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) و ارتش دموکراتیک سوریه (QSD). در حال حاضر تنها پروژه دموکراتیک سیاسی موجود در سوریه هستند.
وی افزود: اکنون این قدرت موثر و دموکراتیک در کنفرانسی که برای آینده سوریه برگزار خواهد شد جایی نخواهند داشت ولی در عوض عربستان سعودی، قطر و ترکیه که هیچ حرکت مثبتی نداشته و تلاشی برای کمک به سوریه نکرده اند در این کنفرانس حضور پیدا خواهند کرد. این یک وضعیت تراژدیک و در عین حال طنز است. ترکیه، قطر و عربستان سعودی در تلاش هستند تا کنفرانس ژنو ۳ را بی نتیجه کنند.
بایک در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: در سوریه سال هاست که جنگ داخلی آغاز شده است. تا کنون بزرگترین مانع برای به وجود آمدن یک سیستم سیاسی جدید در سوریه ترکیه و گروه های تحت کنترل آنها در سوریه هستند. زیرا هم ترکیه و هم گروه های مورد حمایتش در سوریه با یک سوریه دموکراتیک مشکل دارند. مواضع ترکیه در سوریه این گونه است: به شرطی که کردها قدرتی کسب نکنند هر سیستمی باشد مشکلی با آن نداریم. به همین دلیل گروه های وابسته به ترکیه در داخل سوریه نیز سیاست دشمنی با کردها را پی گرفته اند. این مسئله مهمترین دلیل بحران سوریه و عدم حل و فصل آن است.
رئیس شورای رهبری پ.ک.ک خاطرنشان کرد: ترکیه از دموکراتیک شدن سوریه واهمه دارد. اگر کردها در یک سوریه دموکراتیک حقوق اساسی خود را شناخته و به دست آورند، این مسئله یک الگو برای کردهای ترکیه خواهد شد. به همین دلیل ترکیه مانع به رسمیت شناختن حقوق کردها در سوریه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *