۱۰ فروردین ۱۴۰۳

«بعشیقه» مقابل «پ‌ک‎ک»

  • ۲۰ دی ۱۳۹۵
  • ۲۶۳ بازدید
  • ۰

ترکیه و عراق بر سر «عدم چشم پوشی از هرگونه اقدام تهدیدکننده امنیت ملی» علیه این دو کشور و «ضرورت آغاز ترکیه در خروج نیروهایش از پادگاه بعشیقه » توافق کردند.
به گزارش انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از فارس ، آنکارا و بغداد بر سر «عدم چشم پوشی از هرگونه اقدام تهدیدکننده امنیت ملی» علیه این دو کشور و «ضرورت آغاز ترکیه در خروج نیروهایش از پادگاه بعشیقه در شمال موصل» توافق کردند. این توافق یک روز پس از تاکید آنکارا بر وضع سیستم جدید صلح در سوریه حاصل شد.

از سوی دیگر، بن علی یلدیرم نخست وزیر ترکیه روز گذشته در راس یک هیات بلندپایه وارد بغداد شد و قبل از آنکه «ریاست نشست سه جانبه شورای همکاری استراتژیک بلندپایه بین دو کشور را بر عهده بگیرد» با حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیدار کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که دو طرف بر اساس بیانیه پایانی تاکید کردند که «از هیچ اقدامی که امنیت ملی دو کشور عراق و سوریه را تهدید می‎کند، غفلت نکنند و اجازه وجود سازمان های تروریستی در خاک کشورشان را ندهند.»

به گزارش پایگاه خبری الوطن سوریه، در این بیانیه بر «ضرورت مبارزه با تروریسم به شکل مشترک و تحقق امنیت متبادل در چارچوب احترام به حاکمیت دو کشور و وحدت اراضیشان تاکید شده است.»

در ادامه بیانیه آمده است که بعشیقه پادگان نظامی عراق در شمال این کشور است و مواضع بغداد در این باره ثابت است و طرف ترکیه‎ای باید مرحله مربوط به خروج نیروهایش از شمال ترکیه را آغاز کند.

بن علی یلدیرم نخست وزیر ترکیه در یک نشست خبری اعلام کرد که وی با حیدر العبادی درباره حضور نظامی ترکیه در پادگاه بعشیقه واقع در شمال عراق بحث و تبادل نظر کرد و به یک «توافق دوستانه» برای حل اختلافات درباره این موضوع خواهند رسید.

روز شنبه (۷ ژانویه) در پایان دیدار «العبادی» با «یلدیریم» دو طرف در بیانیه‌ای اعلام کردند که بر سر ۹ بند به توافق رسیده‌اند.

یلدیرم گفت: حیدر العبادی طی روزهای گذشته درباره عدم اجازه به پ ک ک برای ضربه زدن به امنیت ترکیه از اراضی عراق اظهارنظر کرد که این برای ما بسیار حائز اهمیت است.

بنا به اعلام منابع خبری عراق، بغداد و آنکارا، تلاش متقابل برای ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم و احترام به تمامیت ارضی دو کشور را اساس رابطه دیپلماتیک یکدیگر اعلام کردند.

همچنین گسترش روابط اقتصادی و تجاری و غلبه بر تمامی موانع در مسیر گسترش روابط از سوی دو طرف مورد تأکید قرار گرفت.

در بیانیه مشترک دولت‌های عراق و ترکیه در پایان این دیدار آمده است: ۱- دو طرف برای تحق امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم در چارچوب احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی به عنوان اساس روابط فی مابین، تلاش می‌کنند. ۲- درباره پایگاه بعشیقه نیز این یک پایگاه عراقی است و دولت عراق بر موضع خود در قبال آن ثابت است؛ اینکه ترکیه گام‌های خود را برای خروج نیروهایش از این پایگاه بردارد و این پرونده بسته شود. ترکیه نیز به احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق تأکید دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *