۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بن بست مذاکرات دولت ترکیه و گروهک تجزیه طلب پ ک ک

بن بست مذاکرات دولت ترکیه و گروهک تجزیه طلب پ ک ک

  • ۲ مهر ۱۳۹۲
  • ۳۸۳ بازدید
  • ۰

روند شکننده صلح درترکیه درحالی با تعلیق روبرو شده است که دولت ترکیه و مخالفان کرد یکدیگر را به ناکامی درپایبندی به معاهده صلح متهم می کنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :بسیاری از سیاستمداران و تحلیل گران معتقدند، شش ماه پس از اعلام آتش بس ازسوی مخالفان که از آن به عنوان پیشرفتی در روند صلح یاد می شد پ ک ک روند خارج کردن اعضای خود را از خاک ترکیه به تعلیق درآورد و این موضوع سبب ایجاد بن بست درمذاکرات بین دولت آنکارا و شورشیان کُرد (پ ک ک )شده است.
گروهک تجزیه طلب پ ک ک اعلام کرد خروج نیروهای خود از ترکیه را متوقف کرده است. این گروه همچنین آنکارا را به طولانی کردن روند اجرای اصلاحات که در تلاش برای بهبود حقوق جامعه ۱۵ میلیون نفری کردهای ترکیه پیشنهاد شده بود متهم کرده است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز پ ک ک را به شکستن قول های خود متهم و اعلام کرد تنها ۲۰ درصد از جنگجویان کرد خاک ترکیه را ترک کرده اند و روانه پایگاه های خود در کردستان عراق شده اند و بیشتر این افراد زنان، کودکان و سالخوردگان هستند.
گولتن کیساناک از حزب دموکراسی و صلح – که حامی کردها هستند – اعلام کرد:« این روند به بن بست رسیده است و در حال پیشرفت نیست. مشکلات و تنش هایی وجود دارند.»
کیساناک با اشاره به عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک گفت:« نمی توانیم بگوییم این روند به پایان رسیده است یا متوقف شده است زیرا مذاکرات با اوجالان همچنان ادامه دارد.»
درگیریهای بین دولت ترکیه و مخالفان عضوپ ک ک از سال ۱۹۸۴ تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۴۵ هزار نفر شده است.

پس از آن که عبدالله اوجالان در ماه مارس آتش بس اعلام کرد گروه پ ک ک روند خروج حدود دو هزار و ۵۰۰ جنگجوی خود را از ترکیه به سوی منطقه خودمختار کردستان عراق آغاز کرد.
گروه پ ک ک در ازای خروج جنگجویانش از ترکیه،خواهان اجرای اصلاحاتی در قوانین انتخاباتی ترکیه و همچنین حق تحصیل و آموزش به زبان کردی و سطحی از خودمختاری منطقه ای است.
اما سران پ ک ک اعلام داشت دولت ترکیه در اجرای این اصلاحات که آنکارا به عنوان بخشی از روند صلح به اجرای آنها متعهد شد در حال اتلاف وقت است .
حزب عدالت و توسعه اردوغان در حالی اجرای مراحل نهایی « بسته دموکراسی سازی » اصلاحات است که اردوغان قول داده بود در روز ۳۰ ماه سپتامبر نهایی خواهد شد.

نیهات علی اوزکان کارشناس مسائل امنیتی در مرکز مطالعاتی TEPAV در آنکارا اعلام کرد دولت ترکیه در دادن امتیاز به اقلیتهای کرد در انتخابات آتی با « کار دشواری » رو به روست.

ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۵ انتخابات محلی، در ماه اوت ۲۰۱۵ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین