۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه به دنبال تضعیف کردهای سوریه است

ترکیه به دنبال تضعیف کردهای سوریه است

  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
  • ۳۱۱ بازدید
  • ۰

رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه ترکیه را به حمایت نظامی از القاعده متهم کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : پس از ان که صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) در سخنرانی خود در جشنواره ی فرهنگی کردهای سوئد در استکهلم، انتقادات تندی را علیه نخست وزیر ترکیه بر زبان آورد، اظهارات او بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور پیدا کرد. صالح مسلم گفته بود:«ترکیه در خصوص کردهای سوریه دورویانه عمل می کند. از سویی با ما دیدار می کنند و از دیگر سو سگ ها و کفتارهای النصره را به جان ما می اندازند.» این سخنان تند صالح مسلم، با واکنش سریع یالچین آک دوغان مشاور ارشد سیاسی اردوغان روبرو شد. آمبرین زمان تحلیل گر روزنامه ی طرف ترکیه، در نسخه ی امروز این روزنامه، گفتگوی کوتاه خود با صالح مسلم را منتشر کرده و از او جویای توضیحاتی درباره ی مواضع تند وی شده است. وی می پرسد: چرا این قدر عصبانی هستید؟ دیلیل اظهارات تند شما علیه ترکیه چیست؟ صالح مسلم در پاسخ گفته است:«والله اقدامات حکومت شما، آشکار و قابل مشاهده است. متاسفانه چته ها و راهزنان النصره را به جان ما انداخته اند و مرز جیلان پنار ترکیه در مقابل سرکانی سوریه، به روی آنها گشوده شده و بدون ترس از سیم خاردار و میدان مین، به راحتی به ما حمله ور می شوند. در روز روشن به افراد القاعده و النصره و احرار الشام، مهمات و توپ و خمپاره می دهند و ما اسناد همه ی این چیزها را در دست داریم. مگر این ها همان افرادی نیستند که با ساطور یه جان مردم می افتند و به زنان تجاوز می کنند؟ چگونه است که ترکیه در برابر این اقدامات ساکت است؟ »
در ادامه از صالح مسلم پرسیده شده است: اما شما پس از سفر به ترکیه اعلام کردید که دولت اردوغان واقعیتی به نام کردهای سوریه را قبول کرده و مانند گذشته به نیروهای افراطی کمک نمی کند. پس چه شد؟ وی در پاسخ گفته است:« ما هم نمی فهمیم چه شد. لابد صداقت ندارند و مواضع خود را تغییر می دهند. در روز روشن مجروحین القاعده از سوریه به اورفای ترکیه آورده شده و در آن جا بستری می شوند اما اجازه نمی دهند حتی عیرنظامیان کُرد سوری تحت مداوا قرار بگیرند و همین دیروز در ویرانشهر اورفا سه کُرد سوری به خاطر اهمال و عدم رسیدگی در بیمارستان جان دادند. همه ی این ها نشان می دهد که ترکیه قصد دارد کردهای سوریه و به ویژه حزب اتحاد دموکراتیک را تضعیف کند. »
صالح مسلم در پایان به این موضوع اشاره کرده که دروازه ی حزب وی برای ادامه ی رابطه و گفتگو با دولتمردان ترکیه باز است و اگر به ترکیه دعوت شود، درخواست گفتگو با سران ترکیه را رد نمی کند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین