۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بردگی داعش از معبر پ.ک.ک

  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
  • ۳۱۱ بازدید
  • ۰

 

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کوردپاریز ،بازخوانی اظهارات جنان بادل ، دختری اهل شنگال که از سوی داعش ربوده شد ولی توانست از دست آنها فرار کند و اینک به بیان خاطرات و خطرات این مقطع از زندگی خود می پردازد موضوعی است که میخواهم به آن بپردازم

یک سال پیش، جنان بادل تنها نوزده سال سن داشت که جهنم را تجربه کرد. تابستان پارسال این دختر جوان از سوی داعش، ربوده شد و به برده گی گرفته شد. شبی جنان از دست زندانبان داعشی گریخت و توانست خود را نجات بدهد.

کتاب وی زیر نام ‘برده گی داعش’ با هم کاری روزنامه نگار فرانسوی، ‘تیری اوبرله’ نوشته شده است که اوایل ستامبر چاپ شد. ‘جنان’ هم چنین به قولش عمل کرد و هشتم سپتامر در کنفرانس بین المللی ‘قربانیان خشونت های قومی و مذهبی در خاورمیانه’ در پاریس حضور یافت.
او همچنان مصاحبه می کند و مصاحبه های مکرر وی موجب شده هر بار وی بخش هایی را بازگو کند که موجب روشن شدن برخی وجوه کمتر عیان شده این ماجرا بپردازد. جنان بادل در فرانسه مصاحبه ای با روزنامه لوموند انجام داده و در آن به نکته ای اشاره کرده که با توجه به برخی وقایع اخیر نقش عوامل دیگری را در این گونه رخداد ها آشکار میکند .

این گونه وقایع یک ظاهری دارد که معمولا در رسانه ها ابتدا آن ظاهر بیان میشود و دلیل آن هم این است که تا ابعاد مختلف یک رخداد روشن نشود نمی توان به ابعاد درونی تر آن پی برد .

527340_269

جنان در مصاحبه با لوموند این گونه می گوید :

” لوموند: می توانید شرایط و چگونگی ربوده شدن خود را توضیح بدهید؟

– جنان بادل: دولت اسلامی در تاریخ سوم اوت ۲٠۱۴ به شنگال حمله کرد. ما از روستایمان فرار کرده و یک شب درکوه شنگال مخفی شدیم. فردایش کسی به پدرم زنگ زد و گفت که گویا پ.ک.ک راه را باز کرده و جاده مطمئن است…خوب ما هم با ماشین مان به سوی دشت ها راه افتادیم، در مجموع چیزی حدود پنجاه ماشین بودیم. آن جا، پائین، چهار ماشین دیگر هم رسیدند. اما آنان از افراد داعش بودند. آنان به ما حمله کرده و سپس زنان و مردان را از هم جدا کردند. امروزه ما نمی دانیم که آن مردان ما هنوز زندهاند یا نه.”

جنان اشاره می کند که اخباری دریافت کرده اند که پ.ک.ک راه را باز کرده است و آنها به این امید که راه امن است در مسیر حرکت کرده اند غافل از آنکه عناصر داعش در کمین آنها بوده اند . ظاهر این روایت به جهت تشریح جنایات و مصائبی که داعش بر این دختر وارد کرده است فراموش میشود .

اینکه چرا پ.ک.ک اعلام کرده است که این راه امن است و آنها را در این مسیر قرار داده است شاید در نگاه اول کمتر قابل تحلیل باشد ولی وقتی حجم بهره برداری تبلیغاتی از این فرد را مشاهده می کنید متوجه میشوید که این رخداد و رخداد های مشابه بازی برد برد است برای پ.ک.ک ، چرا که اگر این دختر و دختران دیگر در دستان داعش سر بریده شوند بهترین سوژه تبلیغاتی است که پ.ک.ک بتواند با آن موج همراهی های بین المللی را برای خود به همراه آورد و سالها مورد بهره برداری قرار دهد و اگر مثل این گزینه یعنی جنان بتواند از دست داعش فرار کند او را بر صدر اخبار نشانده و چنان وی با هجمه رسانه ای مقابل کند که این دختر بیچاره فرصت نیابد یک لحظه با خود فکر کند این که می گوید به چه معنا است !!

چگونه است که پ.ک.ک آنها را در معبری قرار میدهد که داعش انتظارشان را می کشد و بعد از آن هم بر جنازه آنان شیون و زاری می کند .

اینکه داعش با پ.ک.ک در ارتباط باشند البته موضوعی است بس پیچیده که حداقل تا کنون نشانه ای از آن یافت نشده است ولی در تاریخ بوده اند گروه های معارضی که علیرغم درگیری بدنه با یکدیگر ولی در راس با هم تبادلاتی داشته اند که همانطور که اشاره شده در مورد داعش و پ.ک.ک این قضیه همچنان مبهم است . اما اینکه پ.ک.ک علم به اینکه داعش آنجا حضور داشته اند و این کردهای ایزدی را به آنجا رهنمون ساخته امری است که شواهد وقرائن و شهادت جنان از آن لحظات مبین علم و آگاهی پ.ک.ک است .

اما چرا پ.ک.ک این سیاست را برگزیده است ؟

اخیرا مطلبی به نقل از تودی زمان منتشر شده بود که اشاره میکرد پ.ک.ک به این راهبرد روی آورده که از کوه وارد شهر ها شود تا بتواند ضمن عبور از محدودیت های کوه نظیر سرما و … با اثر گذاری اقدامات خشن و مسلحانه خود بر افکار عمومی موجب گردد تا حمایت های بین المللی را با خود همراه کند .

یکی از ابزارهای گروه های خشن و مسلحانه برای اثر بخشی بر مخاطب و افکار عمومی نمایش بیرونی رفتار خود به نحوی که هدف اصلی در پشت آن پنهان باشد . داعش نیز همین گونه است با نمایش خشونت عریان سعی میکند افکار عمومی را به سوی خود جلب کند و پ.ک.ک که سالها در انزوای قندیل بوده میخواهد با این ترفند از انزوا خارج شود . ولی بروز رفتار های غیر متعارف و افشای پشت پرده اقدامات که به مدد عصر ارتباطات و رسانه ها میسر شده است موجب خواهد شد تا ماهیت اقدامات به سرعت عیان گردد .

به نظر می رسد پ.ک.ک سیاست دست یابی به قدرت از هر معبری را در پیش گرفته و این سیاست بارها ازموده شده است و راهی به جز تباهی ندارد .

لذا پ.ک.ک هیچ گاه نخواهد توانست وارد فاز تعاملات منطقی و متعارف با دنیای بیرون از خود شود چرا که ماهیت پ.ک.ک با این رویکرد در تعارض جدی است حتی اگر ساعت ها برای بزک کردن آن تئوری پردازی شود چون ساختار و ماهیت آن بر این اساس استوار نیست نخواهد توانست از پوسته خشونت طلب، غیر اخلاقی و فرصت طلبی عبور کرده و به فاز احترام متقابل با دنیای بیرون وارد شود .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین