۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تاثیر سران عشایر کُرد در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

تاثیر سران عشایر کُرد در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
  • ۳۲۸ بازدید
  • ۰

نامزدهای نزدیک به اردوغان و اوجالان برای جذب آرای عشایر کُرد در انتخابات پیش رو، با هم رقابت می کنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی رادیکال، نقش سران عشایر کُرد در چند استان ترکیه در سازماندهی های سیاسی و اجتماعی، همچنان برجسته و انکارناپذیر است.
استان شانلی اورفا که یه عنوان یکی از مهم ترین استان های کردنشین ترکیه شناخته می شود، از مناطقی است که بافت عشیره ای آن همچنان پایدار مانده است و با توجه به این که شهرداری مرکزی این شهر یکی از سی شهرداری بزرگ ترکیه است، احزاب مختلف، برای کسب آرای اورفایی ها با هم رقایت می کنند.
حزب عدالت و توسعه در این شهر که زادگاه عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک است، یک نامزد غیر کُرد به نام جلال الدین گووَنچ را به میدان آورده که قبلا استاندار همین استان بوده است. اما حزب صلح و دموکراسی یکی از برجسته ترین سیاست مداران نزدیک به اوجالان یعنی عثمان بایدمیر را در این شهر به عنوان نامزد معرفی کرده که سابقه ی ده ساله ی شهرداری دیاربکر را در کارنامه ی خود دارد. با این وجود، نظرسنجی ها نشان می دهد که نامزد حزب عدالت و تسوعه با اختلاف ده درصدی، گوی سبقت را از نامزد نردیک به پ.ک.ک ربوده است. این موضوع برای رهبر زندانی پ.ک.ک از آن چنان اهمیتی برخوردار است که در آخرین ملاقات خود با نمایندگان حزب صلح و دموکراسی در مورد احتمال شکست انتخاباتی در این شهر به آنان هشدار داده است.
رادیکال در یک گزارش ویژه اعلام کرده که حزب عدالت و توسعه با ده ها تن از سران عشایر کُرد شانلی اورفا دیدار کرده و رضایت آنان را برای حمایت از نامزد نزدیک به اردوغان به دست آورده است. این حزب همچنین در یک ضیافت بزرگ نهار، بیش از دو هزار نفر از چهره های برجسته، ریش سفیدها و افراد مهم عشایر را دعوت کرده و از آنان بیعت گرفته است.
در همین حال حزب صلح و دموکراسی نیز در استان های ماردین، سرت، حکاری، آگری و وان با سران عشایر دیدار کرده و رضایت گروه کثیری از آنان را به دست آورده است. اما در استان های شرناخ، ماردین، سرت و حکاری چند تن از سران عشایر اعلام کرده اند که به خاطر آن که از دولت سلاح دریافت کرده و به عنوان نیروهای شبه نظامی موسوم به محافظین روستا حقوق دریافت می کنند، نمی توانند از حزب صلح و دموکراسی حمایت کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین