۲۶ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • به دلیل حضور پ.ک.ک در ولسوالی شان، تمامی ساکنان یک روستای مسیحی نشین دهوک آواره شدند

به دلیل حضور پ.ک.ک در ولسوالی شان، تمامی ساکنان یک روستای مسیحی نشین دهوک آواره شدند

  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
  • ۴۷ بازدید
  • ۰

ساکنان یک روستای مسیحی نشین در استان دهوک اقلیم کردستان عراق به دلیل حضور پ ک ک و گروه های وابسته به آن در منطقه و درگیری با ارتش ترکیه مجبور به تخلیه روستای خود شدند.

به گزارش انجمن بی‌تاوان، ساکنان روستای تیشامبیک در سرحد ولسوالی کانی ماسی ولایت دهوک که مدت‌هاست شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در آن پراکنده شده‌اند و پس از آن که نیروهای ارتش ترکیه در روستای مسکا روستای همجوار با هلی‌کوپتر رها شدند و جنگ آغاز شد، به همین دلیل روستای خود را تخلیه کردند و مجبور به مهاجرت شدند.

تیشامبیک یک روستای مسیحی در دهوک است که ده ها خانواده صدها سال در آن روستا با آرامش زندگی می کردند و از آن محافظت می کردند. اما حضور پ ک ک و جنگ پ ک ک و ارتش ترکیه به آن روستا و صدها روستای کردستان آسیب وارد کرده است.

در همین راستا روزنامه العربی الجدید در گزارشی فاش کرد که بر اثر جنگ پ.ک.ک و ترکیه و گلوله باران، کلیسای روستا آسیب دیده و مناطق کشاورزی آنها آسیب دیده و اطراف روستا نیز آسیب دیده است.به همین دلیل مردم روستا برای حفظ جان خود فرار کرده و ولسوالی را تخلیه کرده اند.

در همین رابطه اسماعیل سنگاوی فعال حقوق بشر به این روزنامه گفت که به دلیل جنگ بین پ ک ک و ترکیه، رنج های انسانی افزایش یافته و اولین قربانیان جنگ خانواده های روستاهای دهوک هستند که به ترک روستاهای خود مشغول هستند و ولسوالی ها و آرامش برای آنها وجود ندارد و مجبور به مهاجرت هستند.

وی همچنین با بیان اینکه روستای تیشامبیک یکی از روستاهای امن و حفاظت شده بود، گفت: امروز وارد میانه جنگ و تهدید شده و به همین دلیل مردم آن نیز مهاجرت کرده اند.

آنها از فعالان مهم دولت فدرال عراق هستند تا کمیته ویژه ای را برای ردیابی قربانیان آن عملیات و جبران خسارات آن مهاجران و کاهش رنج آنها ایجاد کند.

وی همچنین به روزنامه عربی گفت: رنج مردم آن روستاها به ویژه به خاطر شبه نظامیان پ.ک.ک که برای نجات از بمباران ترکیه به مناطق آرام فرار می کنند بیشتر شده است و این دلیل اصلی مهاجرت مردم آن روستاها است. ”

اسماعیل سنگاوی تصریح می کند که حضور پ.ک.ک در ولسوالی های اقلیم کردستان خسارات مادی زیادی برای مردم و به طور کلی برای اقلیم کردستان وارد کرده است. اما مسئولیت این پرونده بر عهده دولت فدرال است.

همان روزنامه که از زبان سازمان جهانی صلح آمریکا (CPT) منتشر می‌شود، هم‌اکنون ۱۸۲ خانواده به دلیل جنگ پ‌ک‌ک و ترکیه آواره شده‌اند و ۶۰۲ روستا در معرض خطر تخلیه هستند که ممکن است ظرف یک ماه آینده تخلیه شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین