شکل گیری پ.ک.ک در ترکیه
تعدد ریشه های نارضایتی داخلی و خارجی در ترکیه خصوصا کردستان ترکیه موجب پیدایش گروههای متعدد شبه نظامی و چریکی در این منطقه شده بود که بدون تردید حزب کارگزاران کردستان (پ. ک. ک ) بعنوان افراطی ترین جنبش کردی در دهه های اخیر مبارزات کردستان ترکیه ظاهر شده است .
در سال۱۹۷۰ تفکرات افراطی و اندیشه های عبدالله اوجالان معروف به « آپو » به معنی عمو شکل می گیرد . آپو در دانشگاههای ترکیه بعنوان دانشجوی علوم سیاسی به بحث و بررسی درباره اوضاع کردستان ترکیه می پردازد و با تلاش و رهبری وی گروه دانشجویی و شاخه جوانان انقلابی احزاب در ترکیه شکل می گیرد و نفرات آن گروه را اکثرا کرد زبان و بعضا ترک زبان و روشنفکران و دانشگاهیان تشکیل می داد که « حقی کارا» و « عبدالله اوجالان » هسته اصلی و مرکزی آن گروه بودند . این افراد جلسه ای در آنکارا تشکیل می دادند که به تجمع و گردهمایی « دیکمان » مشهور شد و به دو توافق دست یافت :
۱- بازگشت به میهن
۲- شروع مبارزه ایدئولوژیکی و تنظیم و سازماندهی پس از بازگشت به کردستان.
گفتنی است که پس از مدتی با همت فارغ التحصیلان دانشکده علوم سیاسی و به رهبری اوجالان گروهی با نام «انجمن تحصیل کردگان دموکرات وطن پرست آنکارا» اعلام موجودیت می کنند و در سال ۱۹۷۴ این گروه نام خود را بر اساس ایدئولوژی که انتخاب کرده بودند به « apousk» یعنی پیروان آپو تغییر دادند .
در سال ۱۹۷۵ این گروه به طور مخفی با تبلیغات سیاسی مردم را علیه دولت تحریک می کردند و در سال ۱۹۷۷ تحت عنوان « مسیر انقلاب کردستان» منشوری را منتشر کردند که در همین سال دولت با خطرناک اعلام نمودن این گروه به وسیله سازمان استخبارات و اطلاعات ترکیه (MIT) سازمان ستاره سرخ را برای مقابله با این گروه سرکوب هرگونه آشوبی تشکیل دادند که این سازمان با نفوذ در داخل اعضا گروه رهبر و اداره کننده گروه یعنی حقی کارا را به قتل رساندند که پس از او هدایت آن به اوجالان واگذار شد . در ۲۷ نوامبر ۱۹۸۷ در روستای فیس کنگره ای تشکیل و حزب کارگران کردستان P.K.K رسما بنیانگذاری شد . اوجالان در اواخر سال ۱۹۷۹ به لبنان (دره بقاع ) رفته و در آنجا به آماده کردن مکان و محیط برای تعلیم و آموزش افراد نیروهای انقلابی جهت مبارزه پرداخت و تا پایان سال ۱۹۷۹ حدود صد نفر هه وال (یار و رفیق ) جذب و به لبنان فرستاد تا پایگاههای فلسطینی زیر نظر خود آموزش ببینند . در سال ۱۹۸۰ در اثر درگیری های متعدد بین چپ ها و راستگرایان و ناتوانی دولت ضعیف حاکم ژنرال کنعان اورن با یک کودتا قدرت را در دست گرفته با اعمال وضعیت فوق العاده و حکومت نظامی همه گروهها و احزاب چپ گرای کرد سرکوب شدند. عده ای فرار ، عده ای تبعید و عده ای نیز زندانی شدند . در این مدت که سه سال طول کشید عده ای از افراد حزب پ.ک.ک تسلیم نشدند و حتی به خارج هم فرار نکردند از جمله آنها چهار (هه وال ( بودند که دست در دست هم خود را به آتش کشیدند اما تسلیم نشدند و یا اینکه عده ای در زندان دست به اعتصاب غذا زدند . در سال ۱۹۸۲ کنگره دوم پ. ک. ک در لبنان تشکیل شد و جنگ چریکی (گریلا ) تصویب گردید ، آنها به کردستان بازگشتند و در سال ۸-۱۹۸۳ عملا وارد فاز نظامی و جنگ مسلحانه شدند و با انجام عملیات های نظامی در استان های غازی آنتب ، سییرت و باتمان قیام مسلحانه را شدت بخشیدند که ابته ارتش ترکیه موفق شد با دستگیری و زندانی و اعدام تعداد زیادی از اعضای حزب از جمله برخی از اعضای کادر رهبری ، ضربات سختی بر آن وارد کند و در مقابل ، رهبری حزب برای ترمیم جراحات وارده، بدنه حزب را گسترش داده و آن را تا حدود ده هزار نفر نیروی مسلح ارتقاء داد تا جائیکه در کنگره سوم در سال ۱۹۸۶ که در لبنان تشکیل شد دستور تشکیل ارتش به اصطلاح آزادی بخش کردستان (ARGK) صادر گردید . بعد از جنگ نفت در سال ۱۹۹۱ و شکست عراق و مطرح شدن کردستان آزاد در عراق توسط اتحادیه میهنی کردستان و بارزانیها ، انگیزه جدایی طلبان کرد در مناطق کردنشین چهار کشور عراق ، ایران ، سوریه و ترکیه با چاپ و انتشار نقشه کردستان بزرگ فزونی یافت و حزب پ.ک.ک برای رسیدن به استقلال با انگیزه قوی تر اقدامات نظامی خود را قوت بخشید و قسمتی از تجهیزات خود را از سوریه و لیبی و البته ایران که به بازی دوجانبه دست زده بود تهیه نمود و به صورت گسترده به آموزش نیرو ها پرداخت و از سال ۱۳۷۱ با انجام دهها مورد عملیات کمین ، حمله به تاسیسات و مراکز نظای و مین گذاری توانستند تلفات سنگینی بر نظامیان ترکیه وارد نمایند . گفتنی است طبق آماری که روزنامه اطلاعات اخیرا منتشر کرده است پ.ک.ک بیش از ۳۷ هزار نفر از مردم ترکیه را که بیشترشان غیر نظامی بوده اند در درگیری های نظامی از بین برد . همچنین از طرفی پ .ک ک در کنار اقدامات مسلحانه خود با در اختیار داشتن یک شبکه تلویزیونی (روژ تی وی)از نظر فرهنگی و تبلیغی و سیاسی نیز فعالیت داشته و توانسته با نفوذ در بین مردم کرد و حتی شخصیت های سیاسی و دولتی در منطقه کردستان ، هر وقت اراده نماید مردم کرد را علیه حکومت بسیج نماید و با انجام راهپیمایی، تظاهرات و اعتصاب در شهرهای کردنشین از حاکمیت امتیاز اجباری بگیرد و فشار روانی بر حاکمیت وارد سازد .
آشنایی با آپو و آپوئیسم :
آپو کیست ؟
۲۶ اسفند ۱۳۷۷ بلند اجویت نخست وزیر وقت ترکیه خبر دستگیری وی را اعلام نمود .
وی در نایروبی پایتخت کنیاهمراه وکلای خود و در خودروی سفارت یونان دستگیر شد
آپو به معنی عمو همان عبدالله اوجالان است که در سال ۱۹۴۷ در روستای لیجه متولد شده است . وی همواره از پدر خود با نفرت یاد می کرد و به جهت داشتن روحیه پرخاشگری در مقابل خانواده خود طغیان نموده و و به دلیل خشونت از روستایشان هم فرار کرد . آپو نظر موجود جامعه ی خود را به شدت نفی می کرد و برای خود رسالت رهایی بخش قائل بود و خود را منادی نسل کرد می دانست ، از عقاید دینی با نفرت یاد می کرد و آنرا عامل عقب ماندگی می دانست . اوجالان در سال آخر دبیرستان گرایشات کمونیستی پیدا می کند و خود را یک کمونیست و همردیف لنین ، استالین و پائولوس معرفی نمود
آپوئیسم و مبانی معرفتی :
آپوئیسم تنها راه کسب معرفت را حس بشری می داند و در تحلیل مبانی معرفتی نوعی آزمون پذیری تجربی را می پذیرد و وجود نظام غیر مادی را نفی می نماید و مذهب را نوعی قید وابستگی و عقاید مذهبی را حاصل تفکرات سنتی بشر و غیر عقلانی می داند و تمامی مظاهر معنوی انسان را کاذب و غیرقابل قبول می شمارد و دین به طور عام و اسلام به طور خاص را افیون جامعه ، عامل ایست تمدن ، مظهر عقب ماندگی ، عامل بردگی زن ، عامل نظام طبقاتی ، توجیه گر ظلم و اجحاف اجتماعی می داند . آپو به نوعی به نژادپرستی فاشیستی اعتقاد دارد و مروج تفکر نژاد برتر می باسد و مبانی اخلاقی جامعه را حاصل نظام توتالیتر می داند و مانند مارکسیسم به پیدایش تصادفی نظام هستی معتقد می باشد آپوئیسم همچنین به تضاد پدیده ها ، دیالکتیک ، رو بنا بودن دین ، دولت ، اخلاق خانوده ، اساسی بودن نقش اقتصاد ، تکامل تاریخ بر مبنای ماتریالیسن معتقد می باشد ، ولنگاری لیبرالیسم را می پذیرد و با الهام از لیبرالیسم ، دموکراسی را مطرح و سودگرایی وحشیانه لیبرالیسم را منطقی می داند . آپوئیسم ملیت را بهانه تمرکز قدرت ، عامل تضاد ، سرکوب کننده جریان های مردمی ، نفی کننده حقوق اقوام و نتیجه استعمار خارجی و استبداد داخلی عنوان می کند .
آپو با توجه به علاقه ای که به جنس زن دارد قید اخلاقی زن را رد می کند و حجاب و هر نوع پوشش زنان را نوعی اسارت می داند و به اشتراک جنسیتی اعتقاد دارد و نظم خانواده را نوعی نظم استبدادی می داند، نظم عشیرتی در کردستان را نیز عامل استبداد دانسته و تنها حرکت آزادی بخش در کردستان را از حرکت های خود می داند و جنگ کرد با کرد را مجاز دانسته و مبارزه را تنها د رچارچوب ایده ی خود قبول دارد و نجات خاورمیانه را در گرو نژاد خیالی کرد و برتری نژاد کرد می داند .
آپوئیسم معتقد است قرابت و نزدیکی خاصی بین برگزیدگان فرزندان بنی اسرائیل و کرد وجود دارد و آن را نژاد برتر می داند و برای کرد نقشی مانند یهود و ایدئولوژی صهیونیسم قائل می باشد و تفکر آپوئیسم محصول فلسفه فکری مبتنی بر بینش صهیونیسم است و معتقد است آنچه تا کنون ماموریت صهیونیسم بوده باید به کرد واگذار شود و باید گفت آپوئیسم و صهیونسم با تفکر موجود محصول نظام فکری تولید شده از دستگاههای جاسوسی بین المللی می باشد .
نتیجه اینکه تفکر آپوئیستی با شاخه ها و جهت گیری ها و نگاه تحلیلی خاص به تاریخ و جامعه فعلی و آینده ، ترسیم کننده واقعیتی تلخ در آینده خاورمیانه است . بدین معنی که با توجه به قرابت نژادی و فکری که با صهیونیسم و یهود دارد و ترسیم سرنوشت مشترک با قوم یهود و اعتقاد به برتری قوم کرد حتی نسبت به قوم یهود دارد نوعی نژاد پرستی پان کردیسم را دنبال می کند که ضمن نفی اصول ثابت و پایه دار نظام اجتماعی در سطح خاورمیانه ، از جمله دین به طور عام و اسلام به طور خاص و شیعه بطور اخص ، ملت و غیرت ملی ، نفی نظام خانواده و ترویج نوعی بی بند و باری جنسی به نام دفاع از حقوق زن ، درصدد است با توجه به تحولات موجود خاورمیانه از جمله حضور امریکا در منطقه خاورمیانه و نگاه مثبت نسبت به این حضور در کنار طرح خاورمیانه جدید آمریکا و همسانی نظام کنفدرال و فدراتیو آپوئیسم نوعی همسانی و با دقت بیشتر نوعی انطباق عملی بین نظام پیشنهادی آمریکا و نظام پیشنهادی آپوئیسم به چشم می خورد .
آپوئیسم و ادیان :
برای آشنایی با شخصیت آپو که با فریبکاری از مردم دیندار کرد برای امیال شخصی خود هزینه می کند بخشهایی از کتاب او به نام “دفاع از یک خلق ” را برای نمونه ذکر می کنیم:
اسلام رادیکال و روی آوری مجدد به قالب اسلام نیز در مقابل بزرگترین حمله جهانی کاپیتالیسم غیر از گرایشات و جنب و جوشهای انتحاری ناشی از نا امیدی و درماندگی ، معنای دیگری ندارد
دو پیامبر اخیر(محمد و عیسی ) زمینه پیدایش دولت فئودالی را فراهم کرده اند ” و ” سازشکاری طبقاتی عیسی در واقع یک انقلابی رادیکال طبقاتی می باشد ، در مسیحیت بویژه در مرحله دولتی شدن ، آریوسگرایی نماد مقاومت طبقاتی مستضعفان می باشد . همان گرایش در اسلام و هنگام تبدیل شدن مذهب سنی به دولت جریان می یابد” آیه ها و سنتهایی که محمد در معنای (به خدا شرک نورزید ، در کار خدا دخالت نکنید ، خدا از همه ما حساب خواهد خواست اما به کسی حساب نمی دهد) بر زبان رانده ، آگاهانه یا ناآگانه موجب گشودن راه به روی سیاست دولتهای سلطنتی ، پادشاهی و امارتی قرون وسطی شده است . قرآن از این منظر یک بیانیه (مانفست) دولت است ”
” اگر خاورمیانه توسط تمدن اسلام به مقاومت بپردازد غیر از سمبلیک بودن کاری از پیش نخواهد برد . اسلامیت حداکثر تولید و بهره خود را در قرن ۱۲-۸ ارائه کرده است . پسماندهای ان پوسته ای بیش نیست ”
شیوه های عمل پ. ک. ک در اوایل شکل گیری
۱) تدوین وابلاغ تمام مقررات حزبی بوسیله عبدالله اوجالان و عدم توان سرپیچی از دستورات رهبری از سوی اعضا
۲) تهدید به مرگ افرادی که قصد خروج و یا انشعاب از حزب را داشتند .
۳) معرفی پ.ک.ک بعنوان تنها حزب حاکم مطلق سیاسی در منطقه و پذیرا نبودن هیچگونه فعالیت حزب و یا سازمان هم عقیده در منطقه
۴) عدم اعتقاد به شیوه های مبارزات فرهنگی و مسالمت آمیز
۵) شناسایی ، تهدید و قتل خبرنگارانی که علیه پ.ک.ک مطلب می نوشتند .
۶) متوسل شدن به خشونت جهت رسیدن به اهداف خود
۷) نفی روابط آزادانه اعضا حزب با عناصر مونث و تیرباران طرفین
۸) ممنوعیت و مجازات برای شرب خمر و مواد مخدر
۹) پارتیزانی و چریکی عمل کردن به عنوان تاکتیک حزب
۱۰) تلاش برای ضربه زدن به صنعت توریسم جهت متضرر کردن دولت ترکیه
شیوه های عمل نوین پ.ک.ک
تک روی و خودخواهی های حزب پ. ک. ک و شیوه های عمل تند و ناصحیح آن باعث گردید حزب های کردی با سابقه فعالیت بیشتر با پ.ک.ک مقابله نمایند و این امر موجب بیداری حزب و تجدید نظر در شیوه های عمل خود گردید و جهت ایجاد جبهه واحد کردستان و ایجاد اتحاد با حزب های کردی با دیدگاهی باز به بررسی وضعیت پرداخت و به این نتیجه رسید که به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد و در شیوه جدید خود اقدامات ذیل را به عنوان شیوه های نوین سرلوحه کاری خود قرار داد :
۱) سرنگونی دولت در استرتژی نوین مورد هدف نیست بلکه متحول ساختن دولت است .
۲) تشکیل جبهه مشترک با تمام احزاب مخالف با هر اعتقادی که دارند .
۳) قرار دادن امکانات در اختیار احزاب مبارز علیه دولت ترکیه حتی حزب الله
۴) ارسال نامه به سران احزاب کردی در کشور های مختلف و دعوت به دیدار و گفتگو
۵) تغییر شعار از کردستان متحد آزاد و مستقل به اتحاد آزاد و محوری دموکراتیک یعنی تبدیل جنگ به آشتی
۶) تغییر نام ARGK(شاخه نظامی ) و ARNK(شاخه سیاسی ) که برای سرنگون ساختن دولت ترکیه تشکیل یافته بودند به ( نیروی مدافع خلق ) که جهت پیشبرد صلح وچاره یابی تشکیل یافته است .
لازم به ذکر است عثمان اوجالان که نسبت به برادرش عبدالله اوجالان فردی واقع بین و زرنگ تری است تندروی های برادرش را موفقیت آمیز نمی دانست و به همین علت سیاست سازش و نرمش را بدست گرفته تا نظر سازمانهای بین المللی را نسبت به حزب تغییر دهد و پ.ک.ک را از لیست سازمانهای تروریستی خارج نماید و استراتژی نوین حزب مبنی بر تغییر حکومت ترکیه و طرفداری از کردستان دموکراتیک زیر نظر دولت ترکیه و پرهیز از تلاش برای ایجاد دولتی مستقل و جدا و تلاش برای دموکراسی و اتحاد آزاد را سرلوحه کاری خود قرار داده است .
سیاست و تدابیر دولت ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک
۱- مقابله با مبارزه نظامی پ.ک.ک و سرکوب جدی آنها در برخی مراحل
۲- تشکیل نیروی مخصوص برای مبارزه با تروریسم در آنکارا (اوزل حرکات)
۳- تشکیل نیروهای محلی و گماردن نیروهای حفاظتی در منطقه بخصوص مناطق روستایی (کوی قورویوجولاری)
۴- تجهیز روستائیان به خطوط مخابراتی جت کنترل ورود و خروج تروریست های پ.ک.ک
۵- تلاش دولت برای تجدید پروتکل های امنیتی با کشورهای همسایه اعلام حالت فوق العاده در استان های جنوب و جنوب شرق ترکیه برای ایجاد ثبات فکری
۶- طرح اسکان ترک ها در مناطق کردنشین کوچ دادن و تخلیه روستاهای مرزی آلوده
۷- اقدام به وعده های اصلاح مسائل اقتصادی ، اجتماعی و…
۸- تقویت و تجهیز پاسگاهها در مرز ایران و عراق به انواع سیستم های کامپیوتری و پیشرفته
۹- ایجاد روابط سیاسی با حزب پارتی دموکرات کردستان عراق (طالبانی ها و بارزانی ها ) به منظور حمله به اهداف پ.ک.ک در مرز عراق
۱۰- همکاری سازمان امنیتی ترکیه (میت) با سازمان های جاسوسی امریکا (سیا) و اسرائیل (موساد)
۱۱- نفوذ نیرو های اطلاعاتی و امنیتی به گروههای اسلامی خصوصا حزب الله . تغییر قیافه دادن برای مبارزه با پ.ک.ک
۱۲- اجرای طرح عفو عمومی جهت بازگشت و تسلیم عناصر ضعیف
۱۳- استفاده «میت » از پناهندگان عراقی جهت ضربه زدن به عناصر پ.ک.ک
۱۴- استفاده از عشایر و مسلح نمودن آنها در مقابله با پ.ک.ک
۱۵- اجرای طرح های سیاسی و فرهنگی در منطقه کردنشین از جمله :
الف ) اعطای آزادی به بعضی از گروههای چپی که فعالیت نظامی مسلحانه ندارند.
ب) دایر نمودن برخی از مدارس در محدوده های مناطق کردنشین به زبان کردی و محلی
ج) اجرای برنامه های کردی از رادیو و تلویزیون کشور
د)آزادی گویش و پوشیدن لباس کردی
کشورهای حامی و تغذیه کننده پ.ک.ک
۱- شوروی سابق اولین حزب پ.ک.ک : لازم به ذکر است که حزب پ.ک.ک از شیوه های سوسیالیستی –مارکسیستی پیروی می کرد و دیدگاهی همچون شوروی سابق دارد و شوروی برای ایجاد فشار به ترکیه و بلوک غرب در صدد ایجاد ناآرامی و گروههای مخالف در منطقه بوده است .
۲- آلمان مهمترین کشور پشتیبانی کننده حزب پ.ک.ک و اساسی ترین حمایت کننده مالی آن از جمله : اقامت چهارصد هزار نفر از اکراد در آلمان ، تجهیز پ.ک.ک به موشک های ضد هوایی که به وسیله نفر حمل می شود و واگذاری بیش از دو هزار قبضه اسلح . قابل ذکر است که پس از قرار گرفتن پ.ک.ک در لیست تروریستها و اعلام جهانی آن ، المان در مقطعی علی الظاهر کلیه دفاتر و مراکز غیررسمی حزب را تعطیل و فعالیت های آن را غیر قانونی اعلام کرد که این مسئله بزرگترین ضربه ی مالی برای پ.ک.ک به حساب می آید .
۳- فرانسه از حامیان اصلی حزب پ.ک.ک : عهده دار شدن ریاست جمعیت حمایت از کردهای داخل فرانسه توسط همسر فرانسوا میتران رئیس جمهور سابق فرانسه ، برگزاری اجلاس های متعدد از جمله اقدامات دولت فرانسه بوده که البته ظاهرا دولت فرانسه نیز بعدا محدودیت هایی برای اکراد تبعه فرانسه در نظر گرفته و اعمال می کرد .
۴- سوریه از حامیان مهم پ.ک.ک : ایجاد رابطه صمیمی از سال ۱۹۸۰ ، در اختیار گذاشتن چندین پایگاه در مرزهای مشترک ، برگزاری کنفرانس های متعدد توسط پ.ک.ک در داخل سوریه، تجهیز شدن در داخل سوریه در بدترین شرایط حیاتی خود ، نرفتن حجاج به حج و قرار دادن هزینه حج در اختیار رهبر حزب پ.ک.ک توسط این کشور در زمانی که سوریه و ترکیه سر رودخانه فرات و مسائل ارضی اختلاف داشتند . حمایت های سوریه تا جایی بود که ترکیه ، امریکا و برخی کشورهای غربی رسما اعلام کردند در صورتی که عملیات تروریستی علیه توریستهای ترکیه صورت پذیرد دولت سوریه مستقیما مقصر است .
۵- ارمنستان : حمایت از پ.ک.ک توسط این کشور بدلیل دشمنی دیرینه اش با ترکیه که مربوط به قتل عام ارامنه توسط دولت این کشور می باشد است .
۶- قبرس بخش یونانی نشین : حمایت این کشور جهت فشار آوردن به دولت ترکیه بر سر مسئله قبرس است .
۷- امریکا : هرچند رسما و علنا از دولت آنکارا حمایت می کند و پ.ک.ک را گروه تروریستی اعلام می دارد و هرجند که پ.ک.ک هم امریکا را دشمن خود می داند و بعضا حمایت های امریکا را رد می کند اما امریکا معمولا بعنوان اهرم فشار از آنها حمایت می کند اخیرا حمایت آمریکا از این حزب تروریستی جهت فشار به ایران و ایجاد ناامنی در منطقه زیاد شده است .
۸- کشورهای دیگری از جمله سوئد ، نروژ ، کانادا ، اسکاندیناوی و برخی دیگر از کشورهای مهاجر پذیر از حامیان پ.ک.ک می باشند .
۹- ایران به طور جدی از جدایی طلبان پ. ک. ک حمایت می کرد . این حمایت سخت افزاری و لجستیکی که شامل تداوی زخمی ها در بیمارستان های ایران تا تحویل سلاح و آموزش نیروها میشد عمدتا به دو منظور زیر انجام می شد: ۱)دولت ایران با استفاده از این نیروها به کوبیدن احزاب کرد ایرانی پرداخت به طوریکه اکنون در واقع این نیروها در ضعیف ترین حالت ممکن به کردستان عراق پناهنده شده و امکان عرض اندام ندارند. ۲) بدینوسیله نیروهای اپوزوسیون ایرانی توسط دولت ترکیه از این کشور دفع شدند و سپس مصالحه های امنیتی ایران و ترکیه برقرار شد . اما بعد از جنگ اول آمریکا و عراق (جنگ نفت ) پ.ک.ک گروه ایرانی پژاک را ایجاد و به درگیری با نیروهای جمهوری اسلامی پرداخت به طوریکه اکنون پژاک که شاخه ایرانی حزب پ.ک.ک می باشد به عنوان جدی ترین مشکل امنیتی ایران تبدیل شده است. (چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی)
دستگیری عبدالله اوجالان و آخرین وضعیت پ.ک.ک
پس از آخرین هشدار ترکیه و فشار فراوان این کشور و برخی کشورهای غربی به سوریه ، در ۶ اکتبر ۱۹۹۸ این کشور مجبور به اخراج اوجالان می شود . وی در ۱۳ اکتبر به روسیه رفته و تقاضای پناهندگی می دهد که پذیرفته نمی شود . در ۱۲ نوامبر همان سال اوجالان در فرودگاه رم ایتالیا دستگیر می شود و ترکیه درخواست تحویل او را به دولت این کشور می دهد ولی ایتالیا این درخواست را نمی پذیرد . اوجالان بعد از آزادی به یونان رفته و از آنجا به کشور آفریقایی کنیا عزیمت می کند و در سفارت یونان جا می گیرد که در ۱۶ فوریه ۱۹۹۸ به هنگام خارج شدن از سفارت یونان در کنیا (نایروبی ) ربوده شده و به کشور ترکیه منتقل می شود .
پس از دستگیری اوجالان حزب پ.ک. ک دچار ضعف و سردرگمی شده و از مواضع قبلی عقب نشینی کرده و راضی به خلع سلاح شد و برخی عناصر حزب آماده تسلیم خود شدند ولی فشار دولت ترکیه و خصوصا افسران ارتش این کشور برای اعدام اوجالان باعث شد حزب مجددا مشی نظامی در پیش گیرد و ترکیه نیز برای سرکوب آنها فعال گردید و جهت فشار به این حزب به حمایت همسایگان همت گماشت و در این راستا احزاب کرد عراقی از جمله حزب اتحادیه میهن کردستان عراق عناصر پ.ک.ک را تا حدودی از سرزمین خود اخراج کرد. کمک های اطلاعاتی احزاب ترکمن شمال عراق به دولت ترکیه بسیار عالی بود و مدتی پس از دستگیری اوجالان برخی از رهبران حزب ، سیات های افراطی و جنگ طلبانه خود را کنارگذاشته و به صلح روی آوردند و این امر موجب اختلاف درون گروهی و انشعاب در حزب شد و عده ای نیز به عملیات چریکی و نظامی پایبند ماندند .
با تغییر سیاست افراطی در حزب و روی آوردن به صلح و اتحاد (منظور اتحاد و صلح با احزاب با سابقه تر کردی) ، پ.ک.ک توانست رابطه خود را با احزاب شمال عراق از جمله حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان عراق بهبود بخشد و درگیری های گذشته را فراموش نماید بطوریکه نیروهای پ.ک.ک در قندیل حدود ۶ هزار نفر و در محور نزیک ۸ هزار نفر تجمع و اسکان یافتند که بعد از حمله آمریکا به عراق و عدم تواق پ.ک.ک با آمریکا مبنی بر تحویل سلاح های خود مجبور به تخلیه مراکز خود شدند و در گروههای ۴۰ و ۵۰ نفری به شمال کردستان و احتمالا ارمنستان و … کوچ نمودند . ادامه اشغالگری امریکا در عراق موجب تقویت نیافتن دولت عراق شد بطوریکه اخیرا رئیس جمهوری عراق اعلام نموده که توان اخراج پژاک از شاخه های پ.ک. ک از عراق را ندارد . به هر حال فعلا عناصر پ.ک.ک جای امن و مناسبی در ترکیه ، عراق ، سوریه و ایران برای ادامه فعالیت خود ندارند و در صورت زیاد شدن فشار و تضعیف آنها از سوی ترکیه و ایران احتمال تسلیم شدنشان وجود دارد .
پس از جنگ خلیج ، عملیات موسوم به «چکش تعادل» که زیر نظر ایالات متحدهبرای کردها انجام گرفت پای قدرتهای غربی و سازمان ملل را به معادله باکردها کشانده و مسئله به یکباره بین المللی شد و شکل گیری دولت خودمختار وتازه تاسیس شده کردها در شمال عراق، کردهای ترکیه ،ایران، سوریه و عراق را واردمعرکه کرد و بحث کردها به مرحله ای رسید که دیگر قابل چشم پوشی نبود، مگربه بهانه پذیرش خطر بی ثباتی دائمی در خاورمیانه . جامعه کرد ایران را بهگروههای سوران، کرمانج، گوران، اورامی، کلهر و لر تقسیم بندی می کنند ومعتقدند در میان هر گروه منابع عشیره و خانوادگی مبنا قرار می گیرد و ازاینرو آنها عامل اصلی شکست و ضعف در مبارزات در این بخش را عامل پراکندگی وتجزیه درونی و منافع فردی می دانند.
پژاک و چگونگی اعلام موجودیت:
پس از دستگیری و زندانی شدن عبدالله اوجالان تغییر استراتژی در این حزب روی داد و مبارزه سیاسی بصورت مشروط جایگزین مشی مسلحانه شد و نام پ.ک.ک. (حزب کارگران کردستان) در فروردین ۱۳۸۰ به کادک (کنگره آشتی و دموکراسی کردستان) تغییر یافت و با خط دهی مستقیم آلمان و فرانسه عبدالله اوجالان به عنوان رهبر افتخاری تعیین ، اما هدایت گروه را شورای رهبری عهده دار شدند که به دلیل اختلافات سلیقه، عقیده و سیاسی و وابستگی هرکدام از آنها به یکی از سازمانهای اطلاعاتی کشورهای اروپایی و امریکا در شیوه مبارزه و هدایت نیز اختلاف بوجود آمد و تفرقه ایجاد شده موجب سردرگمی آنها در نوارهای مرزی ایران ، ترکیه و عراق گردید که بعضی از آنها تسلیم ، برخی منفک از گروه و برخی هم به کشورهای اروپایی فراری شدند.
در کنگره هشتم به تاریخ ۱۶/۱/۸۱ تصمیم گرفتندکه پ.ک.ک. جهت گسترش فعالیت خود شعبه و نمایندگی هایی را در هر یک از کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق تاسیس نماید و بر اساس اصول دموکراتیک فعالیت و اهداف گروه را دنبال نمایند. در ایران افراد پژاک در نقاطی از استان اذربایجان غربی و مناطق مرزی اقدام به شرارت ، اخاذی، قاچاق و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نمودند که در سال ۱۳۸۲ این گروه منسجم تر شد و با هدایت کنگره دموکراتیک کردستان فعالیتهای سیاسی، امنیتی و روانی خود را گسترش دادند تا اینکه در کنگره نهم یا کنگره دوم کادک ۴/۸/۸۲ نام کادک به کنگره خلق کردستان(کهک) تغییر یافت و در راستای کاهش از مشکلات داخلی و همچنین برای رسیدن به هدف اصلی و نهایی خود که تشکیل کردستان بزرگ بود و لازمه آن نفوذ و گسترش هرچه بیشتر در ۴ کردستان ترکیه ایران سوریه و عراق می باشد اقدام به تاسیس حزب هایی بظاهر مستقل برای هریک از کردستان ها نمودند که شاخه ایرانی آن به نام حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) رسما تشکیل . عبدالرحمن حاجی احمدی از عناصر قبلی حزب منحله دمکرات و از اهالی روستای قره قصاب نقده که فعلا در آلمان به سر می برد، هدایت گروه را بر عهده گرفت و به دبیر کلی پژاک انتخاب شد . و در اولین کنگره پژاک (۱۳ – ۶/۱/۱۳۸۳) حاجی احمدی رسما به سمت دبیر کلی انتخاب و در کنگره دوم ( ۲۸ – ۱۸/۸/۸۴) شورای رهبری پژاک انتخاب شدند. این گروهک بلافاصله با تعیین نشان و تدوین و تصویب و انتشار اساسنامه و همچنین با تشکیل شاخه های فرهنگی ، سیاسی و نظامی و تبلیغ گسترده در بین جوانان فعالیت خود را گسترش و بر تهدیدات خود افزود بطوریکه توانست در منطقه اثرگذار و حتی موجودیت سا یر گروه های کردی را تحت الشعاع قرار دهد.
مصوبات کنگره اول پژاک:
– تغییر قانون اساسی در ایران
۲- تشکیل سیستم فدرالی در ایران
۳- از میان برداشتن حاکمیت دینی در ایران
۴- اتحاد با نیروهای دموکراسی خواه
۵- چاره یابی مسائل کردها در چارچوب تحولات دموکراتیک
۶- بنیان نهادن جامعه ای آزاد و دموکراتیک با مشارکت تمامی خلق های ایران و به پیشاهنگی خلق کرد
۷- تلاش در جهت آزادی تمام اقشار اجتماعی، گسترش اتحاد و پیوند دمکراتیکی با خلق کرد ساکن در دیگر بخش های کردستان.
۸- ایجاد روابط آزادانه در میان خلق های ایران و همکاری با تمامی خلق ها و حرکت های آزادی طلبانه منطقه جهت رسیدن به فدراسیون دمکراتیک خاورمیانه
ایدئولوژی پژاک:
ایئولوژی حاکم بر پزاک همان ایئولوژی حزب پ.ک.ک. یعنی افکار و اندیشه های عبدالله اوجالان(آپوئیسم) است کما اینکه حاجی احمدی رئیس گروهک پژاک در پاسخ به سوال رادیو آمریکا در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ که می پرسند: چرا اوجالان رهبر شماست؟ می گوید : ما از اندیشه های اوجالان به عنوان ایئولوژی پیروی کرده و بر همین پایه آنرا به عنوان راه کار مبارزات خود قبول کرده ایم.
حزب پ.ک.ک. بر اساس ایدئولوژی مارکسیسم – لنینیسم پایه گذاری شده و اساسنامه خود را نیز بر مبنای آن تنظیم کرده بود اما بدنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حزب مذکور نیز به سوی لیبرالیسم گرایش پیدا کرده است و شرایط حاضر بر ( سوسیال- دموکراسی) تاکید دارد.
اما در هر صورت این گروه معتقد است سیر تحول تاریخی بر اساس نظریه مارکس صورت می گیرد و تحلیل مادی و طبقاتی از تاریخ جهان ارائه می دهد . این گروه در تحلیل ماتریالیستی از تاریخ معتقد است ایران منشاء و مبداء شروع نظام طبقاتی( برده داری) است و دین زرتشت تا قبل از ورود اسلام به ایران تقویت کننده فئودالیسم بوده است . بعد از آن این نقش به دین اسلام واگذار شد. لذا زرتشت و اسلام هردو نقش پشتیبان نظام طبقاتی در ایران را به عهده داشته اند. و همانطور که در قسمت آپوئیسم و مبانی معرفتی آمده است آنها در یک دید کلی دین بطور عام و اسلام بطور خاص را عامل عقب ماندگی و عدم تحول در مشرق زمین بویژه ایران و خاورمیانه می دانند که به منظور رسیدن به اهداف مطلوب نظام آپوئیستی باید تمام مظاهر دین و حاکمیت های مبتنی بر دین از عرصه فردی و اجتماعی حذف گردد. چنانچه ذکر شد پژاک در خصوص مسائل ملیت ، نژاد ، زن ، خانواده و … معتقد به مبانی معرفتی آپوئیسم است که در فصل پیشین تبیین شده است و بطور کلی می توان نتیجه گرفت که مانیفست این تفکر نفی دین و اخلاق در روابط فردی و اجتماعی ، نفی نظام خانواده و بی بندوباری جنسی ، نفی سنتها و آداب حسنه اجتماعی و پان کردیسم فاشیستی می باشد.
اهداف و برنامه های پژاک:
۱- انجام اقدامات فریبکارانه و عملیات روانی و پخش و رواج شایعات
۲- نفوذ تیم های کوچک به داخل کشوردر پوشش های مختلف
۳- استفاده از مناطق بینابینی پایگاه ها و خط یگانها
۴- تلاش برای برقراری ارتباط با کشورهای خارجی و بین المللی کردن مساله کردها
۵- تبلیغات علیه مردم ترک و کردی جلوه دادن آزربایجان غربی (کردستان شرقی)
۶- تلاش برای توده ای کردن مبارزات و رهبری و هدایت آن
۷- ایجاد رعب و وحشت در میان افراد هوادار و ترور مخالفان
۸- تلاش برای جلب و جذب حمایتهای مردمی و بهره برداری از آن در جهت ساختن کانونهای اعتراض و ایجاد اغتشاش و غیره.
۹- قوی کردن سیستم ارتباطی خود با مردم از طریق رادیو، تلویزیون، انتشارات و نوشتن شعار و پخش اعلامیه و اینترنت.
۱۰- سعی و تلاش برای برقراری ارتباط بیشتر با احزاب حاکم در عراق و جلب حمایت آمریکا
۱۱-پیچیده کردن سیستم های تشکیلات داخلی و خارجی به نحوی که سیستم های امنیتی نتوانند در آن رخنه و آسیب برسانند.
۱۲- پرهیز از درگیری مستقیم با نیروهای دولتی به منظور حفظ نیرو.
۱۳ – تلاش برای ارتباط با سایر گروه های کردی مخالف
استراتژی پژاک:
۱- بالابردن تعصبات کور کردی و تبلیغات بر علیه آزربایجان
۲- تلاش برای بین المللی کردن مسائل قومی کردها و فضاسازی بین المللی
۳- مقایسه سه سوی مرز ایران ترکیه و عراق و القای موفق الگوی شمال عراق.
۴- راه اندازی و فعال کردن کمیته زنان
۵-اقدام مسلحانه از قبیل:درگیری مین گذاری و ترور در آزربایجان غربی
۶- تشکیل هسته های مخفی جوانان و دانشجویان
۷- اعزام کادرهای سیاسی و تشکیلاتی مجرب به داخل کشور و …
۸- اعلام آمادگی به دانشجویان کرد زبان جهت استخدام به سازمان به عنوان کارمند س%D