۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • یک مسئول امنیتی سابق ترکیه افشا کرد: عملیات ترور اوجالان و قتل زنجیره ای کردها

یک مسئول امنیتی سابق ترکیه افشا کرد: عملیات ترور اوجالان و قتل زنجیره ای کردها

  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

اسناد بازجویی یک مقام امنیتی سابق ترکیه، حاوی اطلاعات مهمی در خصوص مهمت آغار و برخی اقدامات باندهای پنهان قدرت
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی وطن، یکی از خبرنگاران شبکه ی تلویزیونی NTVmsnbcتوانسته است به اوراق بازجویی یک مسئول امنیتی ترکیه دسترسی پیدا کند. کُرکوت اکَن نام یکی از مسئولین بلندپایه ی سابق سرویس اطلاعاتی میت ترکیه است که چندی پیش همراه با رییس پلیس و وزیر کشور سابق ترکیه مهمت آغار، دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت.
قتل صدها تن از فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کُرد ترکیه در دهه ی نود که از آن به عنوان قتل های زنجیره ای فاعلین مجهول نام برده می شود، از اتهامات این دو مقام مهم ترکیه بود. قاضی پرونده از کُرکوت اکَن می پرسد: در دروان مسئولیت مهمت آغار به عنوان رییس پلیس ترکیه، تعداد فراوانی از سلاح های مجموعه ی تحت مسئولیت وی گم شد. آیا این سلاح ها در اختیار شما قرار گرفت؟ وی در پاسخ گفته است:«بله. من این سلاح ها را در عملیات ویژه ی ترور اوجالان به کار گرفتم. من شخصا مربی و آموزش دهنده ی اصلی چندین گروه از افراد امینیت موسوم به نیروهای ویژه بودم. در یک عملیات مشترک پلیس و میت، رد اوجالان را در خارج از کشور زده و تصمیم گرفتیم او را از میان برداریم. به همین منظور چند گروه از افراد آموزش دیده را به خارج اعزام کردیم که سلاح ها و مهمات گمشده ی پلیس نیز دراختیار هیمن افراد قرار گرفت اما آنها نتوانستند عملیات مزبور را اجرا کنند. شما می توانید ببرای کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص این ماجرا به اشرف یلدرم مراجه کنید. او هنوز زنده است و می تواند در این مورد و در خصوص قتل های زنجیره ای جنئب شرقی، توضیح دهد.»
اشرف یلدرم با کد امنیتی کارا (سیاه) نام یکی از افسران میت است که در مناطق کردنشین تریکه به طور مستقیم در قتل صدها تن از کردها به عنوان فرمانده، مجری و طراح حضور داشته است. این فرد از چند سال پیش به طرز مرموزی ناپدید شده و بر اساس برخی روایت ها، در خارج از کشور زندگی می کند.
مهمت آغار وزیر کشور و رییس پلیس سابق ترکیه که روابط مهمی با مافیا و برخی باندهای پنهان قدرت در ترکیه داشت، چندی پیش و پس از تحمل یک سال حبس از زندان آزاد شد. وی در خصوص موضوع گم شدن سلاح های تشکیلات پلیس در دوران مسئولیت خود گفته است: اطلاعات من مانند سنگ و آجرهای زیرین دیوار است و اگر من حرف بزنم همه چیز به هم می ریزد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین