۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تحلیلگران هشدار دادند؛ احتمال بروز تنش میان کُردها و اعراب در شمال سوریه

تحلیلگران هشدار دادند؛ احتمال بروز تنش میان کُردها و اعراب در شمال سوریه

  • ۲ تیر ۱۳۹۴
  • ۳۳۹ بازدید
  • ۰

کارشناسان مسائل خاورمیانه به دنبال تصرف شهر مرزی تل ابیض یا گری سپی در شمال سوریه از سوی یگانهای مدافع خلق و متهم شدن این نیرو به تصفیه نژادی و ابراز نگرانی آمریکا و ترکیه درباره این مسئله، نسبت به بروز تنش و درگیری در این منطقه میان کُردها و اعراب سنی هشدار دادند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی نیروهای نظامی وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ با همکاری برخی نیروهای ارتش آزاد سوریه و حمایت هوایی ائتلاف ضد داعش توانستند شهر گری سپی یا تل ابیض را که یکی از مراکز استراتژیک داعش در مرز ترکیه بود، از کنترل این گروه خارج کنند. اما به دنبال این پیشروی، نیروهای کرد از سوی اعراب و ترکمان‌های منطقه و نیز ترکیه به تصفیه نژادی و اخراج این دو گروه از سرزمینشان متهم شدند.
ریوا بولا، پژوهشگر مرکز تحلیل جهانی استراتفور به صدای آمریکا گفته است مشکل این است که یک دولت مقتدر در شمال سوریه وجود ندارد تا به منطقه نظم دوباره ببخشد. انتظار می‌رود تنش‌های زیادی در این منطقه میان کردها و اعراب به وجود آید.
یک مقام ارشد دولت آمریکا هم در مصاحبه با صدای آمریکا گفت: واشنگتن بسیار نگران بروز درگیری میان کردها و اعراب در شمال سوریه است. وی افزود نگرانی آمریکا به مسئولان کرد و دیگر گروه‌های عرب منطقه منتقل‌شده است.
ساشا سیمونوف، بنیان‌گذار موسسه People Demand Change هم به VOA گفته است: بحث اصلی این است که بعد از آزادسازی شهر تل ابیض و مناطق اطراف، این مناطق چگونه و توسط چه کسانی اداره شوند.
وی افزود: حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه استراتژی ایجاد مناطق خودمختار را برای شمال سوریه در نظر دارد. بحث ترکیب جمعیتی در مورد تل ابیض مطرح است و این‌که چه کسانی قبل از جنگ در این مناطق در آن ساکن بودند؛ این مسائل به تنش میان کردها و اعراب دامن می‌زند.
باسم باراباندی که در موسسه مذکور کار می‌کند، از نگرانی اعراب و کُردها نسبت به احتمال بروز تنش بر سر تل ابیض خبر داد. وی به VOAگفت دو طرف با درک این موضوع، نسبت به برگزاری نشست و مذاکره بر سر این مسائل اقدام کرده‌اند.
ساشا سیمونوف هشدار داد اگر طرفین باهم مشورت و مذاکره نکنند، ممکن است دو حادثه خطرناک روی دهد؛ یک احتمال این است که کردها تصمیم بگیرند به‌تنهایی این مناطق را اداره کنند که در این صورت میان آن‌ها و قبایل عرب استان رقه تنش و درگیری به وجود می‌آید. اتفاق خطرناک دیگر این است که مردم به این فکر بیفتند که اوضاع این مناطق در زمان تسلط داعش بهتر بود.
ریوا بولا طرف خارجی تأثیرگذار در این مناقشه را ترکیه می‌داند که به گفته وی اگر کُردها بر اداره یک‌جانبه این مناطق اصرار داشته باشند، دخالت ترکیه که از گذشته با ایجاد مناطق خودمختار کردها مخالف بوده، به پایان تنش کمک نمی‌کند و حتی ممکن است از طریق شبه‌نظامیان نزدیک خود در سوریه اقدام به سرکوب تمایلات کردها کند.
وی هشدار داد با توجه به این‌که آمریکا در اتفاقات شمال سوریه از کُردها حمایت زیادی کرده و نظرش درباره کُردها مغایر با ترکیه است، ممکن است رابطه این دو متحد هم بر سر تنش‌های شمال سوریه دستخوش تغییر شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین