۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احتمال عملیات نظامی وسیع ترکیه به پایگاه‎های «پ.ک.ک» در شمال عراق

احتمال عملیات نظامی وسیع ترکیه به پایگاه‎های «پ.ک.ک» در شمال عراق

  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
  • ۲۷۷ بازدید
  • ۰

رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی از احتمال حمله نیروهای نظامی کشورش به پایگاه‌های حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» واقع در عمق خاک شمال عراق خبر داد.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از رسانه های ترک ، رجب طیب اردوغان در یک گفتگوی تلویزیونی که در ساعات پایانی شامگاه پنجشنبه ۷ ژوئن پخش شد گفت:«اگر کوچکترین تهدیدی از داخل خاک عراق متوجه ترکیه شود که این احیانا اتفاق میافتد، ما در مورد آن اول با بغداد مذاکره خواهیم کرد اما اگر بغداد قادر به حل این موضوع نباشد آن وقت ما به دنبال کسب موافقت کسی برای اقدام در این زمینه نخواهیم بود و به سنجار، قندیل و مخمور حمله خواهیم کرد».

اردوغان گفت، حمله ترکیه به مناطق مذکور «ممکن» است در هر زمانی رخ دهد.

معمولا رئیس جمهوری ترکیه از قندیل و سنجار به عنوان اهدافی برای هرگونه حمله احتمالی ترکیه به پایگاه‌های حزب کارگران کردستان در شمال عراق یاد می کرد اما این اولین باری است که او منطقه «مخمور» واقع در جنوب موصل را نیز به عنوان هدفی برای نیروهای ترکیه ذکر کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه گفته است پایگاه‌های حزب کارگران کردستان در کوه‌های قندیل را منطقه مخمور حمایت می‌کند.

از طرفی سلیمان صویلو وزیر کشور ترکیه روز دوشنبه گذشته ضمن تاکید پیشروی نیروهای کشورش به سوی پایگاه‌های حزب کارگران کردستان در کوههای قندیل واقع در شمال عراق در این رابطه گفت، آغاز حمله نظامی هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد و فقط به «مسئله وقت» بستگی دارد.

حزب کارگران کردستان که آنکارا، واشنگتن واتحادیه اروپا از آن با عنوان «سازمانی تروریستی» یاد می‌کنند از سال ۱۹۸۴ تاکنون در داخل خاک ترکیه به مبارزه مسلحانه روی آورده و با نیروهای دولتی ترکیه می‎جنگد اما فرماندهی نظامی آن هم اکنون در کوه‌های قندیل در شمال عراق در مناطق هم مرز با ترکیه مستقر است.

ارتش ترکیه در هفته های گذشته حملات مکرر خود در مناطقی را که قبلا به طور مستمر بمباران هوایی می کرد، به طور مضاعف افزایش داده است.

هفته گ‍ذشته ترکیه خبر کشته شدن ۴ تن از سربازان خود در درگیری با عناصر حزب کارگران کردستان در شمال عراق را اعلام کرد.

آنکارا بارها از احتمال انجام عملیاتی نظامی در شمال عراق سخن گفته است، عملیاتی همانند عملیات «سپر فرات» در اوت ۲۰۱۶ و عملیات «شاخه زیتون» که در ژانویه ۲۰۱۸ علیه جنگجویان کُرد در شمال سوریه انجام شد.

در همین رابطه اردوغان بارها خواستار اقدام دولت عراق علیه پایگاههای حرب کردستان در شمال این کشور شده بود و تهدید کرده بود که اگر دولت عراق از هرگونه تحرکی در این زمینه امتناع ورزد ترکیه خود دخالت خواهد کرد.

اظهارات اردوغان درست سه هفته قبل از برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور ایراد می شود.

پیشتر علمیات نظامی ارتش ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» علیه جنگجویان کُرد مورد تاییدهای گسترده‌ای در این کشور واقع شد.

ترکیه و حزب «پ.ک.ک» پس از ۴۹ هزار کشته در درگیری‌های خونین میان دو طرف در تابستان ۲۰۱۵ برای برقراری آتش‌بس با هم به توافق رسیدند. اما برغم این آتش‌بس از آن زمان تاکنون مناطق جنوب شرق ترکیه روزانه شاهد ناامنی و درگیری های بین نیروهای امنیتی و «حزب کارگران کردستان» بوده است.

در این گفتکوی تلویزیونی همچنین اردوغان به وضعیت فوقالعاده جاری در ترکیه که از دو سال پیش در پی کودتای نظامی ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور اعلام شده است، اشاره کرد و از احتمال برداشتن وضعیت فوق‌العاده پس از اجرای انتخابات مقرر در ۲۴ ژوئن جاری خبر داد.

وی در ادامه گفت:« پس از اجرای انتخابات موضوع وضعیت فوق‌العاده در کشور را به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد و این امکان وجود دارد که آن را لغو کنیم»

دولت اردوغان با اعلام وضعیت فوق العاده طی دو سال گذشته بیش از ۱۴۰هزار نفر از مخالفان خود را از پست‌ها دولتی اخراج کرد.بخش دادگستری، آموزش و پرورش و موسسات رسانه‌ای پاکسازی گسترده‌ای صورت گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین