۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اتحاد اسلامی کردستان میان پ.ک.ک و آنکارا میانجی گری کرده‌ است

اتحاد اسلامی کردستان میان پ.ک.ک و آنکارا میانجی گری کرده‌ است

  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
  • ۳۲۸ بازدید
  • ۰
عضو شورای اجرایی حزب اتحاد اسلامی کردستان گفت که‌ این حزب، تلاش هایی را برای میانجی گری میان ترکیه‌ و پ.ک.ک صورت داده‌ و به‌ این منظور چندین بار طی سال های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳ از قندیل و آنکارا دیدار کرده‌ است.

به‌ گزارش انجمن بی تاوان به نقل از کردپرس، مصطفی عبدالله‌، در گفتگو با رادیوی کردی زبان نوا، گفت که‌ حزب اتحاد اسلامی کردستان(یکگرتو)بارها تلاش هایی را برای میانجی گری میان پ.ک.ک و حزب عدالت و توسعه‌ حاکم در ترکیه‌، انجام داده‌ و در این راستا محمد فرج دبیرکل پیشین حزب، طی سال های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳ میلادی ده‌ها بار سفرهایی را به‌ قندیل و آنکارا انجام داده‌ و با  مسئولین دو طرف، گفتگو کرده‌ است.
عضو شورای اجرایی اتحاد اسلامی همچنین گفت که‌ این حزب علیرغم اقدامات میانجی گرانه‌ خود، در صورت وجود کاستی هایی در تعامل با مسئله‌ کرد از سوی دولت ترکیه‌، انتقادات و نارضایتی خود را در این خصوص به‌ صورت صریح و بدون فوت وقت اعلام کرده‌ است.
وی در ادامه‌ با انتقاد از وضعیت کنونی اقلیم کردستان به‌ شور و اشتیاق مردم اقلیم در سال ۱۹۹۲ برای شرکت در انتخابات پارلمان اشاره‌ کرده‌ و گفت که‌ هدف مردم از شرکت در این انتخابات و تشکیل پارلمان، حاکمیت قانون بوده‌ و مردم خواستار ایجاد نهادی قانونی در اقلیم و قانونی شدن فعالیت احزاب کردی بودند.
مصطفی عبدالله‌ افزود که‌ علیرغم این اشتیاق و خواست مردم اقلیم دو حزب اتحادیه‌ میهنی و حزب دمکرات که‌ در آن زمان پارلمان و قدرت و دولت اقلیم را کاملا در اختیار داشتند به‌ قوانینی که‌ خود وضع کرده‌ بودند، اهمیتی نداده‌ و آن ها را نقض کردند.
وی تاکید کرد که‌ اگر در آن مقطع این دو حزب نیروی پیشمرگ را تبدیل به‌ نیرویی ملی کرده‌ و این نیرو و دیگر نیروهای امنیتی و مسلح اقلیم را از سلطه‌ احزاب خارج می کردند و رقابتی سالم میان احزاب برقرار می شد؛ اقلیم کردستان دچار بحران های شدید کنونی نمی شد و پروسه‌ انتقال مسالمت آمیز قدرت در اقلیم در سطحی مناسب انجام می پذیرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین