۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • توافق صلح دولت ترکیه با پ ک ک در آستانه فروپاشی

توافق صلح دولت ترکیه با پ ک ک در آستانه فروپاشی

  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
  • ۱۸۲ بازدید
  • ۰

عدم بی توجهی اردوغان نخست وزیر ترکیه بر روند مذاکرات امرالی ، توافقات صلح ترکیه با پ ک ک را در آستانه فروپاشی قرار داد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : منطقه ای در جنوب شرق ترکیه است که کردها درآن سکونت دارند، هم اکنون آرامش براین منطقه حکمفرما است اما این آرامش در آستانه ازبین رفتن و تبدیل شدن جنوب شرق ترکیه به منطقه ای ناآرام است. مذاکرات صلح میان دولت ترکیه و پ ک ک در آستانه اجرای طرح موسوم به اصلاحات دمکراتیک دراین کشور، شاهد فروپاشی وشکست است.
این اصلاحات درواقع به عنوان اقدام مقدماتی برای دادن آزادی های بیشتر به اقلیت ها درترکیه بویژه کردهای این کشور مطرح شده است. مدتی پیش به نظر می رسید که دوره طلایی رابطه میان دولت ترکیه و کردها شروع شده است اما رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور اعلام کرد که پ ک ک به قولهایش درباره خارج کردن همه اعضایش از اراضی ترکیه عمل نکرده است. این، شرط اصلی اردوغان در مذاکرات تاریخی صلح میان دولت ترکیه و عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک بود.
شروط دیگر این مذاکرات عبارت بود از تعدیل یا تغییر قانون ترکیه درباره مبارزه با تروریسم که بسیاری از اعضای پ ک ک به موجب آن زندانی شده اند و نیز اعطای حقوق فرهنگی به کردها به ویژه اجازه آموزش زبان کردی در مدارس دولتی. این شرط اخیر موجب بروز برخی ناآرامی ها در ترکیه شد اما به نظر نمی رسد که اردوغان آماده نشان دادن نرمش قابل توجه درباره آن باشد.
اظهارات اردوغان درباره پایبند نبودن گروه پ ک ک به وعده هایش زمانی مطرح شد که این گروه تهدید کرد اگر دولت ترکیه اصلاحاتی را که اعلام نمود اجرا نکند، اقدامات مسلحانه علیه این دولت را افزایش می دهد.
اکنون حدود سی سال است که ترکیه شاهد اقدامات مسلحانه گروه پ ک ک است. این گروه خواستار خودمختاری و نیز آزادی های بیشتر برای کردهای ترکیه است. کمتر از یکسال پیش به نظر می رسید که منازعه کردها ودولت ترکیه در حال افتادن در مسیر حل است اما اکنون به نظر می رسد که این مسیر همچنان پیچیده و ناهموار است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین