۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ابراز نگرانی ترکیه از دستیابی «پ‌ک‌ک» به سلاح‌های ارسالی غرب برای کردستان عراق

ابراز نگرانی ترکیه از دستیابی «پ‌ک‌ک» به سلاح‌های ارسالی غرب برای کردستان عراق

  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
  • ۲۴۶ بازدید
  • ۰

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز، دوشنبه، هشدار داد که تسلیحات کشورهای غربی برای مبارزه با گروه تروریستی «داعش» در عراق  ممکن است در نهایت به دست گروه «پ‌ک‌ک» قرار گیرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری فرانسه،  پ‌ک‌ک که ترکیه و همپیمانان این کشور آن را در لیست سازمانهای تروریستی قرار داده‌اند، اخیراً در مبارزه با گروه تکفیری «داعش» در سوریه و عراق به نیروهای کردستان عراق پیوسته‌اند.

ترکیه که هم‌اکنون از قرار گرفتن سلاح‌های غرب که برای کردستان عراق به منظور مبارزه با داعش فرستاده می‌شوند به دست پ ک ک ابراز نگرانی کرده است، خود یکی از حامیان گروههای تروریستی و مسلح سوریه می‌باشد.

چاووش اغلو گفت: «سلاح‌هایی که به عراق فرستاده می شود نباید به دست سازمانهای تروریستی بیافتد. این سلاح‌ها نباید در اختیار پ ک ک قرار گیرد. ما نگرانی‌های خود را در اینباره ابراز کرده‌ایم. کنترل این مسئله که این سلاح‌ها در اختیار چه گروهی قرار می‌گیرد، محتمل نیست.»

آنکارا دو سال پیش مذاکرات سازش با پ‌ک‌ک را که به مدت ۳۰ سال در جنوب شرقی ترکیه خواستار استقلال هستند و با دولت ترکیه در نزاع می‌باشند را آغاز کرد، اما این گفت‌وگو به دنبال درخواست کردها برای اصلاحات به حالت تعلیق درآمد.

یکی از منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مسلح‌کردن نیروهای مستقر در عراق از جمله جنگجویان کردستان عراق برای رویارویی با داعش احتمالاً در دستور کار نشست امروز، دوشنبه، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا با مقامات آنکارا قرار دارد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه، طرح رویارویی با گروه داعش را مطرح خواهد کرد که این طرح شامل حملات هوایی در حمایت از عملیات زمینی نیروهای عراقی و نیروهای کردستان عراق نیز می‌شود.

کردهای ترکیه از گروه پ ک ک در بخش‌هایی از شمال عراق با کمک نیروهای پیشمرگه کردستان عراق علیه داعش مبارزه کرده‌اند.

برخی مفسران بر این باورند که آنکارا به طور غیرمستقیم موجب تشکیل دولت به اصطلاح اسلامی داعش از طریق حمایت از عناصر افراطی و تروریستی در سوریه که علیه «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه مبارزه می‌کنند، شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین