۳۱ فروردین ۱۴۰۳

امریکا با تعیین جایزه برای دستگیری سران پ ک ک به دنبال چیست؟

  • ۱۹ آبان ۱۳۹۷
  • ۳۲۷ بازدید
  • ۰

به نظر می رسد امریکا با تعیین جایزه برای دریافت اطلاعاتی در باره سه تن ازسران پ ک ک در پی به سکوت واداشتن آنکارا در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی است

همزمان با سفر “متیو پالمر” معاون جدید دستیار اروپا و اوراسیای وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه، واشنگتن جایزه ۱۲ میلیون دلاری برای دادن اطلاعاتی که به دستگیری جمیل بایک، مراد قرایلان و دوران کالکان از سران پ ک ک منجر شود تعیین نموده است.
گزارش خبرگزاری آناتولی حاکیست پالمر در نشست با نمایندگان ترکیه با تمجید از روابط دو کشور گفته است که واشنگتن به همکاری ضد تروریستی با آنکارا به عنوان یک متحد در ناتو اهمیت ویژه ای می دهد.
این اقدام امریکا در حالی است که با وجود قرار گرفتن حزب کارگران کردستان ترکیه( پ ک ک) در فهرست گروههای تروریستی، نیروهای امریکایی با زیر مجموعه های این حزب در سوریه و عراق همکاری می کنند.
ترکیه همواره از فعالیت های امریکا در مناطق کردنشین سوریه ابراز نگرانی کرده و تلاش واشنگتن برای تشکیل دولت کردی در این منطقه را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می داند.
بر همین مبنا “حامی آکسوی” سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اقدام اخیر امریکا گفته است “انتظار داریم واشنگتن در راستای مبارزه با پ.ک.ک و گروه های وابسته به این تشکیلات در سوریه و عراق، اقدامات ملموس بیشتری را انجام دهد” و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز گفته است: اینکه توسط آمریکا برای دستگیری سرکردگان پ.ک.ک پاداش تعیین و از سوی دیگر با هواپیما و کامیون برای گروه موسوم به یگان های مدافع خلق (ی پ گ) سلاح و مهمات ارسال شود، پذیرفتنی نیست. این رویکرد نیز باید در اسرع وقت اصلاح شود.
سوال اینجاست که آیا امریکا با تعیین جایزه برای دستگیری سران پ ک ک سیاست های خاورمیانه ای خود را برای تجزیه سوریه، عراق ، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه تغییر داده یا اینکه شرایط موجود و بن بست امریکا در منطقه، این کشور را وادار کرده است که با تغییرات تاکتیکی و قربانی کردن چند تن از سران پ ک ک گریزی از این مخمصه بیابد؟
در پاسخ به این سوال به نظر می رسد در شرایط فعلی ترکیه بر سر پرونده جمال خاشقجی منتقد سعودی، مقام های ریاض را تحت فشار قرار داده و اینطور که پیداست تا محمدبن سلمان ولیعهد عربستان به عنوان عامل اصلی قتل خاشقجی از قدرت برکنار نشود دست بردار نیست و این چیزی نیست که به نفع امریکا و رژیم صهیونیستی باشد. از این رو این اتفاق می تواند در چارچوب دادن امتیاز برای گرفتن امتیاز به نفع سعودی ها باشد.
اما اینکه آیا این اقدام امریکا می تواند نشانه ای برای تغییر رویکرد امریکا در منطقه باشد؟ به نظر می رسد جواب این سوال منفی است چرا که حتی اگر امریکا بخواهد به نقش خود در سوریه وعراق پایان دهد، رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال تجزیه منطقه و ایجاد ناامنی با هدف تامین امنیت خود است. از این رو به نظر می رسد بار دیگر کردها قربانی سیاست های منطقه ای امریکا شده اند.
باید اشاره کرد که حتی اگر طرح امریکا برای تجزیه سوریه با شکست روبرو شود باز هم به نظر می رسد واشنگتن با مسلح کردن کردهای سوری به بهانه مبارزه با داعش، درصدد استفاده ابزاری از آنها برای امتیاز گیری از دولت های دمشق و انکاراست در غیر این صورت سوال است که اکنون که داعش از بین رفته است امریکا برای چه منظوری همچنان به آموزش و مسلح کردن نیروهای کرد سوری می پردازد؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین