۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتقاد مراد قاراییلان از HDP: HDP نباید حل و فصل مسئله کردها را از یاد ببرد

انتقاد مراد قاراییلان از HDP: HDP نباید حل و فصل مسئله کردها را از یاد ببرد

  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
  • ۳۲۹ بازدید
  • ۰

مراد قاراییلان، عضو شورای رهبری PKK، ضمن اشاره به سیاست محتاطانۀ HDP در رابطه با تشکیل حکومت ائتلافی، از موضع این حزب مبنی بر عدم مشارکت با برخی احزاب در تشکیل حکومت ائتلافی انتقاد کرد. قاراییلان گفت مهم این است که اصول اولیه حفظ شوند. نخست باید مسألۀ کردها حل و فصل شود تا روند دموکراتیزه شدن ترکیه آغاز شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از CNNturk، مراد قاراییلان، عضو شورای رهبری PKK در اظهاراتی عنوان کرده است: حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در خصوص تشکیل حکومت ائتلافی یک سیاست احتیاط آمیز اتخاذ کرده است. پیش از هر چیز، HDP با کسب حدنصاب ۱۰ درصدی انتخابات، به وعده ای که به ملت ترکیه داده بود وفا کرده است. یعنی به دست آوردن حدنصاب انتخابات و راه یابی این حزب به پارلمان ترکیه مانع حاکمیت تک جانبه حزب عدالت و توسعه و در پی آن استقرار سیستم ریاست جمهوری در ترکیه شده است. سخن تاریخی صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک HDP در آخرین جلسه حزب قبل از شروع انتخابات که گفته بود “تو را رئیس جمهور نخواهیم کرد” اکنون عملی شده است. امروزه مسأله تغییر سیستم حکومت داری از پارلمانی به ریاست جمهوری تماماً از عرصه سیاسی ترکیه پاک شده است. و این به معنی عمل کردن HDP به وعده های خود است. از این به بعد HDP باید روند دموکراتیزه شدن ترکیه را در پیش بگیرد. برای این کار نیز به یک کادر قوی در پارلمان ترکیه نیاز دارد.
وی در ادامه اظهارات خود با انتقاد از مواضع در خصوص تشکیل حکومت ائتلافی عنوان کرد: سخنانی مانند «من با این حزب وارد ائتلاف نخواهم شد» به نظر من بیشتر از روی احساسات عنوان می شود. این نوع موضع گیری ها را در سیاست صحیح ارزیابی نمی کنم. به جای این که عرصه را برای خود تنگ کنیم بهتر است بر روی اصول اساسی حزب بحث شود. با توجه به این که HDP یک حزب سیاسی با اصول اولیه است، بسیار مهم است که آن اصول حفظ شود. دموکراتیزه کردن ترکیه و شرکت دادن تمام اقلیت هایی که از سیستم کنار گذاشته شده اند در درون این دموکراسی، ایفای نقش نمایندگی برای تمام فرهنگ ها و اندیشه های مختلف در پارلمان ترکیه، تامین حقوق زنان در جامعه ترکیه، مسئله کردها و … از اصول اولیه این حزب است.
قاراییلان افزود: زمانی که یک حزب سیاسی اصول اولیه داشته باشد گفتن این که این کار را انجام خواهد داد یا آن کار را انجام نخواهم داد به دور از این اصول است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که HDP مطالبات خود را در میان گذاشته و بر سر این مطالبات بحث کند. و در این راه مجبور به تغییر نیز خواهد بود.
این عضو شورای رهبری PKK تاکید کرد: مسئله مهم برای ما در تشکیل حکومت ائتلافی حل و فصل مسئله کردها و دموکراتیزه شدن ترکیه است. انتقاد ما از HDP نیز در این راستا بود. HDP نباید مسئله کردها را از یاد ببرد. اول از همه باید حل و فصل مسئله کردها در نظر گرفته شود. تا زمانی که مسئله کردها در ترکیه حل و فصل نشده است سخن گفتن از روند دموکراتیزه شدن بیهوده خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین