۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • از سوی هیئت حزب دموکراتیک خلق ها؛ پیش نویس مذاکرات صلح عبدالله اوجالان منتشر شد

از سوی هیئت حزب دموکراتیک خلق ها؛ پیش نویس مذاکرات صلح عبدالله اوجالان منتشر شد

  • ۱۱ آذر ۱۳۹۳
  • ۲۸۴ بازدید
  • ۰
هیئت دموکراتیک خلق ها که به امرالی سفر کرده بود امروز پیش نویس عبدالله اوجالان را برای روند مذاکرات صلح منتشر کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کرد پرس ،، هیئت حزب دموکراتیک خلق ها که دیروز از امرالی بازگشته است پیش نویس مذاکرات صلحی که عبدالله اوجالان در اختیارشان گذاشته است را منتشر کرد. این پیش نویس که با تاکید اوجالان در اختیار عموم قرار گرفته است تصویری کلی از مذاکرات پیش روی هیئت کردها با حکومت ترکیه است.
این پیش نویس که از ۴ قسمت و دهها سرفصل تشکیل شده است این پیام را می رساند که دیگر زمان ترک کشور نیست؛ زمان بازگشت به کشور است.
طرح ۴ گام
پیش بینی اوجالان از به نتیجه رسیدن قطعی مذاکرات در ۵ ماه یعنی تا قبل از انتخابات ژوئن ۲۰۱۵، یک پروسه ای است با اقدام های همگام-همزمان. این اقدامات همگام ۴ گام مهم را شامل می شود:
۱)ضمانت حقوقی: در این مرحله اوجالان به خصوص خواستار حذف تمام قانون هایی است که به قانون بازگشت و یا قانون ترک کوه مربوط می شود، همزمان با این اقدام، مذاکره بر سر این موضوع شروع خواهد شد.
۲) مذاکراه: گزینه مذاکرات تنها با تامین ضمانت حقوقی شروع خواهد شد.
۳)آتش بس: این مسئله نیز به عنوان یک تعادل باید عمل کند هر دو طرف به صورت همزمان دعوت به یک آتش بس قطعی کرده و از اعمالی که باعث تحریک شود خودداری کنند.
۴)مرحله گذاربه قانون اساسی و خلع سلاح: برای نیل به دموکراتیک سازی اقداماتی در جهت تغییر قانون اساسی صورت گرفته و در پی آن خلع سلاح انجام گیرد و پ.ک.ک به حیات اجتماعی بازگردد.
دعوت به عقب نشینی مجدد اشتباه است.
اوجالان دعوت به عقب نشینی مجدد در این برهه از تاریخ را به صلاح نمی داند، به نظر ایشان، “فصل زمستان پیش رو است ۵-۴ ماه فصل سرما ادامه دارد. در این فصول جابه جایی سخت است. به جای این موضوع می توانیم بر روی مذاکرات تمرکز کنیم”. در این باره نیز اوجالان اعتقادی به قدم های پشت سر هم ازسوی یک طرف مذاکره ندارد وی معتقد است باید اقدامات همگامی صورت گیرد.
درباره مسئله “ترک کوه ها- موضوع بازگشت”، باید اقداماتی اعم از: وضع قانون جدید، آغاز مذاکرات، آتش بس قطعی همزمان طرفین و تغییر در قانون اساسی و بازگشت به حیات اجتماعی انجام گیرد. اقدامات همگامی که در این ۵-۴ ماه صورت خواهد گرفت به صلح پایدار منجر خواهد شد.
مدیریت مذاکره چگونه خواهد بود؟
این بخش که از ۹ ماده تشکیل می شود؛ چگونگی مدیریت روند مذاکره را شرح می دهد. جنبه های تعیین کننده روند مذاکرات سیاست های دموکراتیک خواهد بود، از مبانی روش های قانونی استفاده خواهد شد، تعریف مفاهیم و چگونگی اصلاح مفاهیم مشخص خواهد بود، منظور از “عدم تظاهرات ضد حکومتی” باید با تعاریف روشن مشخص شود، مراحل روند مذاکرات باید به صورت مکتوب ثبت شود، تمام مراحل مذاکرات باید ثبت شود، مسائلی مانند امضا، توافقات و نگهداری از آنها باید به صورت مفصل شرح داده شود.
تاریخ و فلسفه
اوجالان در این بخش در ۱۱ سرفصل از گذشته تا کنون و نگاه به آینده و اقداماتی که صورت خواهد گرفت و به جایی که خواهند رسید را خلاصه می کند. این نگاه به ترتیب به شرح ذیل است:
۱) ماهیت روابط کرد-ترک در تاریخ خاورمیانه و وضعیت کنونی آن
۲)دلایل داخلی و خارجی افزایش مشکلات روابط کرد-ترک و رابطه آن با کاپیتالیسم و مدرنیزاسیون
۳)حادثه تغییر دولت و افزایش مشکلات در روابط کرد-ترک. استفاده حکومت های روی کار آمده از این مشکل برای افزایش اقتدار خود. استفاده از خشونت و پیامد های آن
۴) ویژگی خاص سیستم روند مذاکرات و تاثیر آن بر خاورمیانه
۵)ارتباط روند مذاکرات با روند صلح و دموکراتیک سازی و اصلاحات قانون اساسی و حیات اجتماعی در سایه دموکراتیک سازی
۶) نتایج حقوقی و قانونی روند مذاکرات
۷) ابعاد امنیتی روند مذاکرات
۸) تاثیرات اجتماعی-فرهنگی روند مذاکرات
۹) تاثیرات روند مذاکرات در حقوق زنان و تاثیرات زیست محیطی آن
۱۰)   به رسمیت شناختن تمام ابعاد برابری و آزادی روند مذاکرات در تاریخ جمهوریت ترکیه و تلاش در جهت هنجار سازی ابعاد این روند در حیات اجتماعی
۱۱) ایجاد نظمی دموکرات، کثرت گرا و جدید
ماده های صورت جلسه
در این بخش اوجالان ۴۰ سوال اساسی مطرح می کند. وی به زمینه شناسایی مشکلات، چگونگی تعریف مشکلات، ارائه پاسخ و راه حل های آنها، چشم اندازها و طرح های خود می پردازد. این سوال ها بیشتر حول  موارد زیر می چرخد: شناخت درست محتوای سیاست های دموکراتیک – تعریف و شناخت مفهوم هویت – حل دموکراتیک، برابر، کثرت گرایانه و قانونی مشکلات موجود – نمایشی درست از روند مذاکرات دموکراتیک سازی به منطقه و جهان – مقررات حقوقی و قانون اساسی در روند مذاکرات – تعریف جدید از شهروند، شهروند آزاد و دارای حقوق – روابط اجتماعی،اقتصادی روند مذاکرات و معرفی آن – کثرت گرایی در فرهنگ و آزادی –  تعیین مکانیزم های خاص برای رسیدن به حقایق تاریخ معاصر و  تعیین مکانیزم های خاص برای عملکرد بهتر مجلس سرفصل هایی می باشد که در این بخش جای می گیرد. همچنین در این بخش، پیشنهادات و ایجاد مکانیزم های مورد نیاز برای هر چه بهتر شدن کار با جزئیات توضیح داده شده است.
طرح های مرحله اقدام واجرا
این قسمت شامل ۶ ماده است. این که اقدامات مورد توافق در چه تاریخی و چگونه عملی خواهد شد در این قسمت جای می گیرد. بر اساس اظهارات حزب دموکراتیک خلق ها در این پیش نویس مسئله مهم و مورد تاکید، توافق هیئت حکومتی با این پیش نویش است. اگر حکومت با این پیش نویس موافقت کند چارچوب مورد نظر اوجالان برای مذاکرات نهایی خواهد شد. در این چارچوب طرح های حکومت نیز مشخص خواهد شد و تلاش خواهد شد تا فرق های موجود بین دو طرح به کمترین حد خود برسد. که در نتیجه آن حرکت مرسوم به حرکت بزرگ دموکراتیک در امرالی به تایید نهایی خواهد رسید.
این پیش نویس علاوه بر حکومت، به کوه قندیل و عموم مردم ارجاع خواهد شد و بعد از اعمال نظرات این ۳ گروه به شکل نهایی در خواهد آمد. در چند روز آینده بخش مربوط به نظرات مردمی به پیش نویس اضافه خواهد شد و بعد از آن متن نهایی به منظور روند قانونی به مجلس فرستاده خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *