۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تناقض گویی زبیر آیدار

  • ۸ آذر ۱۳۹۱
  • ۴۰۷ بازدید
  • ۰

زبیر آیدار از اعضای برجسته پ.ک.ک محورهای مذاکره مخالفان کرد با حکومت ترکیه را اعلام کرد.

زبیر آیدار از اعضای برجسته پ.ک.ک که تحت عنوان عضو شورای رهبری کنگره جوامع کردستان فعالیت می کند، در گفتگوبا روزنامه ملیت محورهای مذاکره مخالفان کرد با حکومت ترکیه را اعلام کرد.
آیدار اذعان داشت که جنبش ما یک کلیت و سیستم یک پارچه و فاقد جناح ها و شاخه های متفاوت و منفصل است. ما بر اساس اسناد کنگره KCK (کنگره جووامع کردستان) و توافقات بنیادینی که داریم، اعلام کرده ایم که در همه تصمیمات اساسی و استراتژِک، حرف آخر را رهبر ما اوجالان می زند و تنها اوست که حق وتو و تصویب نهایی را دارد. متقابلا رهبر ما نیز بدون توافق و هماهنگی با حزب وارد مذاکره و تصمیم گیری نمی شوند.
آیدار گفت:” ما دو محور مهم داریم: نخست؛ بحث توافقات لازم برای تغییر و اصلاح قانون اساسی ترکیه به شکلی که ضامن حقوق کردها نیز باشد. دوم؛ مباحث امنیتی و نظامی مربوط به بازگشت رفقایمان. در مورد مسائل مربوط به محور نخست مذاکرات یعنی مواد قابل تغییر قانون اساسی و مباحث سیاسی، حقوقی و فرهنگی، البته که حزب صلح و دموکراسی کار را پیش خواهد برد و نمایندگان و سران این حزب پای میز مذاکره خواهند نشست. اما در محور دوم بحث یعنی مسائل مربوط به صلح و بازگشت رفقا.(منظور آیدار پروسه کنار گذاشتن سلاح و پایین آمدن اعضای پ.ک.ک از کوه هاست)، صد البته که حزب صلح و دموکراسی توان، امکان و اختیار تصمیم گیری ندارد. در این محور حتما باید با رفقای جنوب مذاکره شود و قاعدتا احزاب کُردی هم می توانند نقش میانجی، مشاور، معتمد و میزبان داشته باشند. اما یک نکته مهم را هم همین جا بیان کنم: برای پیشبرد این مذاکرات هر دو محور مزبور حتما باید با شخص رهبراوجالان هماهنگی و گفتگو شود. ولی تناقص گویی همیشه در گفتگو های حامیان پ.ک.ک و پژاک وجود داشته و خواهد داشت، زیبر آیدار ادعا دارد که جنبش ما یک کلیت و سیستم یکپارچه و فاقد جناح و شاخه های متفاوت و منفصل است در حالی که pjak شاخه تروریستی که در مناطق مرزی ایران بوده و PYD شاخه تروریستی که در سوریه به قتل و خونریزی مشغول می باشد و همچنین  اعلام می دارد در همه تصمیمات اساسی و استراتژیک حرف آخر را رهبر ما اوجالان می زند در حالی که عکس گفته وی قابل رویت می باشد ، برای نمونه اوجالان توسط برادرش محمد اوجالان پیامی صراحتا اعلام کرد که از حملات اخیر پ.ک.ک به شدت ناراضی بوده و به این اقدامات اعتراض دارد. او به زبان شفاف گفت که ادامه این روند پل های ارتباطی فرهنگی، اجتماعی و عاطفی بین کردها و ترک ها را ویران می کند و در آینده ضربات بزرگی به همه ما می زند. وی روی این مساله تاکید کرد که ادامه کشتارها مرا دچار عذاب وجدان و اضطراب کرده و از بابت این موضوع به شدت ناراحتم ولی نمایندگان صلح و یا سران پ.ک.ک هیچ توجه واعتنایی به خواست رهبر خود اوجالان نداشتند و یا در خصوص اعتصاب غذا سران پ.ک.ک و پژاک هر روز با انتشار بیانیه از اعتصاب کنندگان حمایت می کردند در حالی که اوجالان هیچ اطلاعی از اعتصاب غذایی زندانیان نداشته ولی زبیر آیدار ادعا دارد که تمامی تصمیمات اساسی و استراتژیک حرف آخر را اوجالان می زند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *