۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه با همکاری امریکا «پ ک ک» را در رقه سوریه زمین گیر کرد.

ترکیه با همکاری امریکا «پ ک ک» را در رقه سوریه زمین گیر کرد.

  • ۴ اسفند ۱۳۹۵
  • ۳۷۴ بازدید
  • ۰

روز جمعه ۲۹ بهمن ژنرال جوزف دانفورد فرمانده کل نیروهای آمریکا به ترکیه سفر کرد و در پایگاه اینجرلیک نظامی چند نشست با هیأت های ترکیه انجام داد. رسانه ها به این نکته اشاره داشته اند که ترکیه و آمریکا درمورد آینده سوریه و جنگ آزادسازی رقه با هم توافق کرده اند. ترکیه دو نقشه ارائه کرده و در هر دو نقشه نیز از به حاشیه راندن شاخه های پ.ک.ک در سوریه (PYD و YPG) سخن به میان آمده است.

به گزارش سرویس بین المل انجمن بی تاوان :روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از یک منبع نوشت اواخر جمعه شب در پایگاه اینجرلیک که آمریکا از آنجا به داعش حمله می کند؛ فرمانده کل ارتش ترکیه خلوص آکار و فرمانده ارتش مرکزی آمریکا جوزف دانفورد با یکدیگر دیدار کردند و نقشه چگونگی آزادسازی رقه را بررسی کردند.

این روزنامه در ادامه نوشت: آنکارا دو نقشه ارائه کرده که یکی از آنها از شرکت نیروهای کماندوی ترکیه و نیروهای اپوزسیون سوریه که از شهر تربه سپی (تل ابیض) عبور کرده و وارد حومه رقه می شوند و شهر را به محاصره در می آورند و تروریست ها را در داخل شهر از بین می برند. اما تربه سپی (تل ابیض) در حال حاضر در دست نیروهای شاخه پ.ک.ک در سوریه (PYD) است. براساس این نقشه نیروهای ترکیه باید از مناطق تحت کنترل شاخه های پ.ک.ک در سوریه PYD و YPG عبور کرده و با طی ۹۰ کیلومتر خود را به رقه برسانند. این نقشه که آمریکایی ها در حال بررسی آن هستند به مسیری به عرض ۲۰ و طول ۹۰ کیلومتر نیاز دارد که برای راضی کردن شاخه های پ.ک.ک در سوریه PYD و YPG  آمریکا باید وارد میدان شود و آنها را راضی کند که اجاره عملی شدن این نقشه را بدهند.

اکنون نیروهای سوریه دمکرات که خود از ۲۸ گروه مسلح مختلف تشکیل شده است؛ بخش های گسترده ایی از مناطق شمال سوریه و اطراف رقه را در کنترل دارند که نیروهای نظامی PYD بخشی از آن گروههاست.

بینالی یلدرم نخست وزیر ترکیه در این خصوص می گوید:  نیروهای ترکیه به شیوه ایی مستقیم در این عملیات شرک نخواهند کرد اما از لحاظ حمایت و پشتیبانی نظامی و تاکتیکی و تسلیحاتی مستقیما حضور خواهیم داشت. در حال حاضر هم نیروهای ترکیه و آمریکا در سوریه حضور دارند. لذا این بهترین روش برای بازپس گیری رقه و نابودی تروریست هاست.

نقشه دوم ترکیه یک مقدار نرم تر و عملی کردنش هم آسانتر است. چراکه در این نقشه احتیاجی به توافق با نیروهای سوریه دمکرات (با محوریت شاخه نظامی پ.ک.ک) نیست. این نقشه عبارت است از حرکت نیروهای ترکیه و اپوزسیون از الباب به سمت مرکز و شرق سوریه و نهایتا رسیدن به رقه. آنچه این نقشه را سنگین کرده است مسافت طولانی است که حدود ۲۱۰ کیلومتر است و طبیعت منطقه هم کوهستانی است و نیروها کاملا خسته خواهند شد. نقشه یی دیگر هم آنست که این نیروها از کوبانی به سمت رقه که ۱۳۰ کیلومتر است پیشروی کنند.

همکاری آمریکا با نیروهای سوریه دمکراتیک در ماه نوامبر ۲۰۱۶ اختلافات میان ترکیه و آمریکا را تشدید کرد. همزمان کشورهای عضو ناتو هم  از نزدیک شدن ترکیه به روسیه ابراز نگرانی کردند. ترکیه همکاری آمریکا با شاخه پ.ک.ک در سوریه را بهانه ای بیش نمی داند. هنوز کاملا مشخص نیست که ترامپ چگونه با این نیروها تعامل خواهد کرد. هرچند آمریکا خواستار تسلیح نیروهای سوریه دمکرات است و این موضوع را به ترکیه هم اعلام کرده است.

بینالی یلدرم در سفر به آلمان گفت:  اگر واشنگتن نیروهای شاخه پ.ک.ک در سوریه را مسلح کند و آنها را در جنگ آزاد سازی رقه مشارکت دهد ، از نظر ما اقدامی خطرناک خواهد بود و روابط ترکیه و آمریکا به سطح پائینی تزلزل خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین