۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه برای مبارزه با پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق سوریه از کسی اجازه نمی گیرد

ترکیه برای مبارزه با پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق سوریه از کسی اجازه نمی گیرد

  • ۲۴ دی ۱۳۹۷
  • ۳۰۰ بازدید
  • ۰

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، آمریکا را به استفاده ابزاری از کردها به خصوص در عراق و سوریه متهم کرد.

چاووش اوغلو خطاب به مقامات آمریکا گفت: مبارزه شما با تروریسم زمانی که در راستای منافعتان باشد، جریان دارد ولی زمانی که در راستای منافع شما نباشد، اعلام می کنید که ‘ترکیه کردها را قتل عام می کند.’
وی حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را گروه های تروریستی خواند و بیان کرد: تصمیم ترکیه در مبارزه با این گروه ها جدی است و همان طوری که در عفرین هم با این گروه ها جنگید، در سایر مناطق نیز اقدام کرده و زمان و مکان این مبارزه را ترکیه تعیین خواهد کرد.
وزیر خارجه ترکیه همچنین در ادامه ادعاهای خود تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه را در سایه رفتار و مواضع رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای برطرف کردن تهدیدات فزاینده از شرق فرات علیه ترکیه دانست.
وی بیان کرد: اردوغان با دونالد ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سخن گفته و به همین علت ترکیه سخنان جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در اسرائیل را مبنی بر خروج تدریجی آمریکا و حمایت از گروه های تروریستی سوریه به هیچ عنوان نخواهد پذیرفت.
چاووش اوغلو همچنین اعلام کرد که که کشورش برای مبارزه با حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از کسی اجازه نمی گیرد.
وی مدعی شد که ترکیه تنها کشوری است که برای خاموش کردن آتشی که در نزدیکی مرزهایش روشن شده، راه حل حقیقی ارائه داده، اقدام عملی کرده و برای ثبات در منطقه بیشترین تأثیر را گذاشته است.
چاووش اوغلو، ترکیه را یکی از مهمترین بازیگران منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: در سوریه آتشی برافروخته شده ولی ترکیه با حساسیتی که بعد از مساله ادلب سوریه به نمایش گذاشته و اقداماتی که به همراه سایر بازیگران در سوریه داشته، مانع ریخته شدن خون و اشک شده است.
وزیر امور خارجه ترکیه نقش کشورش برای تشکیل کمیسیون قانون اساسی جدید سوریه به منظور حل و فصل سیاسی بحران جنگ داخلی در سوریه را بسیار بزرگ خواند و گفت: روسیه، ایران، فرانسه، انگلیس، آمریکا و سایرین برای ترکیه هیچ تفاوتی ندارد و آنکارا در این خصوص هر کسی صادقانه رفتار کند، با او همکاری خواهد کرد.
چاووش اوغلو مدعی شد: ترکیه تنها کشوری است که هم برای روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه تلاش کرده و هم با گروه های تروریستی تهدید کننده سوریه به صورت رو در رو مبارزه می کند.
ترکیه طی هفته های اخیر حضور نظامی خود را در مناطق جنوبی این کشور هم مرز با سوریه تقویت کرده تا عملیات نظامی گسترده ای را علیه کردهایی که آن ها را تروریستی می داند، آغاز کند.
واشنگتن در حالی در صدد خروج نیروهایش از سوریه است که ترکیه قصد دارد عملیات تازه ای را علیه شبه نظامیان کُرد مستقر در شمال سوریه از جمله یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) آغاز کند.
ترکیه از دیرباز با کردهای شمال سوریه مشکل دارد و آنها را متهم به اقداماتی علیه امنیت ملی خود می کند و بر همین اساس، اوایل سال گذشته میلادی با حمله به شمال سوریه حدود دو هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهر عفرین را به اشغال خود درآورد.
به گزارش انجمن بی تاوان، ترکیه اعلام کرده است که برای سامان دادن به ناامنی در مناطق شمالی سوریه و مقابله با گروه های کرد سوری از جمله ی.پ.گ به شهر منبج در شمال سوریه حمله خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *