۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اردوغان: گروه های پ.ک.ک٬ فتو٬ پ.ی.د٬ داعش و ی.پ.گ هم راستا هستند

اردوغان: گروه های پ.ک.ک٬ فتو٬ پ.ی.د٬ داعش و ی.پ.گ هم راستا هستند

  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
  • ۲۱۰ بازدید
  • ۰

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی مکزیک اقدامات گروه های ترویستی پ.ک.ک٬ فتو٬ پ.ی.د٬ داعش و ی.پ.گ را در یک راستا دانست.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «تل ویسا» مکزیک در مورد دخالت گروه تروریستی پ.ک.ک در کودتای نافرجام ۱۵ جولای گفت: “در حال حاضر گروه‌های تروریستی پ.ک.ک٬ فتح الله گولن٬‌ پ.ی.د٬ داعش و ی.پ.گ همگی مکمل یکدیگر بوده و هیچ فرق باهم ندارند و پتانسیل برای اقدام مشترک علیه دولت ترکیه را دارا هستند”.

وی افزود: “این گروها با وطایف مختلف اما در یک میدان قرار دارند. ما در آستانه انتخابات گذشته نیز شاهد چنین اقداماتی بودیم. شباهت آنها در بسیاری از بیانات این گروه ها نیز هویداست”.

اردوغان با اشاره به اینکه در جریان کودتای نافرجام ۱۵ جولای گروه تروریستی فتح الله گولن «فتو»، در حال سپری کردن آخرین روزهای تعطیلی خود در مارماریس بود، اظهار داشت: “پس از شنیدن خبر این حادثه مشکلاتی در برقراری تماس تلفنی داشت به وجود آمد و برای برقراری ارتباط با مردم می‌خواستم مصاحبه مطبوعاتی انجام دهم. پس از ایجاد مشکلات از طریق ۴ شبکه مردم ترک را به میدان‌ها دعوت کردم”.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تمییز قائل شدن بین گروه های تروریستی را غیر قابل قبول دانست و گفت: برای استرداد سرکرده گروه تروریستی فتح الله گولن مدارک لازم به آمریکا؛ محل اقامت این فرد ارایه شده است.

– وضعیت فوق العاده مربوط به امور داخلی است

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به شهادت ۲۳۷ نفر و زخمی شدن ۲۱۹۱ تن در کودتای نافرجام ۱۵ جولای گفت: “به رغم روشنی اتفاقات آن شب مانند بمباران مجلس، مجتمع ریاست جمهوری، مقر نخست وزیری، اداره پلیس، یگان ویژه که در آنجا ۵۲ پلیس کشور به شهادت رسیدند، برخی ها می پرسند چرا اعلام وضعیت فوق العاده کرده اید؟ کی باید اعلام کنیم؟ بعد از این که ترکیه دچار ورشکستگی شد؟ آیا این امکان پذیر است؟”.

وی خاطرنشان کرد: “این مسئله داخلی ترکیه است و ما خودمان برای کشورمان تصمیم می گیریم. فرانسه چه کار کرد؟ با یک پرونده ۱۵ ماده ای به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه کرد و آ نها هم این درخواست فرانسه را منتقی ارزیابی کرده و حکم صادر کردند. ترکیه هم همین روال را طی کرد”.

او افزود: ” فرانسه پس از کشته شدن چند نفر به دست گروه های تروریستی، هزاران سیاستمدار از جامعه بین المللی را به این کشور دعوت کرده و با آن ها از محل حادثه بازدید کردند. برخی ها از طریق تلفنی به ما ابراز ناراحتی کرده و گفتند در مبارزه دموکراسی در کنارتان هستیم. این رفتارها صادقانه نیست. لطفا این گلایه من را جهان به عنوان یک گلایه دموکراتیک بپذیرد”.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سئوال این که ” چرا کنوانسیون حقوق بشر اروپا را به تعلیق در آورده و وضعیت فوق العاده اعلام کردید” گفت: ” این وضعیت برای تسریع روند قانونی اعلام شد.

ویادامه داد: در حال حضر در فرانسه وضعیت فوق العاده برقرار است. یک سال این وضعیت را اعلام کردند. شش ماه نخست را پشت سر گذاشتند. الان وارد شش ماه دوم شدند. در ایالت های آمریکا حتی حکومت نظامی اعلام کردند. در ایاللت باواریای آلمان همچنین وضعیت فوق العاده را اعلام کردند.

اردوغان در مورد تحولات سوریه تصریح کرد: در این کشور با رژیم اسد و گروهای تروریستی مبارزه می شود.

او با بیان این که تقسیم ترور به «خوب و بد» را کنار بگذارید گفت: بنابر این بیایید تروریسم از نو تعریف کنیم. آن موقع پلت فرم مبارزه مشترک تشکیل می دهیم. متاسفانه الان یک پلت فرم مبارزه مشترک نداریم و بدین ترتیب موفق نمی شویم.
منبع:آناتولی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین