۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • از سوی ملا بختیار مسئول امور اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان: تحلیلی از وضعیت منطقه‌ و کُردها در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

از سوی ملا بختیار مسئول امور اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان: تحلیلی از وضعیت منطقه‌ و کُردها در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
  • ۳۱۲ بازدید
  • ۰
مسئول امور اجرایی دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان در مراسم سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اربیل، در تحلیلی از وضعیت منطقه‌ و کُردها، با اشاره به روابط مستحکم میان کُردهای عراق و جمهوری اسلامی و تأثیرات این انقلاب بر کُردهای عراق تاکید کرد که ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که در تحولات اخیر قوی و با ثبات تر شده است.

به گزارش کردپرس، روز چهارشنبه ۲۰ بهمن/ ۸ فوریه، مراسمی از سوی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سالن سعد عبدالله شهر اربیل به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با حضور مقامات ارشد حزبی و دولتی اقلیم و شخصیت ها و علمای دینی اقلیم کردستان برگزار شد.
ملا بختیار مسئول امور اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) طی سخنرانی در این مراسم، گفت که کُردهای عراق با اهمیت ویژه ای وقایع مقطع انقلاب و سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران را پیگیری می کردند.
متن سخنرانی ملا بختیار در این مراسم به‌ این شرح است: ۳۸ سال پیش از این و در هنگام وقوع انقلاب اسلامی ایران، ما مبارزه مسلحانه خود علیه رژیم بعث عراق را آغاز کرده و در کوه‌ها علیه این رژیم مبارزه کرده و خواهان کسب حقوق دمکراتیک و حق تعیین سرنوشت خود بودیم.
در آن زمان رژیم شاه و رژیم بعث صدام که با حداکثر توانایی خود در پیمان الجزایر متحد شده بودند، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تحقق حقوق و اهداف آزادی خواهانه کردها در عراق به کار می گرفتند. به همین دلیل وقوع انقلابی علیه شاه به عنوان یکی از دشمنان ما، برای نیروهای پیشمرگ کرد عراقی مایه خوشحالی و امید بسیار بود. ما امیدوار بودیم که رژیم شاه سقوط کرده و با فراغ بال و آسودگی خیال از جانب همسایه خود، تمام تمرکز و توان خود را بر مبارزه با رژیم بعث صدام بگذاریم.
در آن مقطع رژیم شاه با کُردهای عراق دشمنی کرده و مرتباً مرزها را به‌ روی ما بسته و پیشمرگ های ما را بنا به پیمان الجزایر با صدام، دستگیر کرده و به رژیم صدام تحویل می داد و این پیشمرگ ها توسط رژیم بعث زندانی شده و یا اعدام می شدند، به همین دلیل  آغاز خیزش های مردمی در ایران علیه رژیم شاه و پیروزی انقلاب و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، برای ما نقطه عطف مهم و بزرگی بود.
اگر نگاهی به وقایع و رویدادهای تاریخی ایران از دهه شصت میلادی به بعد بیاندازیم، می بینیم که وقایع داخلی ایران از انقلاب مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی، همیشه تاثیری جدی بر وضعیت و اتفاقات داخلی عراق و دیگر ملل منطقه بر جای گذاشته است، تمامی وقایع سیاسی داخلی ایران تاثیرات مختلف و متفاوتی را بر معادلات سیاسی عراق، ترکیه، سوریه و در کل تمامی منطقه داشته است؛ چرا که ایران یکی از بزرگترین کشورهای خاورمیانه است و نمی توان بدون در نظر گرفتن تاثیر و جایگاه این کشور، هیچگونه برنامه ای را برای کشورهای منطقه پیش بینی کرد.
همانطور که جناب مام جلال نه فقط در زمان وقوع انقلاب اسلامی، بلکه در سال ۱۹۶۷ و در کتاب کردستان و جنبش آزادیخواهی ملت کرد، تاثیر و جایگاه آینده ایران را درک و بر اهمیت آن تاکید کرده بود و تنها سیاستمداری در خاورمیانه بود که‌  در زمانی که شاه از انقلاب مردم ایران ترسیده و امام خمینی را از کشور تبعید کرده بود، نام امام خمینی (ره‌) را در سیاست های خود آورده و وقوع جنگ خلیج فارس و تشدید بحران های خاورمیانه را پیش بینی کرد.
مام جلال همچنین پیشبینی کرد که تمامی معادلات سیاسی خاورمیانه با پیروزی انقلاب اسلامی دگرگون می شود. زمانی که امام خمینی (ره‌) در نجف به سر می برد، جناب مام جلال اولین رهبر اپوزیسیون بود که از طریق یکی از اعضای فعال حزب اتحادیه میهنی کردستان به نام حاجی داود، پدر شهید سلمان، نامه ای را برای امام فرستاده و در آن نامه تاکید کرده بود که سقوط رژیم شاه به نفع رژیم کنونی عراق نیست و پیشنهاد داده بود که اگر هیچ راه دیگری باقی نماند، بهتر است امام به مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی در مرز ایران تشریف آورده و از آنجا انقلاب مردم ایران را رهبری کند و اتحادیه میهنی نیز در این زمینه با تمام توان با وی همکاری می کند.
مام جلال در آن زمان، از تمامی پیشمرگ های اتحادیه میهنی خواست که در مرزهای ایران مستقر شده و با تمام قوا از انقلابیون ایران حمایت کنند، چرا که نباید این فرصت برای سقوط رژیم شاه از دست برود.
پس از سقوط رژیم شاه در ایران نیز هدف اصلی اکثریت، این بود که ایران ثبات و آرامشی را به دست آورده و سرانجام کردها نیز به عنوان یک ملت، با حکومت جدید ایران رابطه دوستی برقرار کنند.
به یاد دارم در زمانی که اولین دیدار میان مسئولین جمهوری اسلامی ایران و مقامات اتحادیه میهنی کردستان برگزار شد، مام جلال میان جمهوری اسلامی و احزاب کرد مخالف این کشور، نقش میانجی را ایفا می کرد و داریوش فروهر رئیس هیئت ایرانی در گفتگو با کردها بود و مام جلال در دیدار با وی اعلام کرد: عراق صد در صد به جنگ با ایران برخواسته و به کشور شما حمله می کند؛ چرا که در همسایگی قرار گرفتن با دولتی که‌ دارای  استراتژی، فلسفه و ایدئولوژی متفاوت از رژیم بعث و ذهنیت فاشیستی صدام باشد، به نفع رژیم ملی گرای عرب نیست.
ایران کنونی، دیگر ایران گذشته نیست و این کشور در حال حاضر یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه بوده و با ابرقدرت های جهان رقابت می کند. ما نیز این جایگاه را بهتر از دوران های پیش درک کرده و از تاثیرات آن بر معادلات سیاسی آگاهیم، چرا که کردها نیز دیگر به مانند مقطع حکومت شاه و پس از آن نیستند، ما در حال حاضر دارای دولت خود هستیم که روابط گسترده ای با دولت های جهان برقرار کرده و بیشتر کشورهای دنیا دولت اقلیم کردستان را به رسمیت شناخته و ۲۵ کشور دفاتر نمایندگی و کنسولگری های خود را در اقلیم گشوده اند، همچنین مبارزات آزادیخواهی و میهن پرستی کردها نیز به ویژه در ترکیه و سوریه ابعاد گسترده تر و عالیتری یافته است و کردها در تحولات و معادلات سیاسی جدید منطقه، جایگاه محکمتری دارند.
در مقطع کنونی نیز جهان با پدیده های جدید و سیاست نوین روبرو شده، از جمله اینکه در آمریکا رئیس جمهوری جدید با سیاست های متفاوت بر سر کار آمده، انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده، جنبش راشیزم در اروپا رشد و نمو یافته، ابر قدرت ها یک گفتمان و فلسفه واحد ندارد، گفتمان سازمان ملل یکدست و واحد نیست و پیمان هایی مانند لوزان، سایکس پیکو و الجزایر ثبات پیشین را در خاورمیانه ندارند و گفتمان سیاسی و فلسفه حکمرانی تغییر و تحولی اساسی را به خود دیده است.
سرانجام سیاست های شکست خورده کشورهایی که پیشتر حتی حاضر نبودند نام کردها را به زبان بیاورند، یکی پس از دیگری فرو ریخته و وضعیت داخلی کشورهایی که قبلاً حامی صدام حسین بودند دچار وضعیت وخیمی شده که نتیجه نامطلوب حکومتهای ستمکار منطقه است.
در این میان فقط کشور ایران دارای قدرت و ثبات است و حتی کشور ترکیه نیز توانای رقابت با ایران، در زمینه قدرت و ثبات داخلی و سیاست خارجی را ندارد. همانطور که می بینیم سوریه در مقابل خیزش های ساده و محدود مردمی به چنین سرانجام فاجعه باری رسید و به دلیل فقدان دیدگاه استراتژیک و مناسب برای حل مشکلات داخلی موجب بار آمدن ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تن قربانی شده و دست کم ۵۵ الی ۶۰ درصد این کشور به کلی ویران شده است.
همچنین کشورهایی چون لیبی، بخش عربی عراق و یمن دچار ناآرامی و ناامنی های شدید شده و هیچ گونه آرامش و ثباتی ندارند و حتی قانون اساسی عراق نیز آنطور که باید اجرا نمی شود، از سوی دیگر اختلافات و مشکلات داخلی اساسی میان شیعیان عراق و میان سنی ها و همزمان میان شیعه و سنی وجود دارد و اربیل و بغداد نیز بر سر بسیاری مسائل از جمله بدیهی ترین آنها که قانون اساسی است، دچار مشکل هستند و دولت مرکزی عراق علیرغم درخواست های ما، حاضر به اجرا کردن قانون نیست.
اما در میانه این آشوب ها، ایران به خوبی خود را از این آسیب ها حفظ کرده و در امور داخلی دارای ثبات و قدرت بوده و در تحولات قدرت خود را افزایش داده و از لحاظ ژئوپولتیک، یکی از قویترین کشورهای منطقه به شمار می آید.
به عقیده ما باید از تجربیات گذشته درس گرفته و مشکلات خاورمیانه نیز مانند مشکلات غرب در قرن هجدهم حل شده و توافق جامع و استراتژیک در میان دولت های بزرگ و دولت های اقلیمی منطقه ایجاد شود و جنگ های طائفی، قومی و مذهبی و ضدیت با دمکراسی در خاورمیانه، برای همیشه ریشه کن شده و پایان داده شوند.
اکنون زمان ایجاد ثبات در خاورمیانه فرا رسیده است، زمان دادن حق تعیین سرنوشت، به ملت ها است و زمان آن است که انسان انسان واقعی بوده و شهروندان، دارای حقوق واقعی شهروندی باشند و ما هم شاهد پیشرفت باشیم.
اگر پیشرفت در خاورمیانه در یک کشور وابسته و منوط به پیشرفت در دیگر کشورها نشده و حل مشکلات داخلی در ایران وابسته و گره خورده به حل مشکلات داخلی عراق نباشد و به همان ترتیب حل مشکلات داخلی عراق وابسته و منوط به کشورهای دیگر از جمله سوریه و لبنان و تمامی منطقه نباشد؛ مطمئناً ما هرگز نمی توانیم به ثبات و پیشرفت و تمدنی که در اروپا و دیگر نقاط دنیا وجود دارد برسیم.
بی گمان توافق دولت های بزرگ دنیا با دولت های منطقه براساس تحولات جهانی امری است که به نفع کردها خواهد بود.
به هیچ روی از لحاظ سیاسی، قانونی، انسانی و نیز با توجه به روابط کردها با دولت های همسایه قابل قبول نیست که دولتی در منطقه به فکر ایجاد لوزانی دیگر، یا تکرار سایکس پیکو باشد و یا قصد داشته باشد که توافقی بدون در نظر گرفتن جایگاه کردها و آنچه بر آنان گذشته و براساس قربانی کردن کردها و منافع آنان و صورت دهد.
نمی توان پذیرفت که رهبری جدید در دنیا بر سر کار آمده و اختلافات و تنش ها با ایران، ترکیه، عراق و یا هر کشور دیگر جهان را تشدید کرده و کردها ضررمند اصلی در این زمینه باشند.
چرا که کردها طرفدار روش های استراتژیک و منطقی در منطقه هستند و خواستار تحقق حقوق دمکراتیک تمامی طیف ها و اقوام و جریان ها و نیز استقرار ثبات و صلح با تمامی کشورها و دولت های منطقه هستند و به نظر من دولت اقلیم کردستان نیز با عملکرد خود اثبات نموده در قبال وقایع و رویدادها خواستار حل مشکلات و حفظ ثبات و صلح منطقه است و برخلاف آنچه که پیشتر ادعا می شد که کردها نمی توانند صلح و ثبات منطقه و حسن همجواری و مرزهای خود را حفظ کنند، به خوبی از عهده مدیریت منطقه ای برآمده است.
ما کردها منطقه را بسیار بهتر از کشورهایی که صد سال پیش و در نتیجه پیمان سایکس- پیکو به وجود آمده اند، اداره و حفظ کرده ایم، نیروهای پیشمرگ ما بسیار کارآمدتر و شجاع تر از ارتشی ظاهر شدند که بودجه‌ عظیمی را به‌ خود اختصاص داد، اما نتوانست در مقابل شماری از سلفی های مسلح و انتحاری مرتجع و کهنه پرست مقاومت کند؛ اما کردها نه تنها از خود دفاع کردند بلکه بسیاری از مناطق مورد مناقشه عراق را از شنگال تا خانقین را در عراق ۳۰-۴۰ کیلومتری از اشغال داعش آزاد کردند.
در اینجا لازم است به نقش جمهوری اسلامی ایران اشاره شود که همچنان مانند گذشته که حامی کردها بوده و از مبارزات سرنوشت ساز ما علیه فاشیست ترین دولت منطقه، یعنی رژیم بعث صدامی حمایت کرد، در این مقطع نیز به‌ حمایت از ما ادامه‌ داد.
جمهوری اسلامی ایران در دو مقطع و مرحله سرنوشت ساز و متفاوت، دشمن دشمن ما به شمار آمده، اول در زمان رژیم بعث صدامی و مبارزه ما با این رژیم دیکتاتور و مرحله دوم در جنگ با تروریست های داعش.
از سوی دیگر خوشبختانه همگی احزاب اصلی اقلیم کردستان رابطه خوب و معقولی با جمهوری اسلامی داشته و بدون شک همگی خواهان تعمیق و گسترش این روابط هستیم و می خواهیم که دولت جمهوری اسلامی روابط خود با کردهای سوریه و ترکیه را نیز به مانند اقلیم کردستان توسعه و تحکیم بخشد.
همانطور که پیشتر نیز مشاهده نکرده ایم که ایران مانع تحقق اهداف کردها بوده باشد، مطمئناً روابط حسنه ایران با کردها ثبات داخلی بیشتری را برای این کشور به دنبال دارد و موجب اطمینان بخشی هر چه بیشتر به کردها می شود هر چند تاکنون تلاش هایی که در این راستا صورت گرفته، موفق نبوده است. امید است ما کردها و ملت ایران که در طول تاریخ دارای سرنوشت مشترکی بوده ایم با فراغ بال بیشتر و در آرامش، یکدیگر را درک کرده و به سوی آینده ای روشن تر قدم برداریم.
از دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم که در تمامی کنگره ها و نشست هایی که در مورد سوریه در ژنو و آستانه و… برگزار می شود سرنوشت و راه حل مشکلات این کشور و عراق و منطقه را مورد تأکید قرار دهند؛ چرا که اقلیم کردستان به سیاست و تصمیم گیری های آنان چشم دوخته و می خواهیم کردها را به عنوان دوست خود به حساب بیاورند و عزم ما را برای تحقق و دستیابی آرمانهای همیشگی خود در آینده، در نظر بگیرند.
منبع: سایت رسمی حزب اتحادیه‌ میهنی کردستان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین