۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آمادگی پ ک ک برای برقراری آتش بس جدید با ترکیه

آمادگی پ ک ک برای برقراری آتش بس جدید با ترکیه

  • ۱۸ مهر ۱۳۹۴
  • ۲۸۹ بازدید
  • ۰

یکی از رهبران پ ک ک تاکید کرد: حزب کارگران کردستان (پ ک ک) آماده آتش بس جدیدی با مقام‌های ترکیه است، هر چند خشونت‌های مرگبار طی سه ماه اخیر بین دو طرف ادامه داشته است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی آتش بس اعلام شده بین دولت ترکیه و پ ک ک در مارس ۲۰۱۳ میلادی، در جولای امسال نقض شد و پ ک ک مقام های ترکیه را به همکاری با تروریست های داعش متهم کردند.

مقام های ترکیه اعلام کرده اند که از آغاز موج جدید خشونت ها، بیش از ۱۴۰ نفر از نیروهای امنیتی این کشور توسط شبه نظامیان پ ک ک کشته شده اند.

جمیل بایک یکی از رهبران پ ک ک در مصاحبه به خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: ما از همین الان آماده برقراری آتش بس هستیم. اگر ترکیه به عملیات نظامی ادامه دهد، پاسخ پ ک ک، سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

وی در ادامه افزود: رجب طبی اردوغان رئیس جمهور ترکیه باید به خاطر خشونت های اخیر سرزنش شود. ما خواستار جنگ نیستیم. ما سعی کردیم تا از مسیر سیاسی و دمکراتیک و گفتگو اقدام کنیم. ولی اردوغان این روند را از بین برد. هدف اردوغان تنها به تاخیر انداختن این روند بود چرا که اصلا هیچ اعتقادی به آن نداشت.

بایک گفت: من هنوز به راهکار مسالمت آمیز امیدوار هستم ،زمان نشان داده است که خشونت راهکار اصلی نیست. اگر این مشکل از طریق جنگ حل می شد، باید خیلی قبل تر از اینها حل و فصل می شد.

وی در ادامه تصریح کرد: پ ک ک هیچ نقشی در خشونت های مرگبار اخیر نداشته و تنها دفاع مشروع از خود انجام داده است. پ ک ک تنها از خود دفاع کرده است و قصدی برای ورود به جنگ ندارد.

رسانه های خبری ترکیه اعلام کرده اند که حدود ۱۷۴۰ نفر از شبه نظامیان پ ک ک در عملیات ارتش در جنوب شرق ترکیه و شمال عراق کشته شده اند.

بایک در واکنش به این اخبار، گفت: تعداد تلفات ما تا این حد وسیع نبوده است. اینها تنها دروغ است. تاکنون حدود ۷۰ نفر از نیروهای خود را از دست داده ایم.

کردها بزرگترین اقلیت قومی در ترکیه به شمار می روند و ۲۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. طرفداران استقلال کردستان از جمله حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک از سال ۱۹۸۴ میلادی تاکنون با دولت ترکیه در جنگ و ستیز هستند. حدود ۴۰ هزار نفر در جریان این درگیری ها تاکنون کشته شده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین