۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • برهم صالح: به مصلحت کُردهاست در عراقی باثبات باقی بمانند

برهم صالح: به مصلحت کُردهاست در عراقی باثبات باقی بمانند

  • ۱۷ آبان ۱۳۹۳
  • ۳۰۶ بازدید
  • ۰
نخست وزیر پیشین اقلیم کردستان و یکی از رهبران ارشد اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) گفت: بین بعضی از جریان های سیاسی در بغداد و دولت اقلیم کردستان همچنان اختلافاتی وجود دارد، اما مصلحت کردها در این است که امنیت و ثبات در عراق برقرار شود و آن ها در چارچوب این کشور باقی بمانند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس،برهم صالح در گفتگو با شبکه خبری «العربیه» افزود: همه مشکلات عراق به نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق مربوط نمی شود، بلکه شرکای سیاسی او نیز در بوجود آمدن این مشکلات بویژه در پی اعزام نیروهای عملیاتی دجله در دوران نخست وزیری مالکی به کرکوک دخیل هستند.
صالح با شاره به اینکه اعزام نیروهای عملیاتی دجله از سوی دولت وقت عراق به کرکوک یادآور بمباران روستاهای کردنشین از سوی ارتش صدام حسین است، افزود: اعزام این نیروها به کرکوک یک تصمیم شخصی و اشتباه بوده است.
برهم صالح با تاکید بر ضرورت ایجاد یک سیستم امن و دموکراتیک و ملی در عراق گفت: کردها حتی اگر از بغداد جدا شوند، به مصلحت آنان است که در یک عراق با ثبات باقی بمانند.
وی افزود: هر یک از کردها حق دارند به داشتن یک دولت قومی برای خود بیاندیشند، اما آنها قانون اساسی عراق را پذیرفته اند و می خواهند در در یک دولت باثبات باقی بمانند.
برهم صالح با تاکید بر این نکته که خطر داعش اکنون همه را تهدید می کند در پاسخ به سئوالی در خصوص تاخیر کردها در نجات اهالی موصل گفت: اهالی موصل و مسئولان دولت مرکزی عراق از نیروهای پیشمرگ درخواست ورود به موصل و کمک برای مقابله با عناصر گروه داعش و سرکوب این گروه را نکرده بودند.
وی در خصوص بحران در داخل حزب اتحادیه میهنی کردستان گفت: اوضاع داخلی حزب اتحادیه میهنی با مشکلات زیادی روبرو است که علت آن هم غیبت رهبر تاریخی آن یعنی جلال طالبانی بوده است.
نخست وزیر اسبق اقلیم کردستان در پایان گفتگوی خود با شبکه العربیه در خصوص علت انتخاب نشدنش به ریاست جمهوری عراق گفت: مسایلی همچون حفظ منافع احزاب کردستانی موجب انتخاب نشدن من به منصب ریاست جمهوری عراق شده، ولی من همچنان برای انجام گفتگوهای سیاسی بین بغداد و کردها و اصلاحات سیاسی در عراق تلاش می کنم.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین