۱ تیر ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • بررسی وضعیت کودکان استثمار شده توسط پ.ک.ک و پژاک به مناسبت روز جهانی مبارزە با استثمار کودکان

بررسی وضعیت کودکان استثمار شده توسط پ.ک.ک و پژاک به مناسبت روز جهانی مبارزە با استثمار کودکان

  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
  • ۴۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: امروز۱۲ ژوئن مصادف با روز جهانی مبارزه با استثمار کودکان است. میلیون ها کودک در سراسر جهان نیروی کار ارزان خود را به بهای امحای دوران شاد کودکی و جست و خیزها و بازی ها و شادی های کودکانه – نه به میل خود – به حراج گذاشته اند تا فروپاشی اخلاق در جامعه بشری بیش از بیش آشکار و آشکارتر شود. استمرار و حتی افزایش بهره کشی از کودکان در جنگ ها و مخاصمات، درگیرکردن کودکان در کارهای سخت ومشقت بار، معادن، باربری ها، کشتی ها تا کار در کارگاههای قالی بافی و خیاطی و جوراب بافی و گل سازی، بهره کشی جنسی از کودکان تا انواع اشتغال کودکان در سطح خیابان های شهرهای بزرگ و کوچک و… همه و همه نشان از آن دارد که سود اندوزانی که چشم طمع به نیروی ارزان کار خردسالان دوخته اند، بدون توجه به تلاش سازمان ها و نهادها مختلف در دنیا که  برای کاهش اشتغال کودکان و بهبود شرایط زندگی آنان می کوشند، همچنان بر ادامه سود اندوزی خود به بهای نابودی دوران طلایی زندگی بخش وسیعی از کودکان دنیا اصرار دارند.بسیاری از کنوانسیون ها و مقررات بین المللی استفاده از کودکان را در درگیری های مسلحانه منع می کنند.

اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸

کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو

میثاق ۱۹۶۶ سازمان ملل متحد در مورد حقوق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی

کنوانسیون ۱۹۸۹ سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک

۱۹۹۷ اصول کیپ تاون

اعلامیه ۱۹۹۹ برلین در مورد استفاده از کودکان به عنوان سرباز

قطعنامه ۲۰۰۰ سازمان کشورهای آمریکایی در مورد کودکان و درگیری های مسلحانه

۲۰۰۷ اصول پاریس.

اینها ۲۰ کنوانسیون و مقررات بین المللی مجزا هستند که فقط تعدادی از آنها را یادداشت کرده ایم که به کارگیری و اجبار کودکان در درگیری های مسلحانه یا جنگ ها را تنظیم و ممنوع می کند. مجدداً، این توافقنامه ها به وضوح بیان می کنند که درخواست کودک برای عضویت در یک سازمان نمی تواند به عنوان رضایت تلقی شود.

“مردم این کوه چه کسانی هستند؟” بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه (TEPAV)، ۴۲ درصد از افرادی که به جوخه کوهستان پ.ک.ک و پژاک پیوسته اند، ۱۸ سال و کمتر هستند. ۹٫۲۵ درصد افراد زیر ۱۵ سال هستند.

چرا کودکان هدف سازمان های تروریستی پ.ک.ک و پژاک هستند؟

پ.ک.ک از روز تاسیس خود از کودکان در فعالیت های تروریستی بهره برداری می کند. اگرچه استفاده از کودکان در اقدامات در دهه ۹۰ به بالاترین حد خود رسید، اما زمانی که فعالیت‌های مسلحانه سازمان افزایش یافت، متاسفانه امروزه همچنان از کودکان در اقدامات خود استفاده می‌کند.

چرا کودکان؟
آنها به احتمال زیاد با فریب دادن کودکان، آنها را فریب می دهند،
آنها می توانند از طریق شستشوی مغزی به اقدامات خونین کشیده شوند،
آنها تهدیدی برای مدیران ارشد سازمان نیستند،
احتمال فرار آنها کمتر از بزرگسالان است،
آنها می توانند نیروهای امنیتی را دستکاری کنند،
اخیراً سازمان در جذب نیرو و … دچار مشکل شده است. اینها دلایل اصلی فریب و ربودن کودکان توسط PKK است.

با توجه به تجزیه و تحلیل مطالعات ملی و بین المللی، گزارش ها و اسناد سازمانی ضبط شده (عکس/فیلم)؛ پ.ک.ک به اصطلاح گردانی از کودکان ۸ تا ۱۲ ساله تشکیل داده است. دوران کالکان با اسم رمز Reşo مسئول گردان به اصطلاح کودکان به نام “Tabura Zaroken” در منطقه Gare است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان آلمانی کورد واچ؛ گفته شده است که حتی دختران و پسران ۱۲ ساله تحت عنوان قانون به اصطلاح دفاع شخصی توسط PYD/YPG جذب می شوند و آموزش بزرگسالانی که به زور در چارچوب قانون جذب شده اند. قانون نامیده شده در سوریه اجرا شد، در حالی که کودکان خردسال برای اهداف آموزشی به اردوگاه های پ.ک.ک در شمال عراق منتقل شدند.

در پ.ک.ک و شاخه‌های آن مانند پژاک، کودکان و افراد زیر سن قانونی، ربوده می‌شوند، فریب می‌خورند و به امید کار در اقلیم کردستان و اعزام به اروپا، وارد ساختار فرقه‌ای پ.ک.ک و پژاک می‌شوند.

تقریبا افراد تحصیل‌کرده در میان اعضای این گروه‌ وجود ندارد. اگر در ساختار داعش، افراد تحصیل‌کرده در غرب حضور داشتند، کمتر مشاهده می‌شود که افراد تحصیل‌کرده و دارای شرایط اقتصادی و اجتماعی مناسب، در پ.ک.ک و پژاک حاضر باشند.

کودکان در پ.ک.ک، در ساختار نظامی، آموزش می‌بینند، برای آنها کلاس ایدئولوژیک برگزار می‌شود و تفکر این کودکان در اختیار سران پ.ک.ک قرار می‌گیرد. بدین صورت، کشته شدن یا کشتن، ترور و خودسوزی برای اعضای پ.ک.ک، به امری مقدس و عادی تبدیل می‌شود.

مقاوله نامه اختیاری میثاق حقوق کودک در مورد شرکت کودکان در درگیری های مسلحانه که در سال ۲۰۰۰ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید، اجازه نمی دهد که گروه های مسلح و میلشیای غیردولتی از افراد زیر ۱۸ سال استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین