۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ارتش ترکیه در آستانۀ پاکسازی کامل پایگاه اصلی PKK در خاک ترکیه

ارتش ترکیه در آستانۀ پاکسازی کامل پایگاه اصلی PKK در خاک ترکیه

  • ۷ آبان ۱۳۹۴
  • ۳۳۰ بازدید
  • ۰

کوهستان ایکی یاکا به خاطر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی سخت آن نقطۀ مناسبی برای نیرو های PKK است که از آن به عنوان پایگاه و از مرز آن با عراق به عنوان مسیر اصلی تردد به قندیل استفاده کنند. اینک ۹۰ درصد این منطقه توسط ارتش ترکیه پاکسازی شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از دیلی صباح، ارتش ترکیه رفته رفته به پایان یک عملیات کلیدی نزدیک می شود که حدود یک ماه پیش آغاز شد و هدف آن پاکسازی ناحیه ای در استان جنوب شرقی حکاری بود که گفته می شود پایگاه اصلی حزب کارگران کردستان (PKK) در داخل خاک ترکیه است.
در این عملیات که در کوهستان های ایکی یاکا (یا سامدی داغ) نزدیک روستای داغلیجه و پایگاه نظامی دور افتاده ای در منطقۀ یوکسکووا انجام می شود، که منطقه ای خالی از سکنه است و گذرگاه اصلی نیرو های PKK برای ورود از شمال عراق به داخل ترکیه است، حدود ۶ هزار سرباز شرکت دارند.
منطقۀ مزبور را به خاطر حضور PKK با پناه گاه ها و مخفی گاه های آذوقه و مهماتش در آن، “قندیل ترکیه” نیز می نامند. چهره های کلیدی و رده بالای PKK از جمله رهبر نظامی آن مراد قاراییلان در منطقه حضور داشتند تا در عملیات نیرو هایشان را رهبری کنند. گفته می شود پس از آغاز حملات هوایی ترکیه که کوهستان قندیل را هدف قرار داد، قاراییلان به شمال سوریه گریخته است.
ارتش ترکیه از زمان حملۀ ۷ سپتامبر در نزدیکی پایگاه نظامی داغلیجه که به کشته شدن ۱۷ سرباز انجامید تا کنون به عملیات خود در منطقۀ یوکسکووا ادامه داده است. ۲ تیپ کماندو و ۲۰ گردان نیروی ویژه بیشتر مناطق را پاکسازی کرده و شبه نظامیان PKK را در کوهستان ایکی یاکا محاصره کرده اند. بر اساس گزارش ها حدود ۹۰ درصد از منطقه پاکسازی شده است.
کوهستان ایکی یاکا که در حد فاصل دو پایگاه نظامی داغلیجه و آکتوتون واقع شده است، به خاطر شرایط سخت جغرافیاییش اجازۀ حضور نظامی دائمی یا تأسیس پایگاه را در آن نمی دهد. ارتفاع این ناحیه بیش از ۳ هزار متر است و شرایط آب و هوایی نا مساعدی دارد.
از این رو نیرو های PKK از این نقطۀ کوهستانی محافظت نشده و مرز آن به عنوان پایگاه و مسیر رفت و آمد خود از پایگاه هایشان در شمال عراق استفاده می کنند و از این نقطه به پایگاه های نظامی اطراف حمله می کنند.
در سال ۲۰۱۵، علاوه بر حملۀ ۷ سپتامبر، پایگاه نظامی داغلیجه دو بار دیگر نیز مورد حملۀ شبه نظامیان PKK قرار گرفته است، در ۱۴ اوت و ۱۷ اکتبر که طی آنها به ترتیب ۳ و ۴ سرباز کشته شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *