۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اگر حقوق کردها را می دادیم، ژنرال ها کودتا می کردند

اگر حقوق کردها را می دادیم، ژنرال ها کودتا می کردند

  • ۲۰ مهر ۱۳۹۲
  • ۱۹۶ بازدید
  • ۰

حسین چلیک اعلام کرد که اگر دولت ترکیه در سال ۲۰۰۳ برای تامین مطالبات کردها گام بر می داشت، کودتای نظامی در ترکیه روی می داد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی ملیت، حسین چلیک سیاستمدار کُرد ترکیه که به عنوان سخنگو و معاون رهبر حزب عدالت و توسعه و نماینده ی مردم استان کردنشین گازی عنتاب فعالیت می کند، در برنامه ی گفتگوی سیاسی شبکه ی تلویزیونی کُردی روداو، درباره ی مذاکرات صلح و حقوق کردها گفت:«در حال حاضر دولت ترکیه برای احقاق حقوق کردها گام های بلندی برداشته است. زمانی در این کشور، حتی موجودیت کردها انکار می شد اما خوشبختانه در حال حاضر چنین فضایی وجود ندارد. همین اقداماتی که طی یکی دو سال اخیر برای کردها انجام داده ایم، ده سال پیش غیرممکن بود و اگر در سال ۲۰۰۳ می خواستیم برای کردها قدمی برداریم، ژنرال های ارتش دست به کودتا زده و قدرت سیاسی را از دست ما در می آوردند. پس هر اقدامی تابع شرایط زمانه است. همین الان من خطاب به همه ی سیاستمداران کُرد و نمایندگان حزب صلح و دموکراسی می گویم؛ می توانند در مجلس ملی ترکیه همه ی اندیشه ها و آرای اوجالان را پشت تریبون به بحث بگذارند و ما دارای ظرفیت سیاسی بالا و جامعه ی باز هستیم. اما تحسین خشونت و تحسین تروریسم برایمان قابل قبول نیست. من خودم تا ۷ سالگی به زبان کُردی حرف می زدم و ترکی را در مدرسه آموختم و خوب می دانم که آموزش به زبان مادری چه اهمیتی دارد.»
چلیک در ادامه افزود:«برای آزادی زندانیان پ.ک.ک، زندانیان حزب صلح و دموکراسی و همچنین زندانیان شاخه های شهری پ.ک.ک، فعلا راهی وجود ندارد و چنین چیزی ممکن نیست. اما اگر پ.ک.ک به طور کامل سلاح های خود را بر زمین بگذارد، آن وقت بحث قوانین پشیمانی و بازگشت به خانه به میان می آید و این موضوع هم قابل بحث خواهد بود.»
برخی از رسانه های ترکیه مدعی شدند که حسین چلیک در این گفتگو برای توصیف اقلیم کردستان عراق از ترکیب «جنوب کردستان» استفاده کرده اما چلیک در تماس با روزنامه ی ملیت این موضوع را رد کرده و اعلام کرد که در این برنامه از عبارت کردستان عراق استفاده کرده است.
گفتنی است کاربرد عبارت کردستان عراق در ادبیات سیاسی سران ترکیه یک تابو است و حسین چلیک در تابستان گذشته و در دیدار با مسعود بارزانی برای نخستین بار این عبارت را بر زبان آود و دیگر مسئولین ترکیه از ترکیب «مدیریت کُردی محلی شمال عراق» استفاده می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین