۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اتحاد دولت ترکیه و بارزانی علیه پ.ک.ک در سوریه

اتحاد دولت ترکیه و بارزانی علیه پ.ک.ک در سوریه

  • ۳ بهمن ۱۳۹۵
  • ۴۱۶ بازدید
  • ۰

طبق توافق صورت گرفته بین حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) و حزب حاکم ترکیه (آکپارتی)، نیروهای پیشمرگه کرد سوریه موسوم به (پیشمرگه های روژ) که از سوی پارتی آموزش دیده و تجهیز شده اند بزودی به مناطق کردنشین سوریه اعزام می شوند تا در عملیات ارتش ترکیه در منطقه الباب و منبج موسوم به عملیا سپر فرات با ترکیه همکاری کنند.
به گزارش انجمن بی تاوان ، تلاش های قبلی برای ورود پیشمرگه های روژ به مناطق کردنشین سوریه ناکام بوده و پ.ک.ک با مسدود کردن مرزها و استقرار نیروهایش از ورود این پیشمرگه ها به مناطق کردنشین سوریه جلوگیری کرده است. با حمایت مالی و تسلیحاتی مسعود بارزانی هزاران نفر از کردهای سوریه در قالب “پیشمرگه های روژ” دوره های آموزش نظامی را به پایان رسانده و آماده اعزام به مناطق کردنشین سوریه هستند اما پ.ک.ک اعلام کرده هیچ نیروی نظامی و شبه نظامی دیگری غیر از شاخه نظامی پ.ک.ک موسوم به YPG را به رسمیت نمی شناسد و اجازه فعالیت به این نیروها داده نخواهد شد.
اکنون خبرها حاکیست سازمان امنیت ترکیه (میت) و مقامان پارتی تلاش می کنند تا ۴۵۰ نیروی مسلح موسوم به پیشمرگه روژ را برای شرکت در عملیات سپر فرات به سوریه اعزام کنند. یک منبع موثق از منطقه شحبا به خبرگزاری کُردی هاوار گفت : با عبور اعضای مسلح وابسته به بارازنی به داخل خاک سوریه یک نیروی ترکیه (مرکب از ۳۰۰ فرمانده ارشد) نیز عبور کردند.
همچنین اعلام شد اعضای مسلح وابسته به بارزانی از دروازه سلام (در عزاز که اکنون در کنترل جبهه الشام قرار دارد و یا از طریق باب الهوا در حومه ادلب که در دست احرارالشام قرار دارد) وارد سوریه می شوند. همان منبع خاطرنشان ساخت: اعضای مسلح وابسته به بارزانی و استخبارات ترکیه قرار است با همکاری ارتش ترکیه در قال عملیات سپر فرات علیه نیروی سوریه دموکراتیک (با محوریت شاخه نظامی پ.ک.ک) وارد جنگ شوند.
یک منبع دیگر نیز اعلام کرد چهار خودروی حامل نظامیان ترکیه دو روز قبل به نام “تیپ سمرقند” به سوی روستاهای جبرین و کفر خاشر در جنوب اعزاز سوریه در حرکت بودند.
خبر اعزام پیشمرگه های روژ به مناطق کردنشین سوریه در حالیست که مسعود بارزانی روز جمعه در سخنرانی خود در نشست جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در اظهاراتی تهدید آمیز علیه پ.ک.ک درباره احتمال اعزام نیروهای پیشمرگه روژ به مناطق کردنشین سوریه گفت: من بارها گفته ام نمی خواهیم خون کردها به دست کردها ریخته شود. برای همین نیز نخواسته ایم پیشمرگه های روژ را به کردستان سوریه بفرستیم. اگر چنین چنین ملاحظه ای نبود می توانستیم از مدت ها قبل آنها را به مناطق کردنشین سوریه بفرستیم اما خیلی صبر کردیم ، البته صبر و تحمل ما نیز حدی دارد.
از سوی دیگر خبرگزاری باس نیوز دو روز قبل نوشت: آمریکا و ترکیه در صدد به حاشیه راندن پ.ک.ک در مناطق کردنشین سوریه و ایفای نقش فعال تر به مسعود بارزانی در این مناطق هستند.
سرسام شوانی استاد علوم بین الملل در دانشگاه صلاح الدین در اربیل در این باره گفت: آمریکا به خاطر اصول بین المللی قادر به قبول جایگاه پ.ک.ک نخواهد بود چراکه پ.ک.ک در لیست ترور قرار دارد. اهمیتی که آمریکا برای مناطق کردنشین سوریه قائل است آشکار می سازد که می خواهد منطقه ای همچون اقلیم کردستان عراق باشد و به اهداف و برنامه های خودش نزدیک باشد. ترکیه هم کشوری است که با اقلیم منافع مشترک دارد. لذا با دیدی متفاوت به کردستان عراق می نگرد. اما تمامی روابط بین المللی براساس منافع بنیان گذاشته شده اند. برای کردهای سوریه هم مهم است که در این مسیر حرکت کنند.
سرسام شوانی افزود: مسعود بارزانی برای ترکیه و آمریکا فرد قابل اعتمادی است به همین خاطر در نهایت کردستان سوریه هم باید زیر سایه ی چتر این سیاست (سیاست بارزانی) اداره شود.
سایت خبری آوستا کورد تعداد پیشمرگه های روژ را ۴ هزار نفر اعلام کرده است که همگی با هدایت پارتی در اقلیم کردستان عراق دوره های آموزش نظامی را طی کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *