۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اهمیت همزمانی عقب نشینی پ.ک.ک و عذرخواهی اسراییل از ترکیه

اهمیت همزمانی عقب نشینی پ.ک.ک و عذرخواهی اسراییل از ترکیه

  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۵۵ بازدید
  • ۰

پروفسور نادیه مصطفی بر این باور است که یک پروژه ویژه سیاسی امنیتی ویژه برای تغییر جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه به شیوه منطقه بالکان در جریان است و همزمانی عقب نشینی پ.ک.ک و عذرخواهی اسراییل از ترکیه تصادفی نیست.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : خانم پروفسور دکتر نادیه مصطفی استاد روابط بین‌الملل دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی و مدیر مرکز گفت‌و‌گوی دانشگاه قاهره در خصوص آخرین تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه گفت:« برنامه هایی برای تغییر در ساختارهای سیاسی کشورهای خاورمیانه وجود دارد و اصلا قرار نیست در آینده در این منطقه، کشورهای بزرگ و قدرتمند وجود داشته باشند بلکه قرار است بر اساس مدل هایی که در کشورهای منطقه بالکان از آنها تبعیت شده، بر اساس تفاوت های قومی، فرهنگی و مذهبی، خط کشی های جدیدی صورت بگیرد و کشورهای کوچک این منطقه توان آن را نداشته باشند که در معادلات سیاسی منطقه ای و جهانی، نقش تاثیرگذار داشته باشند. می خواهند کاری کنند که در کنار هر یک حلقه چاه نفت، یک دولت کوچک بر سر کار بیاید و کل منطقه خاورمیانه، مجموعه ای از ده ها دولت کوچک و امیرنشین های محدود باشد.»
وی در ادامه افزود:« تحولات سیاسی اخیری که در کشور ترکیه روی داده است، شایان تامل اسیت و بدون شک تحلیل روشن مسائل ترکیه و کردها، می تواند ما را به نتایج مهمی در خصوص آینده خاورمیانه برساند. در حال حاضر آن چه که در حوزه توافقات کردهای مخالف و دولت ترکیه اهمیت دارد، این است که همزمانی عقب نشینی پ.ک.ک و عذرخواهی اسراییل از آنکارا اتفاقی نیست و باید بر روی این مساله تامل کرد. فراموش نکنیم که به موازات این موضوع، در عراق نیز تحولات سیاسی مهمی در حال روی دادن است و این مسائل به شکل زنجیره ای بر روی هم تاثیر می گذارند. »

وی در ادامه افزود:« بحران سوریه یکی از مسائلی است که دارای ابعاد سیاسی داخلی و منطقه ای مهمی است و نمی توان این موضوع را صرفا با یک عامل سیاسی خارجی مرتبط دانست. به عنوان مثال رفتار کنونی نظام سیاسی اسد در قبال مخالفین، گونه ای لجبازی سیاسی خطرناک است و فرجام این مساله از دید دمشق چنین است که حتی اگر تداوم درگیری های موجود منجر به کشته شدن همه مردم سوریه شود، دولت باز هم کناره گیری نخواهد کرد.»
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *