۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تفاهم نامه همکاری بین آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق منعقد شد

تفاهم نامه همکاری بین آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق منعقد شد

  • ۱۵ مهر ۱۳۹۴
  • ۲۶۰ بازدید
  • ۰

در جلسه ی مشترک مابین استاندار آذربایجان غربی و هیئتی از مقامات اقلیم کردستان تفاهم نامه همکاری مابین استانداری آذربایجان غربی و مقامات اقلیم کردستان عراق در ۱۱ بند منعقد شد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :«قربانعلی سعادت» استاندار آذربایجان غربی به همراه هیئتی از مسئولان این استان با هیئتی از مقامات اقلیم کردستان عراق متشکل از «ریبـاز محمد عبدالـه» وزیر مالی دولت اقلیم کردستان عراق، «عبـدالحمید عبدالله عبدالرحمان» مسئــول اداره راپرین ، «ابوبکـــر بایـزآلی» قائـم مقـام پشــدر در سردشت دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری سردشت در این جلسه مشترک موانع و مشکلات توسعه مبادلات تجاری از طریق بازارچه مرزی کیله بررسی شد و در پایان جلسه تفاهم نامه همکاری مابین استانداری آذربایجان غربی و مقامات اقلیم کردستان عراق در ۱۱ بند منعقد شد و همچنین طرفین بر اجرای توافقات قبلی ادارات استاندارد جهت تسهیل صادرات کالاهای ایرانی از جمله محصولات کشاورزی تاکید و توافق کردند.
به گزارش این روابط عمومی،«قربانعلی سعادت» استاندار آذربایجان غربی در این نشست با اشاره به سابقه دیرینه فرهنگی و تاریخی جمهوری اسلامی ایران و حکومت اقلیم کردستان گفت: باید روابط دوستانه و صمیمی بین دو کشور را با توسعه مبادلات تجاری و بازرگانی بیشتر تحکیم بخشیم .
وی با اشاره به تفاهم نامه تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق تا مرز ۳۰ میلیارد دلار ابراز امیدواری نمود با احداث زیرساخت‌های لازم و توسعه مبادلات تجاری بتوانند سهمیه ای از این مبلغ را برای استان آذربایجان غربی جذب نمایند.
وی در خصوص رسمی شدن مرز کیله گفت: رسمی شدن مرز کیله خارج از حوزه اختیارات استانی است و این امر مستلزم بررسی و توافق در سطح ملی است و خاطر نشان کرد: پس از آماده سازی بسترهای لازم به طور جدی رسمی شدن مرز کیله را از مبادی ذیربط پیگیری خواهند نمود.
سعادت با اشاره مشکلات موجود در مرز کیله اعلام امادگی کرد تا آسفالت مسیر کیله به قلعه دیزه و مین روبی مناطق آلوده آن سوی مرز از طریق شرکت های ایرانی پس از توافق با طرف عراقی صورت پذیرد .
استاندار آذربایجان غربی در خصوص آموزش رایگان تعدادی از اعضای گمرک راپرین حکومت اقلیم کردستان قول مساعد دادند
وی همچنین در صورت استقرار ادارات مرتبط در حوزه صادرات و واردات توسط حکومت اقلیم کردستان در مرز کیله جهت تامین امکانات رفاهی آنان اعلام آمادگی کرد.
تردد از مرز کیله با استفاده از مرز باشماق از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مرز باشماق خارج از حوزه استان آذربایجان غربی قرار دارد تصمیم گیری در این خصوص را مستلزم بررسی و هماهنگی بیشتر عنوان کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین