۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آیا پ ک ک در پی جنگ و درگیری در کردستان عراق است؟

آیا پ ک ک در پی جنگ و درگیری در کردستان عراق است؟

  • ۱۱ مهر ۱۳۹۶
  • ۵۰۳ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، پ ک ک و پژاک از همان ابتدا مخالف استقلال کردستان عراق بوده ولی مانع تراشی بمنظور عدم برگزاری همه پرسی را مغایر با سیاست های حزبی دانسته و در برگزاری همه پرسی سکوت اختیار کرده اند.
حاکمیت بر کردستان و کردها از موارد اصلی مناقشه بارزانی و پ ک ک بوده و استقلال کردستان و یا مانیفست کردستان بزرگ از عمده ترین موارد اختلافی بارزانی و پ ک ک در چند سال اخیر محسوب می گردد. فرمانده هان پ ک ک و پژاک در مصاحبه ها و بیانیه های مختلف همه پرسی کردستان عراق را سناریوی بارزانی برای بقاء در قدرت و همچنین چشم پوشی از ناکار آمدی دولت بارزانی عنوان می دارند.

نکته قابل توجه اینکه پ ک ک و پژاک تحت هیچ شرایطی موافق به استقلال کرستان عراق و قدرت گیری بارزانی ها نمی باشند ولی در رفتاری دوگانه آمادگی دفاع از بارزانی و پیشمرگ های پارتی را در صورت جنگ و حمله نظامی اعلام می دارند.بسیاری از کارشناس سیاسی این رفتار دوگانه پ ک ک در خصوص استقلال کردستان عراق را ماهیت جنگ طلبانه و خونریز پ ک ک می دانند چرا که تاکنون بیشتر جنگ ها و درگیرهای در مناطق کردنشین خاورمیانه توسط پ ک ک انجام گرفته است.

پ ک ک و سایر شاخه های این سازمان تروریستی تا به امروز از اوضاع آشفته و نابسمان مناطق کردنشین بهره مند شده و کردستان سوریه نمونه بارزی است که بر این ادعا صدق می نماید.
بدون شک پ ک ک از علاقه مندان نابسمانی و جنگ در کردستان عراق است تا همانند شمال سوریه بتواند حاکمیت در آن مناطق را به دست گیرد. موقعیت ژئوپولتیک و همچنین نفت خیز بودن کردستان عراق بستر مناسبی برای رشد پ ک ک بحساب می آید.

پ ک ک به این نکته از یقین دست یافته که به راحتی نمی تواند در مناطق کردنشین ایران و ترکیه قدرت گرفته تا به سیاست های حزبی تکامل ببخشد، بنابراین تلاش می نماید در کردستان سوریه و عراق موقعیت سیاسی خود را ارتقاء ببخشد همان طوری که حزب اتحتد دمکراتیک (PYD) شاخه سوری پ ک ک مورد حمایت قدرت های جهانی می باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین