۱۸ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • آتش افروزی سازمان تروریستی پ.ک.ک در عراق؛آیا معادله در عراق تغییر می کند؟

آتش افروزی سازمان تروریستی پ.ک.ک در عراق؛آیا معادله در عراق تغییر می کند؟

  • ۲۵ تیر ۱۴۰۳
  • ۹۹ بازدید
  • ۰

بر اساس بیانیه مقامات عراقی، سازمان تروریستی پ.ک.ک اکنون در تلاش است تا به طور مستقیم در پایتخت عراق اقدامات تروریستی انجام دهد.
سرجان چالیشکان، محقق مطالعات عراق ORSAM، برای تحلیل نوشت که حملات فزاینده سازمان تروریستی PKK در عراق اخیراً چه معنایی دارد.

سازمان تروریستی پ.ک.ک که در نتیجه عملیات ترکیه به طور قابل توجهی سلطه خود را در شمال عراق از دست داده است، با محدود شدن منطقه تردد خود به دنبال فضاهای زندگی جدید در عراق است. سازمان تروریستی پ ک ک در شهرهای مختلف عراق تهدید ایجاد می کند.

در عین حال، با تقویت روابط ترکیه و عراق در ابعاد مختلف با اقداماتی مانند پروژه مسیر توسعه، این سازمان بیشتر در گوشه و کنار قرار می گیرد. این سازمان برای برون رفت از این وضعیت سعی دارد با ایجاد تهدیدات جدید، مسیر مثبت روابط ترکیه و عراق را مختل کند. در نتیجه سیر مثبت روابط دوجانبه، تحولاتی مانند توصیف دولت مرکزی عراق از پ.ک.ک به عنوان «سازمان ممنوعه» باعث نگرانی این سازمان شد. علاوه بر همه اینها، اضطراب و تهاجمی ناشی از خسارات وارده در عملیات پنجه باعث شد تا سازمان تروریستی پ‌ک‌ک دست به حملات تروریستی مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها و آتش‌سوزی در شهرهای مختلف عراق بزند. همچنین در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است که پ‌ک‌ک در حال برنامه‌ریزی حملات تروریستی در بغداد است.

در حالی که آتش سوزی هایی که در ماه های اخیر در بازارهای اربیل، دهوک و کرکوک رخ داد، خسارات مادی زیادی به بار آورد، اما بناهای میراث تاریخی این شهر نیز آسیب قابل توجهی دیدند. در آتش سوزی بازار تاریخی قیصریه کرکوک، بیش از ۱۰۰ مغازه در آتش سوخت و غیرقابل استفاده شد و ده ها مغازه نیز آسیب دیدند. در آتش سوزی در بازار قیصریه به همین نام، یکی دیگر از بازارهای تاریخی اربیل، بیش از ۲۰۰ مغازه آسیب دیدند. همانند کرکوک و اربیل، بیش از ۳۰۰ مغازه در نتیجه آتش سوزی در بازار چله در مرکز شهر دهوک سوختند. در اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت کشور عراق، خسارات ناشی از این آتش سوزی ها میلیون ها دلار به اشتراک گذاشته شده است.

در نتیجه عملیات مشترک دولت مرکزی عراق و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق اعلام شد که آتش سوزی های رخ داده آتش سوزی بوده و توسط شبه نظامیان گروه تروریستی پ.ک.ک انجام شده است. در کنفرانس مطبوعاتی مشترک «مقداد میری الموسوی» سخنگوی وزارت کشور عراق و «وزارت امور داخلی اقلیم کردستان» در بغداد، گزارش شد که ۲ نفر از ۳ تروریستی که مرتکب اقدامات تروریستی شده بودند در کرکوک و یک نفر در دیالی دستگیر شدند. تاکید شد که افراد دستگیر شده در اظهارات خود اعتراف کردند که قصد آتش سوزی در مناطق دیگر را داشتند. موسوی تاکید کرد: تروریست‌های پ‌ک‌ک پس از این اقدامات قصد خرابکاری در خط لوله نفت کرکوک-جیهان در خاک عراق را داشتند. موسوی همچنین اعلام کرد که پ ک ک در حال برنامه ریزی برای انجام حملات تروریستی در برخی مناطق پایتخت بغداد است.

اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در کنفرانس مطبوعاتی به وضوح میزان تهدید سازمان تروریستی پ.ک.ک در عراق و همچنین “عجله برای از دست دادن” را نشان می دهد که این سازمان تجربه کرده است. سازمان تروریستی پ ک ک تهدید جدیدی برای فضای امنیتی عراق است. بر اساس بیانیه خود مقامات عراقی، سازمان تروریستی پ.ک.ک اکنون در تلاش است تا به طور مستقیم در پایتخت عراق اقدامات تروریستی انجام دهد. این سازمان می خواهد با افزودن بغداد به این شهرها، علاوه بر حملات خود در شهرهایی مانند اربیل و کرکوک، فشار خود را بر مکانیسم های تصمیم گیری عراق افزایش دهد. در نتیجه، سازمان تروریستی که در داخل خاک دولت مرکزی عراق پناه گرفته است، تنها در شهرهای شمالی کشور نیست. باید انتظار داشت که او با وضوح بیشتری ببیند که مستقیماً در پایتختش تهدیدهایی علیه خودش وجود دارد.

گروه تروریستی پ.ک.ک در عراق محاصره شده است. در این وضعیت بن بست، سازمان روابط ترکیه و عراق را هدف قرار می دهد. تصویری که در نتیجه گام‌های ملموس بین دو کشور به وجود آمد نشان می‌دهد که می‌خواهند روابط نه تنها از نظر امنیتی بلکه در همه زمینه‌ها پیش برود، اما پ‌ک‌ک منشا مشکلات آنکارا و بغداد است. هم امنیت مرزهای ترکیه و عراق و هم فرصت های ارائه شده از سوی پروژه هایی مانند جاده توسعه نشان دهنده عزم راسخ برای ساختن دوران جدیدی بین دو کشور از روابط امنیتی گرفته تا روابط اقتصادی است. از این رو، از بین بردن سریع یک سازمان تروریستی که امنیت ترکیه و عراق را از خاک عراق تهدید می کند، برای روند روابط دوجانبه بسیار مهم است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین