۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احتمال استفاده ترکیه از کُردهای عراق برای ضربه زدن به PYD

احتمال استفاده ترکیه از کُردهای عراق برای ضربه زدن به PYD

  • ۲۱ آبان ۱۳۹۴
  • ۲۷۸ بازدید
  • ۰

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند با توجه به این که حزب حاکم ترکیه پس از پیروزی در انتخابات اول نوامبر ۲۰۱۵، در اولین اقدام برای توسعه ارتباطات سیاسی، وزیر خارجه خود را به اقلیم کردستان عراق فرستاد، ممکن است این کشور بخواهد از نیروهای پیشمرگ علیه حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه که آنکارا آن را یک گروه تروریستی می‌خواند، استفاده کند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از صدای آمریکا، اولین سفر خارجی فریدون سینیرلی اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از پیروزی حزبش AKP به اقلیم کردستان عراق صورت گرفت. این سفر به‌عنوان بخشی از تلاش آنکارا برای کسب حمایت کُردهای عراق از اقدامات این کشور علیه نیروهای پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه یا PYD توصیف‌شده است.

وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با رهبران کُرد عراق در بیانیه‌ای گفت: دو طرف باید در همه زمینه‌ها ازجمله مقابله با ترور باهم همکاری کنند. روابط مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق با حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه در سال‌های اخیر در سطح بالایی گزارش شده است.

سمید ایدیز، ستون نویس بخش سیاسی روزنامه جمهوریت ترکیه به صدای آمریکا گفته است حزب حاکم عدالت و توسعه که با پیروزی در انتخابات قدرت گرفته به دنبال تشدید جنگ علیه پ.ک.ک است و در این مسیر نقش کردهای عراق را بسیار مهم می‌داند.

وی افزود: گروه وابسته به بارزانی بر اساس توافقی که در آنکارا امضا شد، در میانه دهه ۱۹۹۰ فعالانه با پ.ک.ک جنگید. اما من فکر می‌کنم که پیامدهای آن هنوز از بین نرفته است بنابراین فکر نمی‌کنم آن‌ها به آن دوران بازگردند. البته ممکن است بارزانی فعالیت‌های پ.ک.ک را محدود کند.

بااین‌حال برخی ناظران گفته‌اند پ.ک.ک پایگاه‌های زیادی در اقلیم کردستان دارد و از حمایت محلی در این منطقه به‌خصوص پس از نبردهای آن با ستیزه جویان داعش برخوردار است. ایدیز می‌گوید ممکن است آنکارا بخواهد از نیروهای پیشمرگ برای به چالش کشیدن حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه یا PYD که آن را نزدیک به پ.ک.ک و یک گروه تروریستی می‌داند، از نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان استفاده کند.

ایدیز می‌گوید این یک احتمال بسیار قوی است و به محدود کردن PYD می‌انجامد. به‌خصوص این‌که گزارش‌هایی درباره آموزش نیروهای پیشمرگ در ترکیه وجود دارد.

برخی تحلیلگران نیز اشاره می‌کنند با توجه به این‌که بارزانی نگرانی خود را از قدرت گرفتن PYDدر سوریه پنهان نکرده است، آنکارا ممکن است از این تنش‌ها برای گسترش و تعمیق اتحاد خود با این رهبر کُرد در عراق استفاده کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین