۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احتمال رویارویی نظامی پ.ک.ک و ارتش ترکیه در خاک عراق

احتمال رویارویی نظامی پ.ک.ک و ارتش ترکیه در خاک عراق

  • ۷ بهمن ۱۳۹۴
  • ۴۳۳ بازدید
  • ۰

فرمانده ارشد پ.ک.ک در شنگال می گوید ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک و نه داعش در شمال موصل مستقر شده است. نگران نبرد قریب الوقوع میان پ.ک.ک و ترکیه در خاک عراق هستیم. با این حال برای این رویارویی آماده هستیم.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس، سایت نیقاش در آلمان در گزارشی پیرامون حضور نیروهای ارتش ترکیه در عراق نوشت: ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال موصل در اواخر سال ۲۰۱۵ جنجال زیادی در عراق به پا کرد. مقامات عراقی خواستار خروج سریع نیروهای ترکیه شده اند. اما برخی تحلیلگران معتقدند مشکل اکنون حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق نیست بلکه این نگرانی وجود دارد که اکنون که نیروهای پ.ک.ک برای مقابله با داعش در برخی خطوط مقدم کرکوک و موصل حضور پیدا کرده اند، ممکن است با نیروهای ارتش ترکیه در داخل خاک عراق درگیر شوند.
عگید کلاری، فرمانده ارشد پ.ک.ک در شنگال به نیقاش گفته است ارتش ترکیه برای هدف قرار دادن ما به کمپ بعشیقه در موصل آمد نه برای هدف قرار دادن داعش. ما از این نگرانیم که درگیری میان ما و آنها به زودی آغاز شود. اما ما برای این برخورد آماده هستیم.
زاگرس هیوا، عضو کمیته خارجی پ.ک.ک نیز می گوید: ترکیه می خواهد پ.ک.ک را در تمام مناطق کردنشین محو کند. ترکیه در راستای زنده کردن امپراتوری عثمانی در خاورمیانه اقدام به اعزام نیرو به عراق به منظور آموزش نظامی نیروهای ضدداعش کرده است. هدف ترکیه از استقرار نیرو در شمال موصل مقابله با پ.ک.ک در کرکوک و شنگال است. اما اگر این امر اتفاق بیفتد، پ.ک.ک در همه جا با ترکها خواهد جنگید.
عماد یوحنا یاکو، نماینده مسیحیان در مجلس عراق با اشاره به دیدار فاروق قایماقجی، سفیر ترکیه در عراق با مسئولان کمیسیون امنیت ملی و دفاع مجلس عراق پیرامون حضور نیروهای ترکیه در این کشور گفت: « به وی گفتیم که نگران برخورد پ.ک.ک و نیروهای ترکیه در داخل خاک عراق هستیم اما سفیر ترکیه این نگرانیها را بی مورد دانست.»
صفین دزه یی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در این باره گفت: پ.ک.ک و ترکیه نباید مشکلاتشان را در زمین کردهای عراق حل کنند. آنها باید وارد گفتگو شوند اینجا برای تقابل ترکی- کردی مکان مناسبی نیست. این امر باید در داخل ترکیه اتفاق بیفتد و پ.ک.ک نیز در تعامل با مقامات اقلیم کردستان باید واقع بین باشد.
وی درباره حضور نیروهای ترکیه در اقلیم کردستان گفت: ارتش ترکیه سه پایگاه نظامی در بامرنی در استان دهوک تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق دارد. این کشور در سال ۲۰۱۵ سه مرکز آموزشی دیگر در سوران، سلیمانیه و بعشیقه در نزدیکی موصل ایجاد کرده است.
نصیر نوری، سخنگوی وزارت دفاع عراق درباره موضع رسمی کشورش پیرامون احتمال درگیری میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه در داخل خاک عراق به نیقاش گفت: تقابل میان آنها نباید در داخل عراق اتفاق بیفتد. عراق رینگ بوکس نیست. ما وارد این تقابل نخواهیم شد و ترکیه هم باید بداند ورود نیروهایش به داخل خاک عراق توجیه قانونی ندارد.
کریم النور، عضو ارشد سازمان بدر عراق می گوید هنوز برای اعلام موضع در این باره زود است اما به هر حال ورود ارتش های خارجی به داخل عراق را اشغالگری می دانیم.
العبادی، پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک عراق معتقد است افراد تاثیر گذار سیاسی عراق تلاش می کنند بی طرفی خود را در این مورد حفظ کنند. حزب دموکرات در حال حاظر نمی خواهد جبهه ای علیه پ.ک.ک در زمین خودش ایجاد کند. مسائل به حد کافی در اقلیم کردستان متشنج است.
وی افزود: دولت عراق هم نمی خواهد به طور مستقیم درگیر این مسئله شود. دخالت دولت عراق باعث گسترده شدن تقابل خواهد شد. محتمل ترین انتخاب، توسل همه به طرف سوم برای مداخله در آن خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *