۳۱ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • آتش ترور پ.ک.ک در عراق: آیا بغداد عملیات داخلی را آغاز خواهد کرد؟

آتش ترور پ.ک.ک در عراق: آیا بغداد عملیات داخلی را آغاز خواهد کرد؟

  • ۷ مرداد ۱۴۰۳
  • ۸۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: در نتیجه عملیات ترکیه، سازمان تروریستی پ.ک.ک که به طور قابل توجهی سلطه خود را در شمال عراق از دست داده است، به دلیل محدود بودن منطقه رفت و آمد خود به دنبال مکان های جدیدی برای زندگی در عراق است. گروه تروریستی پ‌ک‌ک در شهرهای مختلف عراق تهدیداتی را ایجاد می‌کند.

همزمان با تقویت روابط ترکیه و عراق در ابعاد مختلف با اقداماتی مانند پروژه «راه توسعه»، سازمان تروریستی بیش از پیش در گوشه و کنار قرار گرفته است. سازمان تروریستی برای برون رفت از این وضعیت با ایجاد تهدیدات جدید سعی در برهم زدن روند مثبت روابط ترکیه و عراق دارد. در نتیجه سیر مثبت روابط دوجانبه، اتفاقاتی مانند به رسمیت شناختن پ ک ک به عنوان یک «سازمان ممنوعه» توسط دولت مرکزی عراق باعث وحشت این سازمان تروریستی شد.

علاوه بر همه اینها، اضطراب و تهاجم ناشی از خسارات وارده در عملیات «پنچه» باعث شد تا سازمان تروریستی پ‌ک‌ک دست به اقدامات تروریستی مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها و آتش‌سوزی در شهرهای مختلف عراق بزند. علاوه بر این، وزارت امور داخلی عراق اعلام کرد که پ‌ک‌ک در حال برنامه‌ریزی حملات تروریستی در بغداد است.

در ماه های اخیر آتش سوزی در بازارهای اربیل، دهوک و کرکوک خسارات مادی زیادی به بار آورده و بناهای تاریخی این شهر نیز آسیب جدی دیده است. بیش از ۱۰۰ مغازه بر اثر آتش سوزی در بازار تاریخی قیصریه کرکوک تخریب شد و ده ها مغازه نیز آسیب دیدند. در آتش سوزی که در بازار قیصری، یکی دیگر از بازارهای تاریخی اربیل رخ داد، بیش از ۲۰۰ مغازه آسیب دیدند. همانطور که در کرکوک و اربیل، بیش از ۳۰۰ مغازه در نتیجه آتش سوزی در بازار چله در مرکز شهر دهوک سوختند. در اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت کشور عراق، خسارات ناشی از این آتش سوزی ها میلیون ها دلار به اشتراک گذاشته شده است.

آتش سوزی هایی که در نتیجه عملیات مشترک دولت مرکزی عراق و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق رخ داد آتش سوزی توسط تروریست های پ.ک.ک رخ داد. در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزارت کشور عراق، مقداد میری الموسوی و وزارت کشور عراق در بغداد، اعلام شد که از ۳ تروریستی که اقدام به حمله تروریستی کردند، ۲ نفر در کرکوک و یک نفر در دیالی دستگیر شدند.

در اظهارات اسیر شدگان تاکید شده است که اعتراف کرده اند قصد آتش سوزی در مناطق دیگر را نیز دارند. موسوی تاکید کرد: پس از این اقدامات تروریست‌های پ‌ک‌ک قصد داشتند خط لوله نفت کرکوک-جیهان در عراق را خراب کنند. موسوی همچنین اعلام کرد که پ ک ک در حال برنامه ریزی برای انجام اقدامات تروریستی در برخی مناطق پایتخت بغداد است.

اطلاعاتی که در کنفرانس مطبوعاتی به اشتراک گذاشته شد، به وضوح میزان تهدید سازمان تروریستی پ ک ک در عراق و همچنین “ترس از دست دادن” را که این سازمان تجربه می کند، نشان می دهد. سازمان تروریستی پ ک ک بعد جدیدی از تهدید را برای فضای امنیتی عراق ایجاد می کند. بر اساس اظهارات خود مقامات عراقی، سازمان تروریستی پ.ک.ک اکنون در تلاش است تا مستقیماً در پایتخت عراق دست به اقدامات تروریستی بزند.

این سازمان تروریستی می خواهد با افزودن بغداد به این شهرها علاوه بر حملات خود به شهرهایی مانند اربیل و کرکوک، فشار خود را بر مکانیسم های تصمیم گیری عراق افزایش دهد. در نتیجه، باید انتظار داشت که دولت مرکزی عراق با وضوح بیشتری ببیند که سازمان تروریستی پناه گرفته در خاک این کشور نه تنها در شهرهای شمالی کشور، بلکه مستقیماً در پایتخت نیز یک تهدید است.

سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در عراق دستگیر شده است. در این وضعیت بن بست، این سازمان روابط ترکیه و عراق را هدف قرار می دهد. تصویری که در نتیجه اقدامات مشخص بین دو کشور به وجود آمد نشان می‌دهد که نه تنها از نظر امنیتی، بلکه در هر زمینه‌ای می‌خواهند روابط بیشتر شود، اما پ‌ک‌ک منشا مشکلات آنکارا و بغداد است. هم امنیت مرزهای ترکیه و عراق و هم فرصت های ارائه شده از سوی پروژه هایی مانند «جاده توسعه» نشان دهنده عزم راسخ برای ساختن دوران جدیدی بین دو کشور از روابط امنیتی تا روابط اقتصادی است. بنابراین، حذف سریع سازمان تروریستی که امنیت ترکیه و عراق را تهدید می کند از خاک عراق برای توسعه روابط دوجانبه بسیار مهم است.

سازمانی که با عملیات «پنجه» مواضع خود را در میدان از دست داد، همچنین آگاه است که در شرایط جدیدی که با گام های برداشته شده در روابط دوجانبه به وجود آمده است، نمی تواند جایی برای خود در عراق بیابد. در نتیجه این آگاهی، سازمان دچار وحشت شد و شروع به آتش زدن جنگل ها و سایر نقاط عراق کرد. این سازمان همچنین به دنبال حمله به نقاط استراتژیک در شهرها مانند برق و خطوط لوله است.

سازمان تروریستی پ.ک.ک نیز در نتیجه بن بست ترکیه در برابر عملیات نظامی در شمال عراق، همین نگرانی را تجربه می کند. در همین راستا، وزارت دفاع ملی ترکیه در بیانیه‌ای که در تاریخ ۲۷ ژوئن منتشر شد، اعلام کرد: تروریست‌هایی که از غیرنظامیان روستای درجله به عنوان سپر استفاده می‌کردند و به سمت نیروها خمپاره شلیک می‌کردند، برای جلوگیری از آتش زدن جنگل‌ها شروع به آتش زدن کردند. مکان آنها را شناسایی کنید

در زمانی که تهدید سازمان تروریستی پ.ک.ک به پایتخت بغداد رسید، ترکیه بارها به طرف عراقی در مورد اتحادیه میهنی کردستان، دومین حزب بزرگ کردستان عراق مستقر در سلیمانیه به رهبری بافل طالبانی هشدار داد. و حمایت طالبانی از PKK گفت که او داد رویدادهای اخیر صحت هشدار ترکیه را آشکار کرده است.

حمین میرانی، مدیرکل شورای وزارت امور داخله عراق، عاملان آتش سوزی در کرکوک، اربیل و دهوک را از اعضای یگان ضد تروریسم وابسته به KYB و یگان نظامی «پیشمرگه» اعلام کرد. و اینکه این افراد از سازمان تروریستی پ ک ک در سلیمانیه آموزش دیده اند. روابط اتحادیه میهنی با عاملان اقدامات تروریستی وجود یک ساختار سیاسی را نشان می دهد که از حملات مداوم این سازمان در عراق حمایت می کند. بنابراین اتحادیه میهنی در موقعیتی قرار دارد که می تواند از سازمان تروریستی که ثبات امنیتی عراق را مختل می کند و می خواهد روابط با همسایگان عراق را مختل کند، حمایت کند.

به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که مقامات عراقی به نادیده گرفتن ارتباط اتحادیه میهنی با سازمان تروریستی پ.ک.ک ادامه دهند. در رویدادهای اخیر، دولت عراق باید برای جلوگیری از فعالیت های سازمان تروریستی پ.ک.ک در شهرهای مختلف این کشور از جمله بغداد، پایتخت، و حفاظت از زمین جدید ایجاد شده با ترکیه، گام های مشخصی بردارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *