۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه از بازگشت شهروندان ترک داعشی نگران است

ترکیه از بازگشت شهروندان ترک داعشی نگران است

  • ۲۷ دی ۱۳۹۳
  • ۲۷۳ بازدید
  • ۰
وقتی اعضای داعش به کشورهایشان بازگردند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ شهروند ترکیه در صفوف داعش می جنگند و بازگشت آنها به ترکیه نگران کننده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه حریت، وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاوش اوغلو گفته است ترکیه دربارۀ بازگشت شهروندانش پس از جنگیدن در صف جهادی های افراط گرا در سوریه و عراق، نگران است.
چاوش اوغلو ضمن ابراز نگرانی نسبت به حملات تروریستی بالقوۀ این افراد پس از بازگشتشان به کشور، گفت: تا اکنون ۵۰۰-۷۰۰ تبعۀ ترکیه به نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) پیوسته اند و ترکیه یک هدف در دسترس برای داعش است.
وی به گروهی از خبرنگاران که همراه وی به نیکوزیا، پایتخت قبرس ترکیه، سفر می کردند، تصریح کرد: «یک نگرانی مشترک دربارۀ ستیزه جویان خارجی این است که وقتی آنها به کشورهایشان باز گردند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما نیز این نگرانی را داریم».
اظهارات چاوش اوغلو یک هفته پس از آن ایراد شد که تروریست های مرتبط با القاعده حملات خونینی در پاریس انجام دادند که به کشته شدن ۱۷ نفر انجامید. مشخص شده است که یک زن فرانسوی به نام حیات بومدین، که با مرتکبین حملات در ارتباط بوده است، پیش از انجام حمله ها از راه ترکیه به سوریه رفته است. این اطلاعات باعث ایجاد شبهه دربارۀ کارایی سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) و همتایان اروپاییش و همچنین کارامدی سیستم کنترل مرزی ترکیه شده است.
وزیرخارجه ترکیه تاکید کرد: «هر کشوری یک هدف بالقوه برای داعش است. ترکیه نیز چنین است. علی رغم همۀ اقدامات و پیشگیری هایی که اتخاذ شده، ترکیه همیشه همیشه آماج ترور بوده است. ترکیه همواره از جانب
DHKP-C [جبهۀ انقلابی آزادی خلق]، پ.ک.ک [حزب کارگران کردستان]، القاعده و IBDA-C [جبهۀ اسلامی مبارزان شرق بزرگ] مورد هدف قرار گرفته است.»
چاوش اوغلو با تأکید بر اینکه ترکیه داعش را به عنوان یک «سازمان تروریستی بی رحم» می شناسد، افزود: «مطمئناً کشوری که چنین موضعی اتخاذ می کند یک هدف آماده برای ترور است. در نتیجه باید هوشیار باشیم و اقدامات و تمهیدات لازم را به عمل آوریم».
وی گفت که حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تبعۀ ترکیه در میان داعش هستند و این رقم کمتر از تعداد آنهایی است که از کشورهای اروپایی به داعش پیوسته اند.
گفته می شود داعش در عراق و سوریه بیش از ۱۵ هزار ستیزه جو دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین