۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه: شبه نظامیان پ ک ک از اوجلان حرف شنوی ندارند

ترکیه: شبه نظامیان پ ک ک از اوجلان حرف شنوی ندارند

  • ۹ اسفند ۱۳۹۴
  • ۳۱۰ بازدید
  • ۰

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت شبه نظامیان حزب کارگران کردستان دیگر به حرفهای رئیس تاریخی خود عبدالله اوجالان گوش نمی دهند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام دولتی ترکیه روز جمعه تاکید کرد شبه نظامیان حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک دیگر به حرفهای رئیس تاریخی خود عبدالله اوجالان گوش نمی دهند.
حزب پ ک ک از سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار برای دستیابی به یک کشور کرد مستقل در مناطق جنوب شرقی ترکیه که اکثریت ساکنان آن را کردها تشکیل می دهند، مبارزه می کند.
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، روز جمعه در حضور روزنامه نگاران خارجی در آنکارا اعلام کرد عبدالله اوجالان کنترل شاخه نظامی جنبش خود را که در کوههای شمال عراق سنگر گرفته، از دست داده است. عبدالله اوجالان از سال هزار و نهصد و نود و نه در ترکیه زندانی است و از آن زمان تاکنون چند بار مبارزان کرد را به خلع سلاح دعوت کرده است.
پس از دو سال آتش بس در مناطق کردنشین جنوب شرقی ترکیه، درگیریهای مسلحانه خونین بار دیگر تابستان گذشته میان نیروهای دولتی و اعضای مسلح حزب کارگران کردستان از سر گرفته شد. این درگیریها مذاکرات صلح میان دولت و کردهای ترکیه را که از پائیز سال دو هزار و دوازده شروع شده بود، متوقف کرد.
دولت محافظه کار رجب طیب اردوغان سال دو هزار و دوازده برای پایان دادن به مناقشه ای که از سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار تا کنون بیش از چهل هزار قربانی گرفته است، مذاکرات صلح را با شورشیان کرد آغاز کرد اما ازسرگیری درگیریها این گفتگوها را به بن بست کشاند.
تا تابستان سال دو هزار و پانزده نمایندگان حزب دموکراتیک خلق که از آرمان کردها حمایت می کند، اجازه داشتند به جزیره امرالی در شمال غربی ترکیه بروند و با رئیس تاریخی حزب کارگران کردستان که مجازات حبس ابد خود را در این جزیره سپری می کند، دیدار کنند. هیئت های حزب دموکراتیک خلق هر بار پس از دیدار با اوجالان پیام او را که خواستار خلع سلاح حزب کارگران کردستان بود، می‌آوردند.
ابراهیم کالین در پاسخ به سوالی درباره مخالفت مقامات ترکیه با درخواست نمایندگان حزب دموکراتیک خلق برای رفتن به جزیره امرالی و ملاقات با اوجالان، تصریح کرد هر بار که عبدالله اوجالان درخواست خود را برای خلع سلاح پ ک ک تکرار کرد، هیچ کس به او گوش نداد.
وی افزود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اجازه دادن به نمایندگان حزب دموکراتیک خلق برای دیدار با اوجالان ریسک بزرگی کرد چرا که این کار مخالفت و خشم شدید ملی گرایان ترکیه را برانگیخت.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ادامه داد:” دولت این کار را با هدف تقویت صلح انجام داد. نمایندگان حزب دموکراتیک خلق به جزیره امرالی رفتند و ما امیدوار بودیم که مسئولان حزب کارگران کردستان به حرفهای اوجالان گوش دهند اما هیچکس به درخواست اوجالان اعتنا نکرد.”
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به روابط میان پ ک ک و شبه نظامیان کرد سوریه افزود مسئولان حزب پ ک ک حاضر به خلع سلاح نیستند و به جنگ داخلی سوریه به عنوان یک فرصت می نگرند.
ابراهیم کالین با اذعان به این که روند صلح در ترکیه متوقف شده است، گفت:عملیات بر ضد شبه نظامیان کرد تا زمانی ادامه خواهد یافت که پ ک ک برای امنیت ملی ترکیه خطرناک باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین