۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بیش از ۵۰ هزار قبضه اسلحه شکاری عیدی شکارچیان آذربایجان غربی به طبیعت

بیش از ۵۰ هزار قبضه اسلحه شکاری عیدی شکارچیان آذربایجان غربی به طبیعت

  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
  • ۳۷۲ بازدید
  • ۰

تعداد اسلحه های شکاری آذربایجان غربی بیشتر از تعداد پرندگان است، چنانچه هرکدام از صاحبان سلاح های شکاری یک تیر به سوی پرنده ای شلیک کنند حیات جانوری استان به کلی نابود خواهد شد!
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از اروم نیوز ،هفته گذشته همزمان با روز حیات وحش در کشور، شکارچیان آذربایجان غربی با حضور محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست ارومیه سلاح های شکاری خود را در حمایت از گونه های مختلف حیات وحش و محیط زیست پلمپ کردند و یکی از شکارچیان نیز تفنگ شکاری خود را شکست.

این اقدام خداپسندانه که به عیدی شکارچیان آذربایجان غربی به طبیعت تفسیر شد سوژه تعداد سلاح های شکاری در آذربایجان غربی و لزوم جلوگیری از مرگ تدریجی حیات جانوری را برجسته می کند.

شمار سلاح های شکاری در آذربایجان غربی بیشتر از تعداد پرندگان است

پرویز آراسته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مهاباد گفت: هم مرز بودن این استان با کشورهای عراق و ترکیه موجب شده تا همه ساله به صورت قاچاق شمار زیادی سلاح های شکاری غیرمجاز وارد آذربایجان غربی شود.

وی با بیان اینکه سلاح های مجاز و غیرمجاز شکاری در دسترس مردم استان بسیار زیاد است افزودد: این تعداد سلاح ها هیچگونه سنخیتی با جمعیت حیات وحش استان ندارند.

آراسته یادآوری کرد: هم اکنون ممنوعیت هرگونه شکار نه تنها در استان بلکه در سطح کشور وجود دارد و پروانه شکاری نیز در سال جاری صادر نشده است.

وی افزود: با وجود ممنوعیت شکار در زیستگاههای آذربایجان غربی هر روز شمار زیادی از شکارچیان غیرمجاز در سطح زیستگاهها و تالابهای این استان شناسایی و دستگیر می شوند.

بیش از ۵۰ هزار قبضه اسلحه شکاری در دستان مردم آذربایجان غربی

یکی از آفت های زیست جانوری انسان ها هستند، انسانها از زمانی که برای رفاه و آسایش خود طبیعت را قربانی کردند زیست جانوری نیز به مرور دچار اضمحلال شد.

علاوه بر این شکار حیوانات و پرندگان جدیداً به تفریح بسیاری از مردم تبدیل شده و شکارچیان با در دست داشتن تفنگهای شکاری به کمین حیات جانوری نشسته اند.

براساس آخرین آماری که توسط معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اعلام شده بیش از یک میلیون اسلحه شکاری در کشور وجود دارد که برای هر قبضه اسلحه در سال ۲۰گلوله سهمیه اختصاص می‌یابد، این درحالی است که جمعیت کل گونه‌های چهارپای قابل شکار کشور اعم از آهو، کل، بز، قوچ ومیش ۱۱۰هزار راس برآورد می‌شود.

اصغر محمدی فاضل در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: هر گلوله از ۲۰۰ساچمه تشکیل شده و این به‌معنای آن است که ۴۰۰۰میلیون ساچمه، گونه‌های حیات وحش کشور را تهدید می‌کند؛ در واقع هر حیوان در معرض شلیک ۳۶هزار ساچمه قرار دارد. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست با شکار به‌شدت مخالف است. هرچند این مقام مسئول، تعداد سلاح شکاری را یک میلیون قبضه اعلام می‌کند اما منابع غیررسمی،تعداد سلاح‌های شکاری مجاز و غیرمجاز را بیش از دو میلیون و پانصد هزار قبضه اعلام کرده‌اند.

در رابطه با آمار تعداد سلاح های شکاری در دستان مردم آذربایجان غربی نیز سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی قبلا در گفتگو با خبرنگاران از وجود ۵۰ هزار قبضه اسلحه شکاری در استان خبر داده بود. هرچند آمارهای غیررسمی با آنچه به صورت رسمی بیان می شود غیرقابل مقایسه و به میزان چشمگیری بیشتر است ولی همین آمار نیز حکایت از تهدیدی جدی علیه حیات جانوری در آذربایجان غربی دارد که لازم است به صورت جدی کنترل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *