۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتشار گزارش ارتش از جزئیات حملات ۴۰ روزه علیه PKK

انتشار گزارش ارتش از جزئیات حملات ۴۰ روزه علیه PKK

  • ۱۹ آبان ۱۳۹۴
  • ۳۳۵ بازدید
  • ۰
در عملیات ۴۰ روزۀ ارتش ترکیه در حکاری، موسوم به عملیات سرهنگ دوم ستاد ایلکر چلیک جان، ۱۱۹ عضو PKK کشته شدند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات توسط ارتش ترکیه کشف و ضبط گردید.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از دیلی صباح، نیرو های مسلح ترکیه جزئیات مجموعه عملیات های هوایی و زمینی ارتش این کشور را علیه پایگاه های کوهستانی حزب کارگران کردستان (PKK) در استان جنوب شرقی حکاری منتشر کرد.

به گزارش منابع نظامی محلی، عملیات که به نام سرهنگ دوم ستاد ایلکر چلیک جان نام گذاری شد، روز ۲۷ سپتامبر آغاز گردید.

چلیک جان که روز ۷ سپتامبر در حکاری کشته شد، عالی رتبه ترین سرباز ترکیه بوده که در درگیری های اخیر با PKK جان خود را از دست داده است.

کانون تمرکز عملیات اخیر روی منطقه ای بود که از کوه بوزول و کوهستان ایکی یاکا تا درۀ دوسکی در منطقۀ یوکسکووا گسترده بود و PKK قصد داشت آن را به یک «منطقۀ امن» و پناهگاهی برای خود تبدیل کند.

منابع نظامی مدعی بودند که در خلال پروسۀ آشتی که از اوایل سال ۲۰۱۳ آغاز شد، اعضایPKK با ماشین های حفاری در کوهستان ها مخفی گاه هایی ایجاد کرده و در آنها اسلحه های ضد هوایی DShK روسی پنهان کرده اند و برای آنها چندین پناه گاه و استحکامات ایجاد کرده اند.

در عملیات مورد بحث که تا ۵ نوامبر به طول انجامید سربازان ترکیه کوه ها و دره ها را به طور کامل جستجو کردند و به مکان های کوهستانی و صعب العبوری رسیدند که شبه نظامیان PKK«غیر قابل صعود» می خواندند و در نتیجه مواضع، پناهگاه ها و غار هایی را که مورد استفادۀPKK بود، یکی پس از دیگری، منهدم کردند.

دو تیپ کماندو از نیرو های ویژۀ ارتش ترکیه نیز در این عملیات شرکت کردند. همزمان جت های جنگندۀ نیروی هوایی نیز، گاهی در دمای تا ۱۵ درجه زیر صفر و در مناطق صخره ای و شیب دار، مشارکت داشتند.

در نتیجۀ کل عملیات هوایی و زمینی، ۱۱۹ شبه نظامی PKK کشته شدند و چندین بمب دست ساز که در جاده ها کار گذاشته شده بود، به علاوۀ مقادیر زیادی مواد شیمیایی که در ساخت بمب ها مورد استفاده قرار می گرفت، کشف و ضبط گردید.

همچنین پنج اسلحۀ ضد هوایی DShK روسی، ۳۹ اسلحۀ سنگین و ۱۰ هزار حلقه فشنگ و مهمات دیگر به دست نیرو های ارتش افتاد.

در این درگیری ها شش سرباز ترک نیز توسط نیرو های PKK کشته شدند.

نیرو های امنیتی ترکیه با حملات هوایی به پایگاه های PKK در شمال عراق به حملات اخیرPKK پاسخ دادند و ارتش نیز نیرو های زمینی خود را در مرز ها گسترد. در نتیجۀ این اقدامات در حدود یک هزار شبه نظامی PKK کشته شدند.

همچنین یک منبع نظامی فاش کرد که ترکیه دو واحد نیروی ویژه، متشکل از ۲۳۰ تن را، برای نخستین بار پس از بیش از دو سال به شمال عراق فرستاد تا در امتداد مرز ها به تعقیب شبه نظامیان PKK بپردازند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین