۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بررسی طرح تشکیل کشور جدید سنی در عراق از سوی برخی احزاب اقلیم کردستان

بررسی طرح تشکیل کشور جدید سنی در عراق از سوی برخی احزاب اقلیم کردستان

  • ۲۹ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۶۶ بازدید
  • ۰

در حالی که‌ اخبار رسیده‌ حاکی از توافقات پنهانی میان رئیس اقلیم کردستان، و سران سنی عراق با عربستان، ترکیه‌ و آمریکا برسر تشکیل کشور جدید سنی در شمال عراق است، منبعی از حزب اتحاد اسلامی کردستان اعلام کرد که‌ این حزب طرح کشور جدید سنی را بررسی کرده‌ است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ، بحث توافقات پنهانی میان مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان با عربستان سعودی، ترکیه‌، آمریکا و سران سنی عراق بر سر تشکیل کشور جدید سنی در شمال عراق که‌ ریاست آن به‌ بارزانی سپرده‌ شود، پس از سفر وی به‌ کشورهای عربستان و ترکیه‌ و دیدار با سران این کشورها و نیز اعلام خبر برگزاری نشستی مهم در اربیل با حضور طرف های مذکور، مطرح شد.
پایگاه خبری کردی زبان شارپرس در خبری ضمن اشاره‌ به‌ توافقات فوق الاذکر برای تشکیل این کشور جدید سنی در شمال عراق که‌ شامل استانهای اربیل، دهوک، الانبار و موصل است و اطلاع داشتن احزاب اقلیم به‌ ویژه‌ اتحادیه‌ میهنی کردستان(یکیتی) از این توافقات، به‌ نقل از منبعی در حزب اتحاد اسلامی کردستان(یکگرتو) اعلام کرد که‌ این حزب، ‌طرح تشکیل کشور جدید سنی در شمال عراق را بررسی کرده‌است.
این منبع که‌ نخواست نامش فاش شود گفت که‌ تمامی احزاب اقلیم کردستان از محورهای نشست اربیل و وجود طرح تشکیل کشور جدید سنی اطلاع دارند و سران یکگرتو نیز این مسئله‌ را با اعضا و کادرهای خود در میان گذاشته‌ و جزئیات این پروژه‌ را که‌ برای تحقق این توافق طراحی شده‌، بررسی کرده‌اند.
طبق این خبر علیرغم اینکه‌ تمامی احزاب اقلیم کردستان از جزئیات اهداف و محورهای نشست اربیل مطلع هستند اما هچ یک از آنان در این نشست مشارکت نمی کنند.
لازم به‌ ذکر است که‌ پیشتر نیز جنبش تغییر(گوران) که‌ اختلافات شدیدی با حزب حزب دمکرات کردستان(پارتی) دارد، در انتقاداتی از قصد پارتی به‌ رهبری بارزانی برای جداکردن اربیل و دهوک از اقلیم کردستان و تشکیل دولتی مستقل، خبر داده‌ و نسبت به‌ تبعات و عواقب چنین اقدامی، هشدار داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *