۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کنگره ی ملی و پشت پرده ی اختلافات بارازنی و پ.ک.ک

کنگره ی ملی و پشت پرده ی اختلافات بارازنی و پ.ک.ک

  • ۳۰ مهر ۱۳۹۲
  • ۳۴۰ بازدید
  • ۰

گفتگوی کردپرس با رییس کنگره ی ملی کُرد (KNK):

نیلوفر کوچ اعلام کرد که موضوع مسدود شدن مرز اقلیم کردستان عراق و شمال سوریه و سایر مباحث مربوط به آینده ی کردهای سوریه اصلی ترین اختلافات پ.ک.ک و بارزانی است و این موضوع بر برگزاری کنگره تاثیر نهاده است.
اظهارات کمال بورکای سیاستمدار کهنه کار کُرد ترکیه در مورد دلیل عدم برگزاری کنگره ی ملی کُرد و بازگویی محتوای دیدار وی با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، نشان داد که برای برگزاری نشست موسوم به کنگره ی ملی کُرد در اربیل مشکلات و موانع بزرگی وجود دارد و در این میان، مهم ترین مانع، همانا رقابت سیاسی و به عبارتی دیگر رقابت قدرت بین بارزانی و پ.ک.ک است. بورکای پریروز در استکهلم سوئد و در سخنرانی خود اعلام کرد: «کاک مسعود به من گفت؛ پ.ک.ک به دنبال حفظ منافع حزبی و تحمیل نظرات خود بر دیگران است. اما ما اینجا صاحب یک حکومت هستیم و اجازه نمی دهیم که آنان حرف های خود را بر دیگر احزاب تحمیل کنند. اگر می خواهند کنگره را بر اساس نظریات اوجالان و خواسته های پ.ک.ک برگزار کنند می توانند در هر جای دیگری غیر از اربیل چنین کاری انجام دهند.» برای کسب اطلاع در مورد اهمیت سخنان رد و بدل شده بین بورکای و بارزانی و صحبت درباره ی آینده ی مبهم کنگره با نیلوفر کوچ تماس گرفتیم. وی رییس یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک به نام کنگره ی ملی کُرد (KNK) است که نباید آن را با نشست برگزار نشده ی کنگره ی ملی کُرد در اربیل، یکی دانست. KNK در واقع یکی از نهادهای مهم پ.ک.ک در اروپا است که بر اساس ساختار قدیمی مجلس در خارج از کشور در سال ۱۹۹۹ به وجود آمده است و این تشکیلات نیز مانند همه ی نهادها و تشکیلات اقماری پ.ک.ک (به استثنای پژاک) دارای دو رهبر است که یکی از آنان زن و دیگری مرد است. نیلوفر کوچ در کنار یک فعال سیاسی کمتر شناخته شده ی کُرد ایرانی به نام طاهر کمال زاده، ریاست کنگره ی ملی کُرد را بر عهده دارد و در چند ماه اخیر نیز یکی از اعضای فعال نشست های کمیته ی برگزاری کنگره ی اربیل بوده است.
کردپرس: اطلاع دارید که کمال بورکای در سوئد درباره ی کنگره ی ملی کُرد سخنرانی کرده و اعلام کرده که در دیدار با مسعود بارزانی متوجه شده که بارزانی از موضوع تحمیل نظرات اوجالان بر کنگره نگران است و این مساله یکی از موانع برگزاری این نشست است و تمایلی ندارد که کنگره تحت چنین شرایطی در اربیل برگزار شود. تحلیل و ارزیابی کلی شما از این موضوع چیست و تا چه اندازه در جریان این موضع بارزانی هستید؟
نیلوفر کوچ: من نمی دانم جناب بورکای بر چه اساسی چنین حرفی زده است. ایشان هر چند وقت یک بار حرف هایی می زنند و این بار نیز خواسته اند موضع بگیرند. در حال حاضر فعالیت ها و تلاش های ما برای برگزاری کنگره ادامه دارد. مساله و مشکل اصلی ما برای برگزاری کنگره، اختلاف بین بارزانی و پ.ک.ک نیست بلکه در حال حاضر معضل کردها در غرب کردستان (شمال سوریه) مهم ترین مشکل ماست و این موضوع بر چندوچون برگزاری کنگره نیز تاثیر گذاشته است. مرز بین اقلیم کردستان عراق و شمال سوریه، به دستور بارزانی مسدود شده و این نیز یکی از مشکلات جدی است. واقعیت این است که برگزاری کنگره ی ملی کُرد اقدامی است که منافع همه ی کردها را تامین می کند و پ.ک.ک نیز در این مسیر بیش از دیگران تلاش کرده است. اصلا پیشنهاد برگزاری کنگره ملی کُرد از سوی جناب اوجالان مطرح شده است. ایشان در زندان درخواست کردند که ۴ کنگره در دیاربکر، آنکارا، بروکسل و اربیل برگزار شود و همچنان که اطلاع دارید کنگره های دیاربکر، آنکارا و بروکسل برگزار شد و این پروژه به خود پ.ک.ک تعلق دارد و بنابراین منطقی نیست که پ.ک.ک به دست خود بر سر راه تداوم این پروژه مانع ایجاد کند. کاک مسعود، برادران ما در اتحادیه ی میهنی، جنبش تغییر (گوران) و احزاب اسلامی، این پروژه را تایید کرده و حاضر شدند در آن مشارکت کنند و پ.ک.ک نیز برای کسب توافق این احزاب، با یکایک سران آنها دیدار کرد. من واقعا نمی دانم که جناب بورکای چرا چنین چیزی را مطرح می کند.
کردپرس: در واقع بورکای معتقد است که …
نیلوفر کوچ: من می خواهم بگویم این حرف ها صحت ندارد. چرا که این پروژه مال جناب اوجالان است و پس از ارائه ی این پیشنهاد، پ.ک.ک نیز با همه ی احزاب در ابتدای بهار امسال در اقلیم کردستان عراق دیدار کرده و رضایت آنان را برای برگزاری کنگره جلب کرد. کاک مسعود، اتحادیه و همه ی احزاب اعلام کردند که این پروژه، پیشنهاد خوب و مطلوبی است . همه ی ما می توانیم در کنار هم جمع شویم و برای توسعه ی صلح و دموکراسی در کردستان فعالیت کنیم. منظور من این است که اگر مشکلی وجود داشته باشد، ربطی به پ.ک.ک ندارد و پ.ک.ک مشکل آفرینی نکرده و اگر جناب بورکای هم چنین اظهاراتی بیان می کنند عجیب است. پ.ک.ک هیچ گاه اقدامی انجام نمی دهد که پروژه های خود را زیر سوال ببرد.
کردپرس: یکی از مسائلی که بورکای به آن اشاره کرده این است که بین پ.ک.ک و بارزانی بر سر چندوچون سهمیه بندی و تقسیم ششصد کرسی کنگره، اختلاف نظر جدی وجود دارد و بارانی شخصا این موضوع را با بورکای در میان نهاده است. آیا این موضوع صحت دارد؟
نیلوفر کوچ: من می گویم بهتر است چنین چیزی را از جناب بورکای بپرسید چرا که من نمی خواهم ایشان را مورد خطاب قرار داده و درباره ی حرف های ایشان صحبت کنم. کنگره از نظر ما و از نظر پ.ک.ک، ابزاری برای حفظ منافع کردها است و مساله ی کرسی و سایر حرف ها برای ما اهمیتی ندارد. برخی از احزاب کردستان، می خواهند همواره صرفا به فکر منافع حزبی و گروهی خود باشند و نظرات خود را بر کنگره تحمیل کنند. اما شفاف می گویم که مشکل اصلی در جلسات ما، بحث شمال سوریه بوده و هست. ما بیش از ده بار از رییس اقلیم کردستان عراق خواستیم که دروزاه ی مرزی بین اقلیم و شمال سوریه را بازگشایی کند. وعده هایی هم دادند اما بعدا به وعده ی خود عمل نکردند و این درواه همچنان مسدود است. بنابراین مشکل ما مسائل شمال سوریه است و بحث کرسی و ریاست کنگره و مسائلی از این دست، برای ما مهم نیست. ما می خواستیم کنگره به استقرار دموکراسی در شمال سوریه کمک کند ولی متاسفانه احزاب کُرد در یک نقطه ی واحد به هم نمی رسند.
کردپرس: شما فکر می کنید که در آینده ای نزدیک…
نیلوفر کوچ: برخی از برادران ما که سیاستمداران کُرد هستند، باید مسائل کردها و شرایط خاورمیانه را به طور جدی ببینند و تحلیل کنند. چند روز پیش پ.ک.ک فراخوانی صادر کرد و از احزاب اقلیم خواست که کنگره را قربانی اهداف و منافع حزبی خود نکنند. شما می توانید پیام پ.ک.ک را در پایگاه فرات نیوز مشاهده کنید.
کردپرس: بله. ما این پیام را همان روز دیدیدیم وترجمه کردیم. می خواهم در خصوص مساله ی برگزاری…
نیلوفر کوچ: برادر من! اصلا معلوم است که چه کسی می خواهد کنگره برگزار شود و چه کسانی هم نمی خواهند چنین نشست بزرگی برگزار شود. همه چیز واضح است. تحریف واقعیت ها صحیح نیست. جناب اوجالان و حزب او پ.ک.ک برای برگزاری پ.ک.ک بسیار زحمت کشیدند.
کردپرس: آیا احتمال دارد که در این شرایط و با وجود چنین اختلافاتی، کنگره برگزار نشود؟
نیلوفر کوچ: (با خنده می گوید) سرنوشت کنگره، ارتباط مستقیمی با مساله ی کردها در سوریه دارد. می دانید که هیاتی از فعالان سیاسی کُرد برای بررسی مشکلات کردها به شمال سوریه سفر کردند و گزارشی در این خصوص تنظیم کردند اما متاسفانه و هزار بار متاسفانه رییس اقلیم کردستان عراق در این خصوص بیانیه ای داد و تردیدهایی در مودر کشتار کردهای سوریه بر زبان آورد که کمیته ی برگزاری کنگره ناچار شد طی یک نامه ی رسمی از ایشان بخواهد مواضع خود را تغییر داده و اظاهرات غلط خود را تصحیح کنند. ایشان اعلام کردند که در روستاهای کردنشین تل عاران و تل حاصل، علیه کردها کشتار صورت نگرفته است. این در حالی است که اطلا هیات اعزام شده به شمال سوریه صرفا به منظور بررسی شرایط دشوار کردها به آن جا رفته بود و قرار نبود چنین مسائلی به میان بیاید و رییس اقلیم کردستان عراق همه چیز را سیاسی کرد. ما نیز از ایشان انتقاد کردیم و اعلام کردیم که اتخاذ چننی مواضعی صحیح نیست و کردهای سوریه در برابر گروه های وحشی النصره و دیگر گروه های افراطی در شرایط سختی به سر می برند. ما چندین بار در خصوص این مسائل از ریس اقلیم انتقاد کردیم و آشکارا اعلام می کنم که موضوع چندوچون سهمیه بندی ششصد کرسی کنگره و مسائلی از این دست، قصه و حکایت است و اختلاف اصلی، بر سر مسائل کردهای سوریه ست.
کردپرس: آیا می توان از سخنان شما چنین برداشت کرد که تا زمانی که تکلیف شمال سوریه روشن نشود، پ.ک.ک نیز اصراری بر برگزاری کنگره ندارد؟
نیلوفر کوچ: ببینید! این خود کردهای سوریه هستند که تکلیف ساختار سیاسی و آینده ی آن منطقه را روشن می کنند. از این گذشته در حال حاضر رویکرد کلی نظام بین الملل در خصوص سوریه مثبت است و مواضع روسیه، ایران و چین باعث شده که توجه به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مورد توجه قرار بگیرد. کردها نیز از ابتدای این بحران تاکنون، همواره حامی راهکار سیاسی بوده اند و سرنوشت خود را نیز تعیین خواهند کرد و نقش ما تنها در حد خدمت گزار و حامی است اگر نه همه چیز توسط خود آنان تعیین خواهد شد.
کردپرس: آیا شما امیدوار هستید که کنگره ی ملی کُرد در تاریخ اعلام شده برگزار شود؟
نیلوفر کوچ: برادر! ما در خاورمیانه و در کردستان هستیم. (با خنده) ممکن است برگزار شود. بگذارید بگوییم انشاالله برگزار شود. کمیته ی برگزاری قرار بود پس از عید قربان تشکیل جلسه دهد. امیدواریم طی روزهای آتی جلسه ی ما تشکیل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین