۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اخاذی یا مالیات، پ.ک.ک از مردم طلب پول های کلان می کند

اخاذی یا مالیات، پ.ک.ک از مردم طلب پول های کلان می کند

  • ۸ خرداد ۱۳۹۷
  • ۳۵۶ بازدید
  • ۰

شبکه تلویزیون کردی زبان رووداو در گزارشی اعلام کرد: اصناف و بازاریان شهر کردنشین قامیشلو در شمال سوریه می گویند: تشکیلات اداری مناطق کردنشین شمال سوریه که در کنترل پ.ک.ک است تحت عنوان مالیات و با بکارگیری زور از مردم اخاذی می کند و این سبب شده تا اوضاع اقتصادی آنها وخیم شود.

به گزارش انجمن بی تاوان  به نقل از رووداو تی وی، مردم از این وضعیت ناراضی هستند و خواهان توقف این روند شده اند.

از طرف دیگر مسئولان پ ک ک ضمن تایید گرفتن باج از مردم می گویند تشکیلات ما برای اداره امور نیازمند پول بیشتر است لذا باید از مردم پول بگیرد. این در حالی است که تشکیلات ادعایی پ.ک.ک در مناطق کردنشین شمال سوریه مورد تایید رسمی هیچ دولت یا سازمانی نیست و هیچ خدماتی نیز به مردم ارائه نمی کند.

طی ماه های اخیر شبه نظامیان وابسته به پ.ک.ک در مناطق کردنشین سوریه ده ها نفر از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی مخالف و منتقد را بازداشت کرده اند. عمده فعالان سیاسی دستگیر شده وابسته به شورای میهنی کردهای سوریه هستند . شورای میهنی کردهای سوریه موسوم به  ENKS که از حمایت مالی و نظامی مسعود بارزانی برخوردار است دربرگیرنده چندین حزب و سازمان سیاسی و مدنی کردهای سوریه است که سیاست و عملکرد پ.ک.ک در اداره مناطق کردنشین سوریه را قبول ندارند .

پیش از این “علی احمد” معاون مدیر آسایش (امور امنیتی) منطقه سوران در اقلیم کردستان عراق نیز گفته بود: پ.ک.ک در مناطق مرزی از مرزنشینان و کاسبکاران باجگیری می کند. این گروه با خواست و تشخیص خود نرخ کالاهای وارداتی و صادراتی را تعیین و از کاسبکاران به زور دریافت می کنند. مثلا از مجموع ۱۰۰ راس گوسفند و بز، ۳ راس را به عنوان گمرک یا همان باج برای خود برمی دارند. برای هر کندوی عسل هم ۱۰۰۰ دینار باج می گیرند و در ازای هر راس بزغاله و بره هم مبلغ ۱۰ هزار دینار دریافت می کنند. این در حالیست که سالانه هزاران راس گوسفند و بز و دیگر حیوانات اهلی مردم به منظور چرا راهی کوهستان ها می شوند که همگی مشمول  طرح اخاذی و باجگیری پ.ک.ک می شوند.

پ.ک.ک برای هر محموله چای و پارچه ۱۰۰ دلار و در ازای یک محموله بصورت بسته بندی شده ۲۰۰ دلار از مردم در مرزهای خواکورک دریافت می کند. روزانه بیش از ۱۰۰ خودرو که هرکدام حداقل ۱۰۰ کارتن بار دارد؛ از مرز بین ترکیه و اقلیم عبور می کنند که اینها هم همگی شامل این طرح باجگیری می شوند. درباره  درآمد این گروه از محل اخاذی و باجگیری باید گفت در صورتیکه میانگین هر محموله حداقل  ۱۵۰ دلار محاسبه شود و روزانه ۱۰۰ خودرو را حساب کنیم،  گروه پ.ک.ک در ماه ۴۵۰ هزار دلار از مردم این منطقه باج می گیرد.

کاروان کریم خان  مدیر اداری ناحیه سیدکان در این باره گفت: وجود پ.ک.ک برای مردم این منطقه و اقتصاد اقلیم کردستان، خسارات زیادی به بار آورده و تاکنون سبب کشته شدن دهها تن از اهالی این منطقه و زخمی شدن شمار زیادی شده است. پ.ک.ک مشکلات زیادی برای شهروندان سیدکان به وجود آورده است چرا که بیش از ۱۰۰ روستای منطقه و بیش از %۵۰ خاک سیدکان تحت کنترل این گروه است که اهالی قادر به استفاده از خاک حاصلخیز این منطقه نیستند. هر نفر از اهالی منطقه به منظور رفتن به مناطق ییلاقی که تحت کنترل گروه پ.ک.ک است، به ناچار باید از نقطه ایست بازرسی آنها عبور کند و لذا مجبور به پرداخت باج خواهد بود که این مبلغ به نسبت اسباب و اثاثیه و تعداد راس حیوانات خواهد بود. گفتنی است که مردم این منطقه اکثرا دامدار هستند و ناچار به کوچ ییلاقی هستند و هرکدام هم شمار زیادی دام دارند.

کرمانج عزت فرماندار سوران نیز در این باره می گوید: از سال ۱۹۹۱ تاکنون به دلیل حضور پ.ک.ک در منطقه و بمباران این مناطق به بهانه حضور آنها توسط جنگنده های ترکیه، بیش از ۳۰۰ نفر از اهالی منطقه جان خود را از دست داده اند. مستقر شدن اعضای این گروه در مناطق ییلاقی که محل چرای دام روستائیان است؛ از مهمترین دلایل این قتل عام ها بوده است.
منبع :کورد هوال

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین