۲۷ مهر ۱۴۰۳

افشای طرح تجزیه طلبانه مشترک پ.ک.ک و آمریکا

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۱۵۲ بازدید
  • ۰

سازمان تروریستی پ.ک.ک در تلاش است تا ساختار خود را در شمال سوریه «ملی» کند. این سازمان اعلام کرد که قانون اساسی را اعلام کرده و همچنین خواستار برگزاری انتخابات شده است. این سازمان برای اعلام این حرکت ها با شریک آمریکایی توافق کرد.

به گزارش انجمن بی تاوان، گروه تروریستی پ.ک.ک با شرکت لابی معروف و بانفوذ Brownstein Hyatt Farber Schreck در آمریکا به مبلغ ۵۰ هزار دلار در ماه توافق کرد. اولین ماده این توافقنامه، تلاش برای به رسمیت شناختن “اداره خودمختار دموکراتیک شمال و شرق سوریه” توسط ایالات متحده است.هدف این شرکت دادن مشروعیت بین المللی به سازمان تروریستی پ.ک.ک است.

احزاب سیاسی و همه نامزدهایی که در انتخابات موسوم به شهرداری سازمان تروریستی پ.ک.ک شرکت خواهند کرد باید از این سازمان مجوز بگیرند. هر حزبی که حامی این سازمان نباشد، از جمله احزاب سیاسی نماینده کردهای سوریه، اجازه شرکت در انتخابات را ندارد. با این حال، شرکت لابی Brownstein Hyatt Farber Schreck با اعلام این اقدام به افکار عمومی بین المللی اطمینان حاصل می کند که پ.ک.ک مشروعیت پیدا می کند.

اداره به اصطلاح خودمختار، که این سازمان در واقع از سال ۲۰۱۹ بدون هیچ مانع عمده ای در سوریه اداره می شود، از نظر اداری، منطقه وسیعی را که تقریباً یک چهارم سوریه را در بر می گیرد، مدیریت می کرد، جایی که ۳ میلیون سوری در آن زندگی می کنند و در آن کشاورزی و نفت وجود دارد. منابع با این حال، هدف سازمان محدود به عملکرد واقعی مدیریت خودمختاری نیست که ایجاد کرده است. سازمان خواستار به رسمیت شناختن رسمی خودگردانی است. در راستای این هدف دو دیدگاه در درون سازمان حاکم است. دیدگاه اول، مذاکره با دمشق و دستیابی به توافق با بشار اسد برای به رسمیت شناختن رسمی و گنجاندن دولت خودمختار در قانون اساسی سوریه است. اما در این زمینه، اگرچه مذاکراتی که در سال ۲۰۱۹ بین سازمان تروریستی پ.ک.ک و بشار اسد با میانجیگری روسیه آغاز شد، همچنان ادامه دارد، اما تا به امروز به نتیجه ای نرسیده است. به ویژه، خواسته های حداکثری پ.ک.ک و آنهایی که در داخل سازمان نمی خواهند حمایت ایالات متحده آمریکا را از دست بدهند، بزرگترین مانع برای توافق بین دو طرف هستند.

دیدگاه دوم درون سازمان این است که مشروعیت بین المللی باید با تقویت همکاری با آمریکا و دور زدن دمشق حاصل شود. این گروه دوم استدلال می‌کنند که پس از به رسمیت شناختن «اداره خودمختار دموکراتیک شمال و شرق سوریه» از سوی آمریکا، این روش مؤثرتری برای تحمیل این ساختار به دمشق و تبدیل شدن به بخشی از راه‌حل سیاسی در سوریه است.

اعلامیه اجتماعی جدید اعلام شده از سوی سازمان در ماه های گذشته دیدگاه اول را حفظ می کند اما جلوه ای از دیدگاه دوم است. قرارداد اجتماعی اعلام شده به عنوان یک قانون اساسی طراحی شد. بیانیه اعلام شده به عملکرد، هویت و ساختار دولتی به اصطلاح اداره خودمختار می پردازد. اگرچه عناصر مستبد و مستثنی عرب زیادی در متن وجود دارد، اما واژه‌های زیبای بسیاری مانند دموکراسی، حقوق زنان، حفاظت از محیط زیست و غیره که به‌ویژه افکار عمومی غربی را خشنود می‌کند نیز در متن آن ریخته شده است.

اعلامیه اعلام شده تلاشی است هم برای ایجاد یک مبنای قانونی برای به اصطلاح دولت خودمختار که در واقع وجود دارد و هم برای کسب مشروعیت در عرصه بین المللی. اما در اینجا نه تنها غرب مورد توجه قرار گرفت و پیامی نیز برای بشار اسد ارسال شد. در حالی که متن اساس توافق با دمشق و موقعیت سیاسی سازمان را مشخص می کند، مطالبات سیاسی نیز شامل تغییر نام جمهوری عربی سوریه به جمهوری دموکراتیک سوریه و پذیرش دولت به اصطلاح خودمختار است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین