۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اهداف اردوغان از توافق با کُردها/ پ.ک.ک با ایران مشکلی ندارد

اهداف اردوغان از توافق با کُردها/ پ.ک.ک با ایران مشکلی ندارد

  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۱۹۳ بازدید
  • ۰

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: پ.ک.ک با ایران مشکلی ندارد، تمرکز اصلی پ.ک.ک حضور در جبهه سیاسی در ترکیه است تا بتواند در پروسه انتخابات آینده حضور پیدا کند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری فارس ، پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه جاری «مراد کار یلان» رئیس شورای رهبری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در کوهستان قندیل اعلام کرد از هشتم ماه می هزاران نیروی مسلح این حزب خاک ترکیه را ترک می کنند و به کردستان عراق می روند.

در این راستا «مجید جلالی» کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس معتقد است که اردوغان در مذاکره با کردها دنبال ایجاد آرامش در مناطق جنوب شرقی و امنیت به منظور رسیدن به ۲ هدف مهم است. اول برگزاری آرام انتخابات دور بعد و دوم اخذ رای بیشتر در مناطق کردنشین برای حزب عدالت و توسعه.

وی با اشاره به این که در چند ماه گذشته حزب عدالت و توسعه مدام این مسئله را برای مردم ترکیه تکرار کرده اند که ما آرامش را برقرار کرده ایم و مسلئه را از راه سیاسی حل می‌کنیم، گفت: به این ترتیب نتیجه ایجاد آرامش در مناطق کردنشین و حل مسائل آنها از را سیاسی کسب رای این مناطق برای این حزب خواهد بود، به علاوه با آرامش این مناطق باقی مناطق کشور هم آرام خواهد شد و دیگر مردم نگران مسئله کردها نخواهند بود و از این که اردوغان توانسته آرامش را برقرار کند و به جنگ خاتمه دهد خوشحال خواهند شد و به این ترتیت سایر مناطق هم به این حزب رای می‌دهند.

جلالی در خصوص این که این توافقات چه نتیجه‌ای برای اوجلان خواهد داشت عنوان کرد: باید گفت که عبدالله اوجالان توانسته است مشکل کردها را حل کند، به علاوه وجه تروریستی خود را از بین می‌برد. همچنین توانسته کماکان شخصیت کاریزماتیک خود را در نظر افکار عمومی کردی تعمیق بخشد.

وی افزود: هر چند که فرماندهان پ.ک.ک قندیل نشین که نظامی هستند خیلی راضی به این امر نبودند، اما نمی توانستند مقابل رهبر خویش چه از لحاظ حزبی و افکار عمومی کردی منطقه مقاومت کنند، لذا شاهد یک همسویی و اجرای دستور هر چند با تاخیر هستیم.

جلالی در خصوص این که آیا این نیروها به تمام خواسته های اردوغان تن دادند یا نه؟ باید بگویم که کاملا هم اینطور نبوده است، چرا که بر خلاف خواست اردوغان نیروهای پ.ک.ک اعلام کردند که عقب نشینی می کنند، اما حاضر نیستند سلاح بر زمین بگذارند. کردها می‌دانند که اگر سلاح را بگذارند یک سوم سلاحهای خود را از دست خواهند داد و این به معنای تضعیف تجهیزاتی و خروج خواهد بود. بنابراین اعلام کردند که با سلاح و بدون درگیری از خاک ترکیه خارج می‌شوند و خواستند که قوای صلح بر این امر نظارت کنند تا آرام خاک ترکیه را ترک کنند.

وی تاکید کرد که در اصل این اردوغان است که موفق شد، چرا که توانست آنها را راضی کند تا از ترکیه خارج شوند.

جلالی گفت: پس گام اول استقرار آرامش و آتش بس بود، هنوز قرارداد صلحی منعقد نشده است. در گام دوم مذاکرات برای صلح خواهد بود، در این راستا پ.ک.ک قندیل می گوید باید اردوغان در گام عملی حقوق شهروندان کردی را در نظر بگیرد که اردغان نیز به تدریج این کارها را انجام می دهد.

کارشناس حوزه خاورمیانه با اشاره به این که حزب عدالت و توسعه با گروه نظامی پ.ک.ک مذاکره نمی‌کند، تصریح کرد: اردوغان با حزب صلح و دمکراسی که نمایندگی فکری و سیاسی کردها را برعهده دارد مذاکره می‌کند و امتیازات را به آنها می‌دهد.

وی افزود: اردوغان این امتیازات را به بخش‌هایی از جامعه کردی می‌دهد که کمترین ارتباط و پیوند را با پ.ک.ک دارد، در اصل به اسلامگرایان کرد امتیاز می‌دهد. در ادامه حرب عدالت و توسعه یک سری خواسته های کردها را اجرا خواهد کرد ،اما نه بخش‌هایی که قدرت سیاسی پ.ک.ک را بالا ببرد بلکه قدرت اسلامگرایان کرد را بالا خواهد برد.

جلالی در مورد اظهارات «آیسل طغل» یکی از چهره های سیاسی کرد ترکیه و نماینده مجلس که در خصوص آینده گروه نظامی پ.ک.ک عنوان کرده است «آنان می توانند به کمک کردهای سوریه بروند یا همراه پژاک علیه نیروهای ایران بجنگند» تصریح کرد: در این شرایط طبیعی است که دیگران بخواهند از این موضوع به گونه‌ای سوء استفاده کنند که ما را نگران کنند و در نهایت بین ۲ همسایه اختلاف ایجاد کنند، اما این که آیا پ.ک.ک نیروهای نظامی خود را علیه ایران به پژاک تزریق خواهد کرد بعید به نظر می رسد.

وی افزود: در حال حاضر ایران با پ.ک.ک مشکلی ندارد که بخواهد یک جبهه جدید برای خود با ایران باز کند، چرا که تمرکز اصلی پ.ک.ک حضور در جبهه سیاسی در ترکیه است تا بتواند در پروسه انتخابات آینده حضور پیدا کند.

جلالی گفت: پ.ک.ک دنبال اهداف نظامی نیست و در این شرایط نمی خواهد دشمن جدیدی برای خود درست کند. باید خود را برای نفوذ در بدنه اجتماعی و سیاسی ترکیه آماده کند. در مورد اظهارات نماینده کرد ترکیه هم می‌توان گفت که باید دید وی به چه کسانی وابسته است. این اظهارات غیر منطقی است، چرا باید یک نماینده کرد بگوید که پ.ک.ک می خواهد با ایران بجنگد.

کارشناس خاورمیانه در خصوص وضعیت کردهای سوریه پس از صلح اردوغان با پ.ک.ک معتقد است که اردوغان با صلح و تفاهم با کردهای پ.ک.ک دشمنی کردهای سوریه را خنثی می‌کند.

وی گفت: این که حزب اتحادیه دمکراتیک سوریه بخواهد علیه بشار و به نفع معارضه وارد عمل شود بعید است، چرا که برای کردهای سوریه اولویت حفظ منطقه خود است. پس از این که از سوی ترکیه تهدید نشوند و احساس امنیت کنند تلاش خواهند کرد تا موقعیت و منطقه خود را حفظ کنند.

جلالی با بیان این که ۲ طیف عرب‌های سرسخت سوری مخالف بشار اسد و اسلامگرایان حاضر در معارضه هنوز به حقوق کردها اعتراف نکرده اند و بعید هم به نظر می رسد که بخواهند بخشی از کشور را به کردها بدهند.

پس کردهای سوریه پس از کسب آرامش از سوی ترکیه براساس امتیازاتی که از هر طرف بگیرند همراهی خواهند کرد، در غیر این صورت فکر نمی کنم بخواهند به خاطر معارضه و اعراب و ترکیه خود را به خطر بیاندازند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین