۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بیانه رسمی حزب دموکراتیک خلق ها از سفر به کوه قندیل: حمایت کامل کنگره جوامع کرد از پیش نویس اوجالان

بیانه رسمی حزب دموکراتیک خلق ها از سفر به کوه قندیل: حمایت کامل کنگره جوامع کرد از پیش نویس اوجالان

  • ۲۰ آذر ۱۳۹۳
  • ۳۸۶ بازدید
  • ۰
هیئت حزب دموکراتیک خلق ها در بیانیه ای رسمی اعلام کرد طی دیداری که با سران کنگره جوامع کرد در قندیل داشته است آنها با تصویب تمامی اعضا حمایت خود را از پیش نویس مذاکرات صلح عبدالله اوجالان اعلام کردند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری دوغان، هیئت حزب دموکراتیک خلق ها که به کوه قندیل سفر کرده بود، دیداری ۶ ساعته با کنگره جوامع کرد داشت. بعد از این دیدار، حزب دموکراتیک خلق ها بیانیه ای رسمی صادر کرد.
بر اساس بیانیه حزب دموکراتیک خلق ها: شورای رهبری کنگره جوامع کرد، پیش نویس مذاکرات صلحی که عبدالله اوجالان آماده کرده بود را با موافقت تمامی اعضاء تصویب کردند و آمادگی خود برای قبول تمامی مسئولیت ها و اقدامات مطرح شده در این پیش نویس مذاکرات را برای رسیدن به صلح و دموکراسی اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: «در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ طی دیداری که با عبدالله اوجالان داشتیم وی برای رسیدن به صلح و دموکراسی پیش نویس مذاکرات را تحویل هیئت حزب دموکراتیک خلق ها داده بود. حزب دموکراتیک خلق ها  به عنوان حلقه واسط بین امرالی، حکومت و کوه قندیل بلافاصله این پیش نویس را به هیئت حکومتی و کنگره جوامع کرد فرستاد و در پی آن دیدارهایی با هر دو طرف (هیئت حکومتی و KCK) انجام داد و نتایج حاصل از این دیدارها را بار دیگر با اوجالان در جزیره امرالی در میان خواهد گذاشت».
در چارچوب برنامه تعیین شده، هیئت حزب دموکراتیک خلق ها در مدت زمان مشخصی دو بار با هیئت حکومتی و مسئولین دولتی دیدار کرده و در پایان این دیدارها هیئت حکومتی اعلام کرده است هنوز مشورت ها درباره پیش نویس ادامه دارد و جواب روشنی مبنی بر موافقت و یا مخالفت با پیش نویس از جانب هیئت حکومتی هنوز صادر نشده است.
بر اساس گفته های هیئت حکومتی جواب قطعی بعد از مشورت ها و بررسی ها صادر خواهد شد. در این چارچوب، هیئت حزب دموکراتیک خلق ها در ۹ نوامبر ۲۰۱۴ با شورای رهبری کنگره جوامع کرد واقع در کوه قندیل دیدار به عمل آورد. در این دیدار که ۶ ساعت به طول انجامید و گسترده ترین دیداری بود که در تاریخ دیدارهای ما (حزب دموکراتیک خلق ها) با کنگره جوامع کرد صورت گرفته بود. در این دیدار تمام اعضاء تصمیم گیرنده در کنگره جوامع کرد حضور داشتند. در این دیدار تمام بندها و ماده های پیش نویس مذاکرات صلح و دموکراسی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به گفته کنگره جوامع کرد “نتایج تاریخی” حاصل گردید.
شورای رهبری کنگره جوامع کرد پیش نویس مذاکرات صلح و دموکراسی را با تصویب تمامی اعضا مورد موافقت قرار دادند و آمادگی خود را برای انجام تمامی مسئولیت ها و اقدامات مطرح شده در چارچوب پیش نویس مذاکرات را برای رسیدن به تنیجه مطلوب و صلح و دموکراسی پایدار اعلام کردند.
اعضای کنگره جوامع کرد اعلام کردند: این پیش نویس را تنها برای حل و فصل مسئله کردها در نظر نمی گیریم این پیش نویس را به عنوان مانیفستی برای صلح و دموکراسی در خاورمیانه در نظر می گیریم. همچنین شورای کنگره جوامع کرد از هیئت حکومتی و حزب عدالت و توسعه خواست موافقت خود با این پیش نویس را اعلام کند و خواست تا هیئت حکومتی نیز بدون فوت وقت نظرات خود را به صورت قطعی و روشن اعلام کرده و وارد مذاکرات مستقیم و جدی شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: بر اساس اظهارات کنگره جوامع کرد تاکنون در پروسه زمانی روند مذاکرات، حزب عدالت و توسعه در پی اتلاف وقت بوده تا از این طریق بتواند زمان مورد نیاز برای خود را بدست آورد. اکنون دیگر وقت آن رسیده است تا این ایستایی را کنار گذاشته و نظرات خود را برای رسیدن به دموکراسی و صلح پایدار در مورد این پیش نویس صادر کرده و وارد بُعد پویایی و عملیاتی روند مذاکرات شود. بدین معنی که، در روند مذاکرات گفتگوهای مستقیم و عمیق بدون اتلاف وقت باید صورت گیرد. برای رسیدن به حل و فصل دموکراتیک یک روز، حتی یک ساعت هم نباید نادیده گرفته شود. پیش نویس مذاکرات صلح و دموکراسی تمام حساسیت های این مذاکرات را در نظر گرفته است. پیش نویسی است در یک چارچوب خاص، تئوریک، جامع و با ارائه راه حل های متنوع طراحی شده است. در کنار این ها وجود زمانبندی منظم این پیش نویس را منحصر به فرد کرده است. از این نقطه نظر نیز شورای رهبری کنگره جوامع کرد موافق با پیش نویس است.
همچنین در ادامه بیانیه آمده است: شورای رهبری کنگره جوامع کرد عنوان کرده است آمادگی خود را برای  مذاکرات در چارچوب زمانبندی تعیین شده در پیش نویس اعلام می کنیم و در صورت اقدام با تقویم موجود در پیش نویس معتقدیم روند مذاکرات می تواند به نتیجه ی دلخواه برسد.
در این بیانیه آمده است، بر اساس گزارش کنگره جوامع کرد، KCK در روند مذاکرات به تمام تعهدات خود در قالب پیش نویس مذاکرات عمل خواهد کرد و برای کنترل از جانب هیئت سوم (هیئت ناظر) آمادگی خود را اعلام می کند و خواهان آن است تا هیئت حکومتی نیز هیئت سوم را برای نظارت بر روند مذاکرات قبول کند و برای این کار باید هر چه زودتر هیئت ناظر تشکیل شده و شروع به کار کند.
در ادامه آمده است: حزب عدالت و توسعه برخلاف روح روند مذاکرات به عملیات خود برای دستگیری و بازداشت ها ادامه می دهد و آخرین نمونه آن را می توان حوادث یوکسکوا دانست. علاوه بر این وجود طرح جدید امنیتی در مجلس ترکیه و سد های امنیتی که در صورت تبدیل شدن به قانون می تواند  نگرانی های زیادی در این خصوص به وجود می آورد. چشم پوشی از این طرح به معنی رفع و جلوگیری از درگیری هاست. ما خواهان توسعه سیاست های دموکراتیک برای رسیدن به صلح پایدار هستیم و در این راه کمک خواهیم کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین