۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بیانیه کنگره جوامع کرد؛ روند مذاکرات صلح وارد بحران شده است

بیانیه کنگره جوامع کرد؛ روند مذاکرات صلح وارد بحران شده است

  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
  • ۳۳۱ بازدید
  • ۰

کنگره جوامع کرد در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که مذاکرات صلح به دلیل عملکرد حکومت ترکیه به بحران برخورد کرده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از Kurdistan24، کنگره جوامع کرد (KCK) با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را از روند فعلی مذاکرات اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: حزب عدالت و توسعه با استفاده از رسانه ها و خبرگزاری های نزدیک به خوددرصدد است تا حرکت های سیاسی کرد ترکیه و در صدر آن پ.ک.ک و عبدالله اوجالان را به نحوی نشان دهد که روند مذاکرات از جانب آنان به مانع برخورده است. سایت های خبری، مقاله نویسان و رسانه ها و مطبوعات نزدیک به حکومت ترکیه در چند روز اخیرمطالبی نوشته اند که این انتظار در افکار عمومی به وجود آمده است که عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک به زودی پیامی مهم در راستای روند مذاکرات صلح صادر خواهد کرد. اظهارات اخیر اردوغان نیز باعث به وجود آمدن جوی شده است که به هیچ عنوان به نفع روند مذاکرات نخواهد بود.
هدف از این بیانیه اطلاع رسانی به افکار عمومی است. ما در مقابل تمام این اقدامات اعلام می کنیم: چیزی که مهم است ایجاد یک توهم در بین افکار عمومی مبنی بر این که همه چیز به نحو احسن پیش می رود؛ نیست. تا زمانی که حزب عدالت و توسعه و حکومت ترکیه مذاکرات مستقیم را آغاز نکرده است، هیچ اتفاق مهمی رخ نخواهد داد. تا زمانی که هیئت سوم تشکیل نشده و با عبدالله اوجالان دیدار نکرده است روند مذاکرات پیش نخواهد رفت.
در ادامه این بیانیه با اشاره به این که حکومت ترکیه دست از انتظار برای صدور پیامی از جانب عبدالله اوجالان برداشته و به اقدامات جدی و مهم در راستای تشکیل مذاکرات دست بزند، آمده است: حزب عدالت و توسعه باید از سیاست های یک بام و دو هوای خود دست بردارد. چرا حکومت ترکیه تا کنون به صورت شفاف به رسانه ها و افکار عمومی اعلام نکرده است که مذاکرات هنوز شروع نشده است؟ حزبی که در ذهنیت های خود هیچ تغییری نداده است و اقدامات عملی برای حل و فصل مسئله کردها را آغاز نکرده است چگونه می تواند منتظر پیامی مهم از طرف مذاکره خود باشد؟ روندی که تا ۱۵ فوریه بایستی به یک توافق کلی دست پیدا می کرد هنوز آغاز نشده است. ۱۵ فوریه برای ما بسیار بااهمیت بود. سیاست های حزب عدالت و توسعه برای ننشستن بر سر یک میز مذاکره طراحی شده است. حال ما به عنوان یک حرکت سیاسی و آزادی خواه کرد، در شرایطی که به یک مانع جدی و حساس برخورد کرده ایم، مجبور خواهیم بود تصمیمات دیگری اتخاد کنیم.
همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: تمام حرکت های وابسته به کنگره جوامع کرد و پ.ک.ک با هم یکی شده و اعلام کرده بودیم که از پیش نویس مذاکراتی که عبدالله اوجالان آن را آماده کرده است، حمایت به عمل آورده و در راستای رسیدن به موفقیت در روند مذاکرات به وظایف خود عمل خواهیم کرد. در همان اظهار نظر نیز عنوان کرده بودیم که تقویم زمانبدی موجود در این پیش نویس تا چه اندازه برای کنگره جوامع کرد اهمیت دارد. حکومت ترکیه به جای این که اقدامات خود در جهت دموکراتیزه کردن ترکیه و حل و فصل مسئله کردها را اتخاذ کند؛ در حال طرح قانونی است که کشور را متشنج و دیکتاتوری ایجاد خواهد کرد. حزب عدالت و توسعه تا هراندازه از دموکراتیزه کردن، صلح و حل و فصل هم سخن به میان آورد تمام این ها تلاش برای ایجاد توهم در جامعه است. اندیشه هایی که در مقابل دموکراسی و صلح تا این اندازه بسته است؛ نمی تواند مشکل کردهای ترکیه را در چارچوب دموکراسی حل و فصل کند.
در آخر این بیانیه آمده است: حزب عدالت و توسعه دیگر به ایجاد توهم در جامعه، تشکیل جو ساختگی در افکار عمومی، تلف کردن وقت و سیاست یک بام و دو هوای خود پایان داده و مذاکرات مستقیم و عمیق با عبدالله اوجالان بر سر یک میز، تشکیل هیئت سوم و دیدار این هیئت با عبدالله اوجالان را آغاز کند. در غیر این صورت، روند مذاکرات برای ما در ۱۵ فوریه به اتمام رسیده به حساب خواهد آمد. از ۱۵ فوریه روند مذاکرات وارد یک وضعیت بحرانی، خطرناک و رو به پایان شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین