۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترفند ترکیه در به جان هم انداختن کَردها برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود سوریه

ترفند ترکیه در به جان هم انداختن کَردها برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود سوریه

  • ۱۱ آذر ۱۳۹۱
  • ۲۴۰ بازدید
  • ۰

گروه موسوم به P.Y.D که گفته می شود تحت امر گروه پ.ک.ک است، با صدور بیانیه ای، ضمن تکذیب تشکیل ارتش آزاد کَرد در کردستان سوریه اعلام کرد که خبرهای مربوط به توافق شورای ملی کردهای سوریه با انجمن ملت در غرب برای تشکیل یک کمیته مشترک نظامی که همه نیروهای نظامی کردها را تحت پوشش قرار دهد صحت ندارد.این بیانیه تصریح کرده است که هیچ نیروی نظامی غیر از آنها در کردستان سوریه وجود ندارد تا با آنها متحد شوند. این بیانیه در عین حال این سوال را مطرح می کند که این نیروها هنگامی که گروه‌های تروریستی با حمایت ترکیه در شهر (سری کانی) به ما حمله کردند، کجا بودند؟این بیانیه در حقیقت خط بطلانی است بر ورود سایر نیروهای کرد به بخش های کرد نشین سوریه.

آیا کردها در سوریه با یکدیگر درگیر خواهند شد؟

بدنبال وقوع تحولات سوریه، گروهی از احزاب کرد سوریه با هماهنگی حزب دمکرات کردستان عراق، اقدام به جمع آوری و آموزش نیروهای کرد سوریه در خاک عراق کردند که همزمان مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. نیروهای وابسته به P.Y.D نیز در اقدامی جدی مانع از ورود این نیروها به خاک سوریه شدند، چرا که بر این اعتقاد بودند که این نیروها تحت حمایت ترکیه و کشورهای غربی، درصدد ایجاد تنش در منطقه هستند از این رو ورود این نیروها از طریق شهرهای مرزی کرد نشین سوریه عملی نشد.

«آلدار خلیل» که به نمایندگی از گروه پ. ی.د در اربیل مستقر است، در گفت‌وگو با یکی از هفته نامه های منطقه بنام روداو تاکید می کند که برخی از احزاب عضو شورای ملی کردهای سوریه از سوی ترکیه، بعضی از آن‌ها از سوی اربیل و برخی هم از سوی سلیمانیه حمایت می شوند.

هر چند خلیل تاکید می کند که ضروری است کردها در سوریه متحد شوند اما بر این اعتقاد هم هست که برخی از احزاب کرد در سوریه می کوشند تا کردستان سوریه را به ترکیه بفروشند اما گروه پ.ی.د اجازه نخواهند داد که چنین اتفاقی بیفتد.

در مقابل مقاومت این گروه برای ورود نیروهای مسلح به کردستان سوریه، حزب دمکرات کردستان عراق، مبادلات مرزی در مرز عراق با سوریه را متوقف کرده است تا این گروه وادار به همکاری شود.

با این حال، برغم توافقات انجام شده در اربیل، به نظر می رسد هیچ توافقی برای ورود نیرو به کردستان سوریه صورت نخواهد گرفت و اگر هم چنین توافقی صورت بگیرد، صرفا بر روی کاغذ خواهد بود و ارزش و اعتبار دیگری ندارد.

اما آیا سطح اختلافات این نیروها به درگیری منتهی خواهد شد؟

به اعتقاد کارشناسان منطقه، کردها به هیچ وجه تمایلی به درگیری با یکدیگر ندارند و از سوی دیگر، ۱۶ گروه کردی که در قالب شورای ملی کردهای سوریه گرد هم آمده اند، بدلیل پراکندگی نظرات‌شان نمی توانند به جمع بندی در خصوص درگیری با انجمن ملت در غرب برسند که از سوی پ.ک.ک سرپرستی می شود، مگر اینکه با حمایت دولت ترکیه یا غربی‌ها، چنین توافقی شکل بگیرد.
اهمیت کردستان سوریه

برای اهمیت مناطق کرد نشین سوریه دلایل متعددی وجود دارد؛ از جمله اینکه کردستان سوریه مرزی طولانی با ترکیه دارد و کنترل مناطق کردنشین سوریه توسط یک نیروی وابسته به پ.ک.ک همواره تهدیدی جدی برای ترکیه خواهد بود که تاکنون نتوانسته است این چالش را حل کند.

از سوی دیگر، این گروه در کردستان سوریه کنترل بیش از نیمی از چاه‌های نفتی سوریه را در اختیار دارد که نگرانی های ترکیه را بیش از اندازه می کند. از این روست که «خلیل آلدار» در خصوص اهداف ترکیه از آموزش و حمایت از گروه‌های تروریستی می گوید: «ترک‌ها می کوشند از طریق برخی از گروه‌های نزدیک به خود، لوله های نفتی رمیلان را که نفت سوریه را از مناطق کردنشین به حمص منتقل می کند، تحت کنترل خود دربیاورند، چرا که کنترل چاه‌های نفتی بعنوان منابع انرژی، یکی دیگر از اهداف مهم ترکیه در کردستان سوریه است.»

آموزش گروه‌های تروریست در ترکیه

بدنبال این درگیری‌ها، منابع خبری کردی اعلام کردند که گروه‌های مسلح در شهر نصیبین توسط هنگ مرزی ۲ ارتش ترکیه و در شهرستان شانبورت در مرزهای سوریه آموزش نظامی می بینند تا درصورت لزوم وارد خاک سوریه شوند.

منابع زیرزمینی مانند نفت، کنترل حرکت‌های کردی درسوریه، تحت تاثیر قرار دادن فعالیت جبهه مقاومت در سوریه همه و همه دلیلی برای ترکیه کنونی است که گروه‌های تروریستی را درکنار همدیگر جمع و سازماندهی کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین